FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

ZRJEDNIČKI PRIJEDLOG O BHUDUĆOJ JUGOSLAVENSKOJ ZAJEDNICI

Autor:
ZAGREB, 23. ožujka (Hina) - Zbog nesporazuma koji su nastali u dijelu javnosti ranije emitiranim tekstom Tanjuga o zajedničkom prijedlogu o budućoj jugoslavenskoj zajednici, objavljujemo integralni tekst ovog dokumenta, osim dijela koji se odnosi na slobode i ljudska prava, odnosno sigurnost. Zajednički prijedlog o budućoj jugoslavenskoj zajednici glasi: "Na osnovu zaključaka Predsjedništva SFRJ od 1.3.1991, održan je, 11. ožujka 1991, sastanak međurepubličko-pokrajinske ekspertne grupe na kojem je utvrđen zajednički prijedlog o funkcijama jugoslavenske zajednice u oblastima gospodarstva, obrane i ljudskih prava, vanjskoj politici, međunarodnim odnosima i sigurnosti. ZAJEDNIČKE GOSPODARSKE FUNKCIJE 1. Osnovni gospodarski interesi za stvaranje jugoslavenske zajednice (konfederacije, federacije ili dr,) je osiguravanje zajedničkog tržišta. Zajednički interes je i uključivanje u europske integracione procese, zbog čega će republike kao članice jugoslavenske zajednice postupno usklađivati elemente zajedničkog tržišta sa normama i standardima Europske zajednice. 2. Područje jugoslavenske zajednice predstavlja zajedničko tržište i na njemu je slobodan protok robe, usluga, kapitala i radne snage. Zabranjena je diskriminacija među građanima republika kao članica jugoslavenske zajednice u pogledu zapošljavanja, nagrađivanja i drugih uslova rada. 3. Svi oblici vlasništva su ravnopravni i imaju isti položaj u pogledu uvjeta privređivanja i pravne zaštite. 4. Slobodno je osnivanje poduzeća i podružnica i njihova djelatnost pod jednakim uvjetima na području zajednice. 5. Između članica jugoslavenske zajednice nema carina, a prema trećim državama postoji jednak, zajednički carinski režim. 6. Razvojna politika u pojedinim oblastima može biti zajednička. Ona uključuje i politiku regionalnog razvoja, s posebnim naglaskom na privredno nedovoljno razvijena područja na principima politike Europske zajednice. 7. Posebno, s obzirom na današnje okolnosti, vodit će se zajednička, ali vrlo stimulativna politika ulaganja stranog kapitala koje će biti osigurano solidnim državnim garancijamaa (Alternativa Hrvatske i Slovenije: umjesto riječi: "državnim garancijama" staviti riječi: garancijama država članica). 8. U jugoslavenskoj zajednici usklađuje se politika u oblasti saobraćaja, veza, energetike i poljoprivrede i usklađuju se tehničko-tehnološki sistemi u oblasti saobraćaja, veza i energetike. Prijedlog 1. Hrvatska i Slovenija Svaka država članica ima svoju valutu, s tim da mogu imati i zajedničku obračunsku valutu. Zajednička područja država članica jugoslavenske zajednice predstavljala bi carinsku uniju, zajedničko tržište, usklađivanje s europskim standardima i monetarnu uniju, u skladu s predloženim varijantama u modelu konfederacije. Prijedlog 2. Srbija, Crna Gora, Sosna i Hercegovina, Makedonija 1. Na području jugoslavenske zajednice vrijedi jedna zajednička valuta i jedna centralna - emisiona banka. Tu zajedničku valutu čvršće vezati za ECU (European currency unit). Suglasno tome i današnjim mogućnostima, transakcije međunarodnog platnog prometa vezati za tu novčanu jedinicu, a stabilnost dinara, dugoročno gledano, održavati pravilima ponašanja Europskog monetarnog sistema (EMS), odnosno pravilima ponašanja sutrašnje Europske monetarne unije (EMU). 