FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

"CHAGALLOVO KAZALIŠTE" PRED PUBLIKOM

Autor:
MARTIGNY (ŠVICARSKA), 4. ožujka (AFP/Hina) - Skupina umjetnika 1920. godine zauzima mali napušteni stan u Moskvi radi osnivanja "Gosekta", židovsko javnog kazališta. Marc Chagall se prihvaća kazališne dekoracije. Nakon manje od deset godina, njegove slike moraju se skinuti sa zida jer ih vlasti smatraju "dekadentnima". Staljin 1949. godine konačno zatvara vrata kazališta, Chagallovo djelo prelazi u tajnost. Danas se "Chagallovo kazalište" pojavljuje kao čudom u Martignyu, u Švicarskoj, u Fondaciji Gianadda gdje će biti izloženo do 9. lipnja. Zapadni Evropljani tako otkrivaju, prije Sovjeta, čuvene dekoracije, skrivene od pogleda tijekom 60 godina. "Te su slike autentična remek-djela svjetskog slikarstva", priznaje sovjetski ministar kulture Nikolaj Gubenko, koji je došao u Martigny na otvorenje. Nakon svoje rehabilitacije, Marc Chagall (rođen u Vitebsku 1887, umro u francuskom gradiću Saint-Paul-de-Vence 1985.) vratio se u Moskvu 1973. godine, kad je prvi put ponovno vidio svoj rad. Zbog pomanjkanja novca i sredstava za restauraciju, sedam djela propadalo je u depou Galerije Tretjakov. Fondacija Gianadda, jedna od najdinamičnijih evropskih privatnih fondacija, financirala je tu restauraciju. Komesar izložbe, Christina Burrus je sa više od 80 kg materijala otišla u Moskvu da restauratori dotjeraju dva djela - "Uvod u kazalište židovske umjetnosti" i "Ljubav na pozornici", zatim friz dug 8 metara - "Svadbeni obrok", kao i četiri alegorije - "Muzika", "Ples", "Književnost" i "Kazalište'". U početku je "kazalište" obuhvaćalo devet elemenata, ali su strop i zavjese izgubljene. "To je, bez sumnje, najveća i najzahtjevnija zadaća koju smo ikad imali", objašnjava šef odjela za restauratorske radove Galerije Tretiakov, Aleksej Kovalev. Prije no što su pohranjene u muzej Tretjakov, slike su pretrpile velike štete. Skrivali su ih prijatelji slikara, budući da je Chagall definitivno napustio Rusiju 1922. "Vrlo fina platna (sukna) poderana su na mnogim mjestima, vlaga ih je izjela, sloj boje pretvorio se u prašinu", priča Christina Burrus. Nakon godine dana spašavanja, akrobati, klaunovi i muzičari ponovno su oživjeli na slikama. Poezija, nježnost, fantazija Chagalla iz "ruske faze" isprepliću se na čudnovato geometrijskoj podlozi. Naravno, u Martignyu, slike su udaljene jedna od druge i posjetilac mora zamisliti atmosferu tog "kazališta". Ali izložbu prate i druga otkrića: nekoliko Chagallovih djela iz privatnih sovjetskih kolekcija. Posebno "Utvara" (1917-18), veliko platno koje je posudila jedna lenjingrađanka. Izložba će polovinom lipnja preseliti u Frankfurt. U studenom se Galerija Tretjakov, trenutno u radovima, sprema konačno pokazati Chagallovu "kazališnu radionicu" Sovjetima. (Hina)

(Hina)

An unhandled error has occurred. Reload 🗙