FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

DR. FRANJO TUĐMAN GOVORIO ZASTUPNICIMA HRVATSKOG SABORA

Autor:
ZAGREB, 21 veljače, (Hina) - Predsjednik Republike Hrvatske dr. Franjo Tuđman govorio je danas poslijepodne u nastavku rada Hrvatskog sabora zastupnicima koji su zasjedali na skupnoj sjednici. Govor donosimo u cijelosti: "Štovani predsjedniče, gospođe i gospodo zastupnici Sabora Republike Hrvatske, predmet i pitanja o kojima mi je govoriti vjerojatno bi zasluživali da se pomnije,obrazlažu i pismenom obliku, međutim, s obzirom na okolnosti, nisam bio u stanju da to pripremim, kao što znate bili smo prekjučer u Makedoniji, bili su jučer kod nas predsjednik Bosne i Hercegovine, zasjedala je Skupština Slovenije, danas zasjeda Savezna skupština, nalazimo se na svoj način u vrtlogu zbivanja, i zbog toga mi dopustite da vam svoje izlaganje iznesem u usmenom obliku, ali bit će dovoljno dokumentirano onim mjestima gdje je potrebno da znadete izvorno o samom predmetu. Prije svega, potrebno je da nešto kažem o začetku pregovora o izlasku iz državno-političke krize, odnosno iz krize, koja je nastala iz sloma socijalističkog društvenog sustava, i raspada avnojevske Jugoslavije. U 1989. godini jugoslavenski samoupravni socijalizam doživio je slom, kao i real-socijalizam u svim srednjeevropskim i istočno- -evropskim zemljama od Madžarske do Poljske, Rumunjske, pa i do samog Sovjetskog Saveza. U stvarnosti višenacionalnih država kakve su SFRJ i Sovjetski (Hina - nastavlja se) 57. DR.FRANJO...(2) Savez kriza je produbljena i zaoštrena do krajnjih granica, zbog unutarnjih državno-političkih odnosa, odnosno zbog krize medunacionalnih odnosa. U tim i takvim okolnostima vođeni su razgovori kako iz te i takve krize u Jugoslaviji. Kriza je bila toliko duboka da se pred sve zemlje koje su imale tu nesreću da proživljavaju socijalistički raj na zemlji, postavljalo pitanje hoće li iz te krize izaći demokratskim putem ili na nedemokratski način. Uzor - od Madžarske do Poljske, ili od Poljske do Madžarske i do Rumunjske - bio je tako očit da se tadašnje vodstvo Jugoslavije, sastavljeno još u okviru jednostranačkog sustava, opredijelilo za reformski put, za demokratski preobražaj i jugoslavenskog društva i državne zajednice. Taj reformski put, znači put k demokraciji i višestranačkom sustavu prihvatile su tada u 1989. godini sve strukture, ali, razumije se, ne sve podjednako voljko, nego neke tek da bi izbjegle ono najgore. No, ipak, to što je u onom razdoblju prihvaćen taj reformski put, omogućilo je najprije višestranačke izbore u Sloveniji, zatim u Hrvatskoj, pa do kraja i u ostalim republikama sa poznatim rezultatima. Ta i takva orijentacija i takav demokratski preobražaj koji je započeo i uzeo maha, obvezivao je Predsjedništvo Jugoslavije da predloži razgovore za izlazak iz društvene, državne i političke krize, polazeći najvećim dijelom od prihvatljivih demokratskih gledišta, stanovišta, ali se u samom početku ocrtalo i nešto što će se kasnije razviti u veći spor. (Hina - nastavlja se) 57. DR. FRANJO...(3) U Nacrtu što ga je Predsjedništvo Jugoslavije dalo u rujnu 1990. godine, koji je nosio naslov "Projekt sprovođenja promjena ustavnih odnosa u SFRJ radi razrješenja ustavne krize Jugoslavije" rečeno je, Predsjedništvo SFRJ ostvarilo je u proteklom periodu neposredne kontakte s Predsjedništvima republika i autonomnih pokrajina, radi iznalaženja mogućih pravaca razrješavanja aktualne krize ustavnog sistema Jugoslavije. U okviru te aktivnosti utvrđeni su slijedeći stavovi: 1. Ustavni sistem SFRJ nalazi se u stanju krize koja je takvog karaktera i stepena intenziteta da se njegovo funkcionisanje sve teže održava, i da je sasvim izvjesna opasnost njegove potpune blokade, pa i otkazivanja sa svim implikacijama koje odatle mogu proizaći. 2. Takva situacija zahtjeva neodložno preduzimanje mera u cilju razrješavanja spomenute ustavne krize. 