FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

PRIOPĆENJE PREDSJEDNIKA REPUBLIKA SA SASTAN A ODRŽANOG NA BRDU KOD KRANJA

Autor:
BRDU KOD KRANJA BRDO KOD KRANJA, 11. travnja (Hina) - Predsjednici republika odnosno predsjednici predsjedništava republika nastavili su danas na Brdu kod Kranja raspravljati o uređenju odnosa između jugoslavenskih naroda, odnosno njihovih republika. U današnjim konstruktivnim razgovorima jasno su se uobličile dvije moguće opcije razrješenja državno-političke krize: Savez suverenih država, odnosno Jugoslavija kao jedinstvena demokratska savezna država. Republike Slovenija i Hrvatska predlažu da se mogućnost osnivanja zajednice suverenih država temelji na slijedećim načelima: republike u sastavu dosadašnje SFRJ formiraju se kao samostalne, suverene i nezavisne države. Novonastale države medu sobom si priznaju status suverene države kao subjekta međunarodnog prava i teritorijalni integritet u okviru postojećih granica među njima unutar dosadašnje SFRJ i u okviru međunarodno priznate državne granice dosadašnje SFRJ sa susjednim državama. Zajednica se temelji, prije svega, na gospodarskim interesima, tj. na osiguravanju zajedničkog tržišta, na mogućnosti postojanja carinske i monetarne unije. Na zajedničkom tržištu slobodan je protok roba, usluga, kapitala i radne snage, te osigurana zaštita okoline. Funkcioniranje zajedničkog tržišta članicama zajednice treba olakšati uključivanje u europske integracione procese. Ovako stvoren regionalni savez država mora biti kompatibilan sa postojećim europskim integracijama i po uzoru na Europsku zajednicu. Zajednica osigurava obrambeno sigurnosne interese članica, a to znaći osiguranje od napada izvana, odnosno osiguravanje granica svih država članica. Države članice osiguravaju sva prava i slobode čovjeka kao pojedinca te prava naroda, nacionalnih zajednica i druga kolektivna prava u skladu sa odredbama i načelima međunarodnog prava. Predsjednici republika Srbije i Crne Gore založili su se za očuvanje Jugoslavije, kao jedinstvene i demokratske savezne države u kojoj bi narodi i republike dio svojih suverenih prava prenijele na Jugoslaviju, kao zajedničku državu suverenih jugoslavenskih naroda i republika, zasnovanu na zajedničkim interesima koji su utvrđeni dobrovoljno, ravnopravno i sporazumno. Predsjednici republika Crne Gore i Srbije predložili su, u interesu oduvanja jedinstvene i demokratske Jugoslavije da se uređenje Jugoslavije kao državne zajednice zasniva na slijedećim principima: Jugoslavenska zajednica je državna zajednica suverenih jugoslavenskih naroda i republika u kojoj oni ostvaruju funkciju koje kao zajedničke interese slobodno, dobrovoljno i dogovorno utvrde. Suvereni jugoslavenski narodi i republike su ravnopravni u jugoslavenskoj državnoj zajednici i imaju jednaka prava i obveze odnosno položaj u odnosu na njene funkcije kao zajedničke interese. Izvan kruga utvrđenih funkcija jugoslavenske državne zajednice, svaki jugoslavenski narod i svaka jugoslavenska republika slobodno utvrđuju i ostvaruju svoje druge interese, uz međusobnu obvezu da se to ne može činiti protiv ili na štetu drugog jugoslavenskog naroda ili republike. Organi jugosiavenske državne zajednice u ostvarivanju utvrđenih zajedničkih interesa odlučuju i postupaju samostalno, efikasno i u interesu svih jugslavenskih naroda i republika. O precizno utvrđenim pitanjima u okviru zajedničkih interesa u organima jugoslavenske državne zajednice, odluke se donose suglasno. Zajednički interesi suverenih jugoslavenskih naroda i republika postoje u oblastima: sloboda i prava čovjeka, građanina i naroda; ekonomskih funkcija; obrane i sigurnosti i međunarodnih odnosda. U svim navedenim oblastima izvan funkcija koje su,utvrđene kao zajednički interes i koje se ostvaruju preko organa jugoslavenske državne zajednice, sve druge funkcije u tim oblastima ostvaruju se u republikama i preko njihovih organa. U oblasti sloboda i prava za sve građane i pripadnike svih jugoslavenskih naroda na razini jugoslavenske državne zajednice utvrđuju se i garantiraju sve slobode i prava koja su definirana u međunarodnim dokumentima suvremenog svijeta. Za te slobode i prava osigurava se sudska zaštita odgovarajućim organima jugoslavenske državne zajednice, jednako i ravnopravno za sve građane i narode. Zajedničke ekonomske funkcije u osnovi bi sadržale elemente koji su objavljeni nakon sjednice Predsjedništva SFRJ od 12. ožujka ove godine. U jugoslavenskoj