2. Za područje jugoslavenske zajednice utvrđuje se jedinstven monetarni, bankarski, devizni, vanjsko-trgovinski, carinski i sistem kreditnih odnosa s inozemstvom. Na zajedničkom području vodi se jedinstvena monetarna, devizna, vanjsko-trgovinska, carinska i politika kreditnih odnosa s inozemstvom. Poreski sistem se bazira na jedinstvenim osnovama. O svim ovim pitanjima, u principu, odlučuje se na osnovu suglasnosti članica jugoslavenske zajednice. OBRANA a) Obrana Prijedlog Hrvatske i Slovenije Svaka država članica ima vlastite oružane snage. Na razini Konfederacije postoji koordinacija i usklađivanje obrambenih priprema: ovi se zadaci mogu organizirati u okviru Vijeća ministara koje uskladuje strateška pitanja, te Savjeta ministara obrane koji rješava konkretna pitanja. Predsjednici država članica u slučaju agresije čine jedinstvenu komandu svih konfederalnih snaga koje rukovodi obranom Konfederacije ili jednog njenog dijela. Svaka država članica osigurava u Konfederaciji dogovorenu veličinu vlastitih oružanih snaga i osigurava najmanji utvrđeni iznos sredstava za obrambene pripreme. Svaka država članica samostalno odlučuje o prirodi vojne službe (profesionalna ili obveznička armija), te samostalno sprovodi obuku vojnika. Države članice mogu se dogovoriti za jedinstvenu organizaciju određenih vrsta ili rodova oružanih snaga (na primjer, zrakoplovstvo, protuzračna obrana, mornarica), te za jedinstveno izvođenje osposobljavanja pripadnika tih vrsta i rodova; u tu svrhu proporcionalno osiguravaju za to potrebna sredstva. Države članice Saveza financiraju održavanje onog dijela vlastitih oružanih snaga koje stavljaju pod zajedničku komandu Saveza a i troškove njihovog vojnog angažiranja. 1. alternativa za drugi koncept: Osim oružanih snaga kojima raspolaže svaka država članica, Konfederacija može imati u slučaju neposredne vojne opasnosti ili rata, i zajedničke oružane snage u obliku kontingenata. Komandanta imenuju članice Konfederacije, suglasno. 2. alternativa za drugi koncept: Osim oružanih snaga kojima raspolaže svaka država članica, Konfederacija može imati i zajedničke orušane snage u vidu kontingenata. Komandanta imenuju članice Konfederacije, suglasno. Ovaj koncept primjenjivao bi se u periodu do moguće demilitarizacije. Prijedlog Srbije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine, Makedonije Prema konceptu koji prihvaćaju Bosna i Hercegovina, Srbija, Makedonija, Crna Gora i Vojvodina, obrana treba da se zasniva na pripremi i učešću svih potencijala zemlje za očuvanje nezavisnosti, suvereniteta, teritorijalne cjelokupnosti i ustavnog poretka jugoslavenske zajednice, kao cjeline, i svake članice jugoslavenske zajednice. Radi efikasnog ostvarivanja ovih ciljeva organiziraju se: - oružane snage i - sistem civilne obrane. Oružane snage jugoslavenske zajednice su jedinstvene i sastavljene od mirnodopskog dijela koji je brojno manji, ali mobilan, i na visokom stupnju borbene gotovosti dijela koji se popunjava iz rezerve; i teritorijalne obrane, kao partizansko-teritorijalnog oblika vojnog organiziranja, namijenjenog za obavljanje vojno- -teritorijalne funkcije u miru i ratu i za masovna borbena djelovanja u pozadini neprijatelja, kada se za to stvore uslovi. Sistem civilne obrane čini: organiziranje, osposobljavanje i djelovanje građana i DPZ u obrani i zaštiti, civilna zaštita i sistem promatranja i obavještavanja. U organiziranju, osposobljavanju i upotrebi snage civilne obrane, republike, kao članice jugoslavenske zajedice, imaju sva ovlaštenja. Nadležnosti organa jugoslavenske zajednice u obrani su: - utvrđivanje obrambene politike, doktrine i strategije: - odluživanje o ratu i miru; - utvrđivanje pitanja ratnog