ZAGREB, 10. veljače (Hina) - U protekla dva dana u Zagrebu
je na poziv hrvatskog ministra za znanost dr. Osmana Muftića
boravila skupina muslimanskih intelektualaca iz Bosne i
Hercegovine da započnu krug razgovora s hrvatskim
intelektualcima na temu međunacionalnih i međukulturnih
odnosa. Taj susret je prireden nakon što je srpski akademik
Dobrica Ćosić na razgovor sa srpskim intelektualcima pozvao
muslimanske intelektualce, koji su ipak odlučili početi
razgovore prvo s hrvatskim intelektualcima.
Dr. Rusmir Mahmutćehajić, dr. Esad Duraković, akademik
Atif Purivatra, dr. Hasan Sušiž i Mustafa Mujagić, u petak
su posjetili Islamski centar gdje je predsjednik Kulturnog
društva Muslimana "Preporod" dr. Muhsin Rizvić održao
predavanje o povijesti i novom osnutku "'Preporoda" u
Sarajevu, najavivši prerastanje toga društva, odmah nakon
nasljedivanja "Preporodove" imovine, u Maticu muslimansku.
Na sastanku s predstavnicima Inicijativnog odbora Kulturnog
društva Muslimana u Zagrebu, koji su ih izvijestili o pripremama
za osnivačku skupštinu uoči Ramazana 16. ožujka, potvrdena je
programska i sadržajna podudarnost statuta obaju društava.
Gosti su inzistirali na tome da i zagrebačko društvo ponese
ime "Preporoda", priznavajuži tako sarajevsko središte kao
matično, što od domaćina nije prihvačeno. Zbog toga su gosti
odbili proširiti delegaciju zagrebačkim Muslimanima, težeći,
prema tumačenju dr. Mahmutćehajida, uspostavljanju Sarajeva
kao "nacionalnog i prirodnog središta Muslimana".
(Hina - nastavlja se)
8. SUSRET ... (2)
Na jučerašnjem sastanku s hrvatskom delegacijom, koju je
predvodio akademik Dalibor Brozović, a tvorili su je, uz
dr. Osmana Muftića, Tomislav Ladan, Antun Vrdoljak, Dražen Budiša,
Daniel Bučan, dr. Marijan Šunjić i dr. Zvonko Lerotić, dr. Muhsin
Rizvić je govorio o procesu konstituiranja muslimanske književnosti
kao nacionalne, i o različitim atribuiranjima muslimanskih
književnika. Dr. Mahmutšehajić je izvijestio o aktualnim gibanjima
u muslimanskom narodu upućujući i na iskrivljeno opisivanje
islamske civilizacije i kulture Muslimana u obrazovnom sustavu,
jer se te vrijednosti ne proučavaju ni na jednoj katedri u
Hrvatskoj. Dr. Duraković se pozvao na rezoluciju muslimaskih
inteleltualaca 84, poštivanje koje je preduvjet za razgovor.
Jedan od predstavnika hrvatske inteligencije D. Budiša istaknuo
je sljedeće točke sporazuma: jednakovrijednost vjerskih i
kulturno-civilizacijskih stavova, potpora s hrvatske strane
bosanskohercegovačkom suverenitetu i puno poštivanje
muslimanskoga nacionalnog identiteta. Zamolio je da se Hrvatima
ne zamjera na prisvajanjţ muslimanskih vrednota koje su,
zahvaljujući hrvatskoj gostoljubivosti, nastale u okrilju
hrvatske kulture, iako navlastito pripadaju muslimanskoj kulturi,
i da se s muslimanske strane ne vrši pritisak na muslimane koji
se osjećaju Hrvatima. Akademik Brozović je opisao američko-židovsku
i paneuropsku antiislamsku kampanju, u kojoj Hrvati uopće ne
sudjeluju, jer negativni primjeri dolaze samo iz primitivnih
sredina, istaknuvši da hrvatski znanstvenici jednako zanemaruju
i hrvatsku bosansku komponentu. Daniel Bučan se uključio u raspravu
o zanemarivanju islamistike i orijentalistike
(Hina - nastavlja se)
8. SUSRET .... (3)
tvrdnjom kako vlastodršcima u Hrvatskoj nikad nije bilo u
interesu da se ostvari suradnja i povjerenje izmedu hrvatskoga
i muslimanskoga naroda, jer hrvatska orijentalistika ne bi
protiv muslimana politički instrumentalizirala džihad i
islamski fundamentalizam.
Drugi dio razgovora, u koji su se uključili i Muhamed
Huković, Mustafa Imamovič i Tomislav Durbešić, označen je
upozorenjem dr. Lerotića na protuslovnost u zahtjevu iz
Rezolucije 84, za priznavanjem suvereniteta Muslimanima u
Bosni i Hercegovini, zbog takoder jasno izražena stava da
izvorni suverenitet ne pripada Bosni i Hercegovini, nego
Jugoslaviji kao njezinoj pretpostavci. T. Ladan je odredio
"Jugoslaviju" kao "poznu naljepnicu na jednakovrijedne
kulturno-historijske činjenice".
Muslimanska je strana, u prilozima H. Sušića i A. Purivatre,
bila vrlo odlučna u podršci Jugoslaviji, istodobno se nadajući
da še Muslimani u novom jugoslavenskom dogovoru steći
ravnopravnost i afirmaciju. Dr. Rusmir Mahmutčehajić takoder
drži da taj stav sarajevskih intelektualaca Muslimana osigurava
"zaštitu i razvitak muslimanskog naroda u cjelini" misleči na
brojnu muslimansku dijasporu u cijeloj Jugoslaviji (Sandžak,
Slovenija), ali i svijeta (Turska, Njemačka, Austrija,
Australija).
Cjelodnevni su razgovori protekli ţu potpunu poštivanju svih
iznesenih mišljenja, u svijesti o zajedničkim ciljevima, a
dogovoren je i uzvratni susret u Sarajevu.
(Hina)
100000 MET feb 91
(Hina)