FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

OBAVIJEST USTAVNOG SUDA REPUBLIKE HRVATSKE SABORU

Autor:
ZAGREB, 24. siječnja (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske, na danasnjoj je sjednici, u povodu Naredbe Predsjedništva SFRJ od 9. siječnja 1991. i saopčenja Službe za informiranje Saveznog sekretarijata za narodu obranu od 23. siječnja 1991. obavijestio Sabor Republike Hrvaske o slijedećem: 1. Republika Hrvatska jedinstvena je i nedjeljiva demokratska i socijalna država čiji je suverenitet neotuđiv, nedjeljiv i neprenosiv (članak 1. stavak 1, članak 2. stavak 2. Ustava Republike Hrvatske). 2. Ustavom utvrđeni suverenitet i interese Republike Hrvatske dužni su zaštititi svi republički organi, ako se aktom ili postupkom tijela Federacije Republika Hrvatska dovede u neravnopravan položaj u Federaciji, ili joj budu ugroženi interesi (članak 140. stavak 2. Ustava). 3. Prema članku 101. Ustava Republike Hrvatske u slučaju ratnog stanja i neposredne ugroženosti neovisnosti i jedinstvenosti Republike, ili kad su tijela državne vlasti onemogućena da redovito obavljaju ustavne dužnosti, samo je Predsjednik Republike Hrvatske ovlašten donositi uredbe sa zakonskom snagom i poduzimati izvanredne mjere. To ovlaštenje ne pripada u odnosu na područje Republike Hrvatske ni jednom drugom organu na ili izvan područja Republike Hrvatske. S obzirom da se naprijed navedenom Naredbom Predsjednistva SFRJ i saopćenjem Saveznog sekretarijata za narodnu obranu pokušavaju preuzeti ustavna ovlaštenja Predsjednika Republike Hrvatske, to su oba navedena akta neustavna, pa su se stekli uvjeti da Ustavni sud Republike Hrvatske na tu neustavnost ukaže Saboru. 4. Međutim i prije stupanja na snagu važećeg Ustava Republike Hrvatske, navedena Naredba i saopćenje bili bi u neskladu s Ustavom SFRJ, Ustavom Republike Hrvatske iz 1974. i zakonima te bi neposredno ugrozili suverena prava Republike Hrvatske i njezinu neovisnost posebno iz ovih razloga: a) Predsjedništvo SFRJ bilo je na temelju Amandmana XLI točka 3. na Ustav SFRJ ovlašteno da na svoju inicijativu, ili na prijedlog Saveznog izvrsnog vijeća, za vrijeme ratnog stanja ili u slučaju neposredne ratne opasnosti, donosi uredbe sa zakonskom snagom o pitanjima iz nadležnosti Skupštine SFRJ. Takvu uredbu Predsjedništvo SFRJ nije donijelo, pa tako nisu ni tada postojale pretpostavke da donese naredbu koju je, neprovodeći ni propisani postupak, donijelo 9. siječnja 1991. b) Naredba je po mišljenju ovog Suda suprotna i članku 6. stavak 3. Zakona o općenarodnoj obrani prema kojem Predsjedništvo SFRJ, ukladu s Ustavom SFRJ i saveznim zakonom, utvrđuje postojanje neposredne ratne opasnosti i drugih izvanrednih prilika, i istim u svezi naređuje poduzimanje potrebnih mjera pripravnosti i drugih odgovarajućih mjera nužnih s gledišta obrane zemlje i Ustavom SFRJ utvrđenoga društvenog uređenja odnosno uvođenje izvanrednog stanja. Predsjedništvo SFRJ ni jednom odukom nije utvrdilo postojanje neposredne ratne opasnosti, pa ni po tom propisu nije bilo ovlašteno na donošenje navedene Naredbe. Po mišljenju Ustavnog suda Republike Hrvatske i samo odredba članka 6. stavka 3. Zakona o općenarodnoj obrani nesuglasna je s odredbama Amandmana XLI točka 3. na Ustav SFRJ, jer uvodi institut izvanrednih prilika u mirnodopskom razdoblju, a to navedena ustavna odredba ne predviđa. Republike takvo ovlaštenje nisu Ustavom povjerile Federaciji, pa ga stoga ona ne može ni koristiti. c) Ustrojstvo unutarnjih poslova u nadležnosti je Republike i uredeno je republičkim zakonom o unutarnjim poslovima. Tim zakonom ovlašteni su republički organi da odrede ovo ustrojstvo, a u okviru tih ovlaštenja, odredbom članka 25. Zakona, dano je republičkom ministru unutarnjih poslova da osniva i posebne jedinice. Stoga ni točka 1. Naredbe, kojom se nareduje sklad organizacije svih oružanih sastava sa saveznim propisima nije utemeljena na zakonu. d) Svojom nedorečenošću, nerazumljivošću i mogučnošću proizvoljnih tumačenja Naredbom Predsjednistva SFRJ dovode se u pitanje pravna sigurnost i temeljne slobode i prava čovjeka i građanina, te omogućuje zloupotreba prava od strane oružanih snaga. 5. Kako je navedena Naredba po stajalištu Ustavnog suda Republike Hrvatske neustavna i nezakonita, to su neustavne i nezakonite i sve radnje i akti koji bi se temeljili, ili se temelje, na toj Naredbi, pa tako i spomenuto saopćenje Saveznog sekretarijata za narodnu obranu. 6. To su bitni razlozi na temelju kojih Ustavni sud Republike Hrvatske utvrđuje ds postoji neustavnost i nezakonitost spomenutih akata, te smatra da su ovim aktima i postupcima ugroženi Ustavom i zakonima utvrđeni interesi i prava Republike Hrvatske. Zbog toga Ustavni sud Republike Hrvatske predlaže Saboru Republike Hrvatske da donese potrebne odluke i mjere radi- zaštite suverenosti, interesa i prava Republike Hrvatske i temeljnih prava njenih građana. Ustavni sud Republike Hrvatske razmatra i pitanje ocjene ustavnosti tih akata pred Ustavnim sudom Jugoslavije. (Hina)

(Hina)

An unhandled error has occurred. Reload 🗙