ZAGREB, 24. siječnja (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske,
na danasnjoj je sjednici, u povodu Naredbe Predsjedništva SFRJ
od 9. siječnja 1991. i saopčenja Službe za informiranje
Saveznog sekretarijata za narodu obranu od 23. siječnja 1991.
obavijestio Sabor Republike Hrvaske o slijedećem:
1. Republika Hrvatska jedinstvena je i nedjeljiva demokratska
i socijalna država čiji je suverenitet neotuđiv, nedjeljiv i
neprenosiv (članak 1. stavak 1, članak 2. stavak 2. Ustava
Republike Hrvatske).
2. Ustavom utvrđeni suverenitet i interese Republike Hrvatske
dužni su zaštititi svi republički organi, ako se aktom ili
postupkom tijela Federacije Republika Hrvatska dovede u
neravnopravan položaj u Federaciji, ili joj budu ugroženi
interesi (članak 140. stavak 2. Ustava).
3. Prema članku 101. Ustava Republike Hrvatske u slučaju ratnog
stanja i neposredne ugroženosti neovisnosti i jedinstvenosti
Republike, ili kad su tijela državne vlasti onemogućena da
redovito obavljaju ustavne dužnosti, samo je Predsjednik
Republike Hrvatske ovlašten donositi uredbe sa zakonskom snagom
i poduzimati izvanredne mjere. To ovlaštenje ne pripada u
odnosu na područje Republike Hrvatske ni jednom drugom organu
na ili izvan područja Republike Hrvatske.
S obzirom da se naprijed navedenom Naredbom Predsjednistva SFRJ
i saopćenjem Saveznog sekretarijata za narodnu obranu pokušavaju
preuzeti ustavna ovlaštenja Predsjednika Republike Hrvatske, to
su oba navedena akta neustavna, pa su se stekli uvjeti da Ustavni
sud Republike Hrvatske na tu neustavnost ukaže Saboru.
4. Međutim i prije stupanja na snagu važećeg Ustava Republike
Hrvatske, navedena Naredba i saopćenje bili bi u neskladu s
Ustavom SFRJ, Ustavom Republike Hrvatske iz 1974. i zakonima te
bi neposredno ugrozili suverena prava Republike Hrvatske i
njezinu neovisnost posebno iz ovih razloga:
a) Predsjedništvo SFRJ bilo je na temelju Amandmana XLI točka
3. na Ustav SFRJ ovlašteno da na svoju inicijativu, ili na
prijedlog Saveznog izvrsnog vijeća, za vrijeme ratnog stanja
ili u slučaju neposredne ratne opasnosti, donosi uredbe sa
zakonskom snagom o pitanjima iz nadležnosti Skupštine SFRJ.
Takvu uredbu Predsjedništvo SFRJ nije donijelo, pa tako
nisu ni tada postojale pretpostavke da donese naredbu koju je,
neprovodeći ni propisani postupak, donijelo 9. siječnja 1991.
b) Naredba je po mišljenju ovog Suda suprotna i članku 6.
stavak 3. Zakona o općenarodnoj obrani prema kojem
Predsjedništvo SFRJ, ukladu s Ustavom SFRJ i saveznim
zakonom, utvrđuje postojanje neposredne ratne opasnosti i
drugih izvanrednih prilika, i istim u svezi naređuje poduzimanje
potrebnih mjera pripravnosti i drugih odgovarajućih mjera nužnih
s gledišta obrane zemlje i Ustavom SFRJ utvrđenoga društvenog
uređenja odnosno uvođenje izvanrednog stanja.
Predsjedništvo SFRJ ni jednom odukom nije utvrdilo postojanje
neposredne ratne opasnosti, pa ni po tom propisu nije bilo
ovlašteno na donošenje navedene Naredbe.
Po mišljenju Ustavnog suda Republike Hrvatske i samo odredba
članka 6. stavka 3. Zakona o općenarodnoj obrani nesuglasna
je s odredbama Amandmana XLI točka 3. na Ustav SFRJ, jer uvodi
institut izvanrednih prilika u mirnodopskom razdoblju, a to
navedena ustavna odredba ne predviđa.
Republike takvo ovlaštenje nisu Ustavom povjerile Federaciji,
pa ga stoga ona ne može ni koristiti.
c) Ustrojstvo unutarnjih poslova u nadležnosti je Republike i
uredeno je republičkim zakonom o unutarnjim poslovima. Tim
zakonom ovlašteni su republički organi da odrede ovo ustrojstvo,
a u okviru tih ovlaštenja, odredbom članka 25. Zakona, dano je
republičkom ministru unutarnjih poslova da osniva i posebne
jedinice. Stoga ni točka 1. Naredbe, kojom se nareduje sklad
organizacije svih oružanih sastava sa saveznim propisima nije
utemeljena na zakonu.
d) Svojom nedorečenošću, nerazumljivošću i mogučnošću
proizvoljnih tumačenja Naredbom Predsjednistva SFRJ dovode se
u pitanje pravna sigurnost i temeljne slobode i prava čovjeka
i građanina, te omogućuje zloupotreba prava od strane oružanih
snaga.
5. Kako je navedena Naredba po stajalištu Ustavnog suda
Republike Hrvatske neustavna i nezakonita, to su neustavne i
nezakonite i sve radnje i akti koji bi se temeljili, ili se
temelje, na toj Naredbi, pa tako i spomenuto saopćenje
Saveznog sekretarijata za narodnu obranu.
6. To su bitni razlozi na temelju kojih Ustavni sud Republike
Hrvatske utvrđuje ds postoji neustavnost i nezakonitost
spomenutih akata, te smatra da su ovim aktima i postupcima
ugroženi Ustavom i zakonima utvrđeni interesi i prava
Republike Hrvatske.
Zbog toga Ustavni sud Republike Hrvatske predlaže Saboru
Republike Hrvatske da donese potrebne odluke i mjere radi-
zaštite suverenosti, interesa i prava Republike Hrvatske i
temeljnih prava njenih građana.
Ustavni sud Republike Hrvatske razmatra i pitanje ocjene
ustavnosti tih akata pred Ustavnim sudom Jugoslavije.
(Hina)
(Hina)