MARTIGNY (ŠVICARSKA), 4. ožujka (AFP/Hina) - Skupina umjetnika
1920. godine zauzima mali napušteni stan u Moskvi radi
osnivanja "Gosekta", židovsko javnog kazališta. Marc Chagall
se prihvaća kazališne dekoracije. Nakon manje od deset godina,
njegove slike moraju se skinuti sa zida jer ih vlasti smatraju
"dekadentnima". Staljin 1949. godine konačno zatvara vrata
kazališta, Chagallovo djelo prelazi u tajnost.
Danas se "Chagallovo kazalište" pojavljuje kao čudom u
Martignyu, u Švicarskoj, u Fondaciji Gianadda gdje će biti
izloženo do 9. lipnja. Zapadni Evropljani tako otkrivaju, prije
Sovjeta, čuvene dekoracije, skrivene od pogleda tijekom 60
godina. "Te su slike autentična remek-djela svjetskog
slikarstva", priznaje sovjetski ministar kulture Nikolaj
Gubenko, koji je došao u Martigny na otvorenje.
Nakon svoje rehabilitacije, Marc Chagall (rođen u Vitebsku
1887, umro u francuskom gradiću Saint-Paul-de-Vence 1985.)
vratio se u Moskvu 1973. godine, kad je prvi put ponovno vidio
svoj rad. Zbog pomanjkanja novca i sredstava za restauraciju,
sedam djela propadalo je u depou Galerije Tretjakov. Fondacija
Gianadda, jedna od najdinamičnijih evropskih privatnih
fondacija, financirala je tu restauraciju.
Komesar izložbe, Christina Burrus je sa više od 80 kg
materijala otišla u Moskvu da restauratori dotjeraju dva djela
- "Uvod u kazalište židovske umjetnosti" i "Ljubav na
pozornici", zatim friz dug 8 metara - "Svadbeni obrok", kao i
četiri alegorije - "Muzika", "Ples", "Književnost" i
"Kazalište'". U početku je "kazalište" obuhvaćalo devet
elemenata, ali su strop i zavjese izgubljene.
"To je, bez sumnje, najveća i najzahtjevnija zadaća koju smo
ikad imali", objašnjava šef odjela za restauratorske radove
Galerije Tretiakov, Aleksej Kovalev.
Prije no što su pohranjene u muzej Tretjakov, slike su
pretrpile velike štete. Skrivali su ih prijatelji slikara,
budući da je Chagall definitivno napustio Rusiju 1922. "Vrlo
fina platna (sukna) poderana su na mnogim mjestima, vlaga ih je
izjela, sloj boje pretvorio se u prašinu", priča Christina
Burrus.
Nakon godine dana spašavanja, akrobati, klaunovi i muzičari
ponovno su oživjeli na slikama. Poezija, nježnost, fantazija
Chagalla iz "ruske faze" isprepliću se na čudnovato
geometrijskoj podlozi.
Naravno, u Martignyu, slike su udaljene jedna od druge i
posjetilac mora zamisliti atmosferu tog "kazališta". Ali
izložbu prate i druga otkrića: nekoliko Chagallovih djela iz
privatnih sovjetskih kolekcija. Posebno "Utvara" (1917-18),
veliko platno koje je posudila jedna lenjingrađanka.
Izložba će polovinom lipnja preseliti u Frankfurt. U
studenom se Galerija Tretjakov, trenutno u radovima, sprema
konačno pokazati Chagallovu "kazališnu radionicu" Sovjetima.
(Hina)
(Hina)