savezništva; - organiziranje, opremanje, razvoj, osposobţjavanje, financiranje i upotreba oružanih snaga. Nadležnost članica jugoslavenske zajednice je: organiziranje i opremanje teritorijalne obrane i organiziranje, opremanje i angažiranje civilne obrane. Vrhovni komandant oružanih snaga jugoslavenske zajednice u miru i ratu je nominalni šef države. Štabne i druge stručne poslove za potrebe ostvarivanja vrhovnog komandiranja, te obavljanja upravnih poslova iz domena obrane, u nadležnosti su ministarstva obrane jugoslavenske zajednice. Komandiranje u miru i ratu ostvaruje šef države preko ministra obrane, odnosno Štaba Vrhovne komande. U oružanim snagama jugoslavenske zajednice osigurava se odgovarajuća nacionalna zastupljenost rukovodećeg kadra i departizacija oružanih snaga. Oružane snage treba da budu moderne i racionalno koncipirane i depolitizirane. Napomena: U Grupi je izraženo i mišţjenje da bi se općeprihvatljivo rješenje moglo naži ako bi se koncept obrsne zasnivao na slijedećem osnovnom opredjeljenju: 1. Jugoslavenska zajednica (konfederacija, federacija ili drugo) ima zajedničke oružane snage. Osim zajedničkih oružanih snaga, svaka država članica jugoslavenske zajednice ima svoje oružane snage. 2. Članice jugoslavenske zajednice uspostavljaju sustav uzajamne sigurnosti pred vanjskim napadom, i sustav zajedničke obrane. 3. Oružane snage članica u miru su u nadležnosti Predsjednika ili Predsjedništva članica, dok se u ratu potčinjavaju komandi jugoslavenske zajednice (Hrvatska i Slovenija nisu za ovaj prijedlog). U cilju usklađivanja koncepcije obrane jugoslavenske zajednice i utvrdivanja općeprihvatljivog rješenja, u Grupi je izraženo i mišljene da bi, u razradi modela zajedničke obrane, trebalo apsolvirati i slijedeća pitanja: struktura komandnog sastava; upotreba jezika: mjesto obuke; funkcije obrane, način odlučivanja o upotrebi oružanih snaga; depolitizacija i departizacija i racionalizacija oružanih snaga. MEĐUNARODNI ODNOSI Prvi prijedlog: (Hrvatska, Slovenija, Makedonija) U području međunarodnih odnosa i vanjske politike, svaka država članica jugoslavenske zajednice (konfederacija, federacija i dr,) je međunarodno-pravni subjekt, koji izravno preuzima međunarodno-pravne obveze. Podržava i Makedonija Članice jugoslavenske zajednice neće sklapati ugovore koji su u suprotnosti interesima jugoslavenske zajednice, ili na štetu pojedinih članica. Članice određuju načela i način ostvarivanja zajedničke politike jugoslavenske zajednice u oblasti vanjskih poslova i međunarodnih odnosa, međusobno suraduju na području vanjsko-političke djelatnosti, te usklađuju svoje međunarodno djelovanje. Drugi prijedlog (Bosna i Hercegovina, Grna Gora, Srbija, Vojvodina, Kosovo, Makedonija) Jugoslavenska zajednica ima međunarodno-pravni subjektivitet, suglasno aktu kojim se uređuju odnosi u zajednici. Članice zajednice imaju međunarodno pravni subjektivitet u okviru dogovorene vanjske poliţtike i međunarodnih ugovora. Članice jugoslavenske zajednice neće preuzimati međunarodno-pravne i političke obveze koje su u suprotnosti s interesima ili na štetu zajednice, ili pojedinih članica. Glanice određuju načela i način ostvarivanja zajedničke politike jugoslavenske zajednice u oblasti vanjskih poslova i međunarodnih odnosa, međusobno suraduju na području vanjsko-političke djelatnosti, te usklađuju svoje međunarodno djelovanje. Dopuna prijedloga iz Makedonije: Članice jugoslavenske zajednice mogu imati samostalna ili zajednička predstavništva u trećim državama i međunarodnim organizacijama. (Hina)

(Hina)

An unhandled error has occurred. Reload 🗙