3. Postojeći Ustav SFRJ ne može biti institucionalni okvir za razrešavanje krize. Molim da zapamtite tu rečenicu, jer ćete vidjeti kako će se kasnije to gledište mijenjati. Također ni modaliteti za ostvarivanje eventualne ustavne reforme koju ovaj Ustav predviđa, ne čine se podobnim za kompleksno razrješavanje krize. 4. Razrješavanje krize u političkom smislu pretpostavlja iznalaženje nove formule zajedničkog življena u teritorijalnim okvirima sadašnje Jugoslavije, do koje se može doći isključivo demokratskim putem. (Hina - nastavlja se) 57. DR. FRANJOo..(4) Iako se do ovog,trenutka nitko nije izjasnio protiv ostajanja u Jugoslaviji, ipak to podrazumjeva eventualno i djelimičan, a možda i potpun prekid zajedničkog življena u navedenim okvirima, ako ne bude mogućno da se dođe do nove i opće prihvatljive formule zajedničkog života. To sasvim jasno ukazuje za neophodnost da se u predstojećim aktivnostima usmjeri na razrješavanje i konstatovanje ustavne krize, moraju se podjednakom pažnjom tretirati sve demokratski izražene opcije. U svemu tome polazni politički postulat treba da bude pravo naroda na samoodređenje, uključujući i pravo na odcjepljenje. Veoma brzo će se odstupiti i od ovoga pa se opciji konfederalnoj neče priznati pravo pred Skupštinom. 5. Definisani uslovi i okviri razrešavanja krize moraju imati legalnu podlogu kako bi se izbegla svaka opasnost vaninstitucionalnog rešavanja, što bi bez sumnje kompromitovalo političke ciljeve kojima se teži i demokratski metod u svemu ovome ne može biti sporan. To nameču potrebu usvajanja od strane Skupština SFRJ odgovarajućeg akta konstitucionalnog karaktera, koji bi za ovu specifičnu kriznu situaciju obezbedio legalan način izlaza, itd. U ovome se već krije polazna osnova budućih razmimoilaženja, jer se želi staviti u nadležnost Saveznoj skupštini ono što pripada suverenosti Republika. Postoji potpuna suglasnost da se aktualna ustavna kriza jugoslavenske federacije može razriješiti isključivo putem postizanja novog historijskog dogovora naroda jugoslavenske (Hina - nastavlja se) 57o DR. FRANJO...(5) zajednice oko dva ključna pitanja. Prvo, da li žele da nastave zajednički život u jugoslavenskoj zajednici i u slučaju pozitivnog odgovora na ovo pitanje kakvog karaktera bi bila ta zajednica. U odnosu na navedena pitanja u ovom času može se konstatovati da su na političkoj sceni u manje ili više određenom obliku izražene sledeće inicijative: a) Donošenje novog Ustava jugoslavenske federacije, kojim bi se na nov način uredili zajednički interesi jugoslavenskih naroda i način ostvarivanja ovih interesa, b) Dekompozicija jugoslavenske federacije i njena transformacija u konfederaciju na bazi posebnog ugovora koji bi sadašnje federalne jedinice kao suverene i samostalne države međusobno zaključivale, c) podvarijanta prethodno izložene solucije koja se sastoji asimetričnom modelu zajednice, a što praktično znači da bi u sklopu šire federativne zajednice određena republika mogla imati konfederalni status. To je u rujnu prošle godine još pod dojmom krize iz koje treba izaći na demokratski način sve su opcije, kako se kaže, otvorene, medutim, veoma brzo će se od toga odstupati. U čemu su bitne razlike u traženju rješenja državno-političke krize, i prije svega, pitanje u čijim je rukama i kome pripada suverenitet: da li republikama ili federaciji? Da li rješavati demokratski način, višestranačkim parlamentarnim sustavom, to nije dolazilo u pitanje, nije (Hina - nastavlja se) 57. DR. FRANJO...(6) dolazilo u pitanje opredjeljenje za slobodno tržište, ali se kod toga odmah u početku nije prilazilo sasvim iskreno i otvoreno, imali smo različite rezerve koje će se kasnije iskristalizirati u posebnim stanovištima u samim ustavima pojedinih republika. Oni koji su bili za poznato stanovište odbacivanja starog avnojevskog uređenja argumentirali su time da živimo u razdoblju kada se svijet integrira, pa da je onda potpuno protupovijesno i protudruštveno da se Jugoslavija dezintegrira. Takvi su ostajali gluhi za svu argumentaciju da se svijet civilizacijski prometno, kulturno integrira, ali da se