državnoj zajednici oružane snage postoje u obliku zajedniških oružanih snaga određenih rodova i oblika, i u obliku oružanih snaga jugoslavensţih republika. Sve oružane snage se organiziraju, pripremaju i spremaju tako da u slučaju potrebe predstavljaju funkcionalnu težinu. U oblasti međunarodnih odnosa i položaja međunarodni subjektivitet i kapacitet imaju i Jugoslavija kao državna zajednica i republike, tako da taj subjektivitet i kapacitet u pravilu pripada Jugoslaviji, osobito kad su u pitanju multilateralne organizacije i obveze, a republikama u pravilu taj subjektivitet i kapacitet pripada kad one imaju regicnalne, nacionalne i kulturne interese. Predsjednici republika Crne Gore i Srbije ponovili su stav da Jugoslavija, kao savezna država postoji i da su srpski i crnogorski narod i republika Srbija i Crna Gora opredijeljeni da nastave zajednički život u Jugoslaviji. U nastaloj podjeli koncepcije o rješavanju jugoslavenske društvene krize stav Makedonije je slijedeći: jugoslavenska društvena kriza može biti razriješena putem preuređenja sadašnje jugoslavenske države u savez suverenih država, po uzoru na Europu zajednicu, s tim da ovaj proces bude vezan za političke dogovore u oblastima zajedničkih interesa u takvom budućem savezu (u oblastima ekonomskih odnosa, odbrane, ljudskih prava i procesa prenosa međunarodno pravnog subjektiviteta). Proces stvaranja spomenutog saveza suverenih država treba da se odvija putem izjašnjavanja referendumom građana u republikama. U slučaju da nema takvog dogovora, neophodno je dalji rasplet uvjetovati postizanjem dogovora o uzajamnim pravima i obavezama republika iz dosadašnjeg zajedničkog života. Predsjednik Predsjedništva Bosne i Hercegovine smatra da izbor između navedenih opcija za rješenje političke krize (toč. I i II) s obzirom na važnost pitanja treba riješiti suverenom voljom građana Bosne i Hercegovine putem referenduma (plebiscita). U odnosu na ove dvije različite koncepcije predsjednici su se složili da demokratski princip nalaže da tako sudbonosno opredjeljenje treba prepustiti odluci putem referenduma (plebiscita) u svakoj republici s obzirom na dubinu političke, ustavne i privredne krize, predloženo je da se referendumi (plebisciti) provedu najkasnije do kraja maja o.g. Preciziranje svih pitanja u vezi s referendumom (plebiseitom) obavit će zajednička stručna grupa do narednog susreta. Predsjednik Predsjedništva Slovenije obavijestio je sugovornike da će se republika Siovenija, u skladu sa već donijetom plebiscitnom odlukom, osamostaliti u samostalnu, suverenu i nezavisnu državu. Republika Slovenija je, na osnovu uzajamnosti, spremna priznati državni međunarodnopravni subjektivitet svim republikama dosadašnje SPRJ koja će se ili osamostaliti u samostalne, suverene i nezavisne države ili će odlučiti da ostanu u zajedničkoj državi. Slovenija je spremna na ispunjavanje svojih obaveza koje su nastale u vrijeme života u zajedničkoj državi i, s tim u vezi, pripremit će odgovarajući prijedlog u skladu sa rezolucijom o prijedlogu za sporazumno razdruživanje i time započeti postupak svog osamostaljivanja u organima federacije. Predsjednici republika odnosno predsjednici prdsjedništava su se dogovorili da preporuče skupštinama republika da, o prijedlogu Slovenije za sporazumno razdruživanje, koji je već usvoji Sabor Republike Hrvatske, rasprave tokom ovog mjeseca. Predsjednik Republike Hrvatske obavijestio je da Ustav Republike Hrvatske, koji je ustanovio Hrvatsku kao suverenu državu, obvezuje da ukoliko ne dođe do dogovora o razrješenju državno-političke krize o stvaranju saveza suverenih država, da će Hrvatska najkasnije do 30. lipnja 1991. poduzeti potrebne korake za razdruženje iz sadašnje SFRJ. Probleme koji postoje u odnosima između Srbije i Hrvatske, odnosno u hrvatsko-srpskim odnosima, treba rješavati u interesu naroda i republika. U tom smislu, rad mješovite grupe koju su formirali predsjednici republika Hrvatske i Srbije, dr. Franjo Tuđman i Slobodan Milošević, uspješno je započet pa se može očekivati da se u njegovom toku suzi fronta spornih pitanja koja opterećuju jugoslavensku krizu. Na slijedećem sastanku koji će se održati u Ohridu, raspravljat će se o zajedničkim interesima u eventualnoj budućoj zajednici, o reguliranju međusobnih prava i obaveza koje proističu iz dosadašnjeg zajedničkog života kao i o funkcioniranju zajedničkih organa u prijelaznom razdoblju. (Hina) jm

(Hina) jm

An unhandled error has occurred. Reload 🗙