nacionalno individualizira. U tim okvirima nacrt federativnog uredenja jugoslavenske zajednice pod firmom moderne federacije zastupali su predstavnici Republike Srbije i Crne Gore. Oni su Ustav od 1974. nazivali federativno-konfederativnim hibridom, u čemu su imali dijelom pravo, ali razumije se, bili su potpuno pogrešni u interpretaciji da je taj Ustav baš zbog njegovih federativnih i konfederativnih značajki bio uzrok sveukupne i društvene i političke krize koje preživljava Jugoslavija. Prijedlog moderne demokratske federacije ide za tim da se na saveznoj razini centralˇziraju svi poslovi, svi zajednički poslovi u većoj mjeri nego li što je to ikad bilo u svim poslijeratnim ustavima. Kod toga je bilo zanimljivo da su tražili veća ovlašćenja savezne vlade, ali uz istovremene zahtjeve i sve veću akciju za rušenje savezne vlade. Kakva su ta gledišta koja su zastupali predstavnici (Hina - nastavlja se) 57. DR. FRANJO...(7) moderne federacije dopustite da vam pročitam, da vidite mišljenje gospode Miloševića, Jovića, Bučina. Na sjednici Predsjedništva od 10. siječnja, svi su oni polazili od toga da je Jugoslavija jedna država, a da bi svako produbljivanje konfederalnog nacrta značilo raspad Jugoslavije, i na to ne mogu pristati. Ovo što kaže Slobodan Milošević: Za nas nije prihvatljiv prilaz da Jugoslavija ne postoji odnosno da postoje samo republike i da se moguća rješenja nalaze samo u bilateralnim ili multilateralnim pregovorima republika. Naprotiv, Jugoslavija postoji, ona ima svoje institucije i promjene treba da se izvedu na legalan način kroz jugoslavenske institucije u kojima su republike slobodne da djeluju u skladu sa svojim stavovima što nitko razuman ne dovodi u pitanje. Drugo, o sudbini Jugoslavije mogu odlučviati samo narodi Jugoslavije, jer su narodi Jugoslavije stvarali Jugoslaviju, nisu je stvarale republike, ni 1918. ni 1943. republike nisu postojale. Administrativne granice republika ne mogu se jednostavno proglasiti za državne granice, niti su one okviri u kojima žive pojedini narodi Jugoslavije. Treće, smatramo da svaki narod ima jednako pravo da slobodno odlučuje o svojoj sudbini, to pravo ne može biti ograničeno osim istim takvim jednakim pravom drugih naroda. Što se srpskog naroda tiče, on želi da živi u jednoj državi, zato i bilo kakva podjela na više država koja razdvaja dijelove srpskog naroda i smješta ih u okvire različtih suverenih država ne može s našeg stanovišta biti (Hina - nastavlja se) 57.DR. TUĐMAN ...(8) prihvatljiva, odnosno da budem precizniji, uopće ne bi mogla doći u obzir. Srpski narod će živjeti u jednoj državi i svaki narod koji želi da sa srpskim narodom ravnopravno živi u istoj državi je dobrodošao. Za nas moram da kažem, konfederacija nije država. U postojećim okolnostima smatramo da je pravo rješenje jedna demokratska federacija. Mi se naravno slažemo da treba razgovarati i o funkcijama takve države, odnosno takve federacije, ali što se srpskog naroda tiče, ne može se razgovarati o soluciji da on živi podijeljen u više država. Nenad Bučin u tom pogledu dijeli potpuno istovjetna gledišta, pa će reči u tom smislu da organi i tijela federacije, a među njima i Predsjedništvo SFRJ najkompetentnija su mjesta za susrete i razgovore ove vrste, sada su to organi, tijela ili će to uskoro biti poštedeni mogućih prigovora da nisu višestranački izabrani na višestranačkim izborima. Dalje, za očekivati je da će tzv. nacionalne homogenizacije, sve više splašnjavati pred narastajućim socijalnim nezadovoljstvom i krahom ekonomije što bi još stvorilo nova pitanja i stvorilo pretpostavke za federaciju, njihovog tipa. Stoga je historijska odgovornost jugoslavenskih državnih institucija koje sada imamo, a u koje naglašeno ubrajam i Jugoslavensku narodnu armiju, utoliko veća. Jugoslavenskom političkom scenom vedre i oblače različite centrifugalne političke sile koje ne samo da ne skrivaju svoje istinsko (Hina - nastavlja se) 210000 MET feb 91

(Hina - nastavlja se)

An unhandled error has occurred. Reload 🗙