IZLAGANJE DR. TUĐMANA NA SASTANKU PREDSJEDNIŠTVA SFRJ S
PREDSJEDNICIMA REPUBLIKA
BEOGRAD, 10. siječnja (Hina) - Predsjednik Republike
Hrvatske dr. Franjo Tudman na,današnjem je sastanku
Predsjedništva SFRJ s predsjednicima republika iţnio
stajališta za izlaz iz posvemašnje državno-političke
krize Jugoslavije. U izlaganju stoji:
"Polazeći od svekolikoga povijesnoga iskustva -
analizom pozitivnih i negativnih iskustava suživota Hrvatske
u složenim državnim zajednicama, a posebno u monarhističkoj
i socijalističkoj Jugoslaviji - a poštujući slobodno i
demokratski izraženu volju gradana Hrvatske (na prvim slobodnim,
tajnim i višestranačkim neposrednim izborima oko
š0 posto gradana glasalo je za političke stranke koje su se
u svojim programima izjasnile za državni suverenitet Hrvatske,
za pluralističku demokraciju i tržišno gospodarstvo, za
pravnu državu i europsku orijentaciju) stajalište
vrhovništva Hrvatske o "budućnosti semlje" jasno je
odredeno u Ustavu Republike Hrvatske.0no je šire
obrazloženo i u mom govoru prigodom proglašenja Ustava u
Hrvatskom saboru 22. prosinca 1990.
Držim da ovom prigodom nema potrebe da prepričavam
niti Ustav Republike Hrvatske niti već poznata hrvatska
gledišta, pa ću u što kraćim naznakama iznijeti polazišne
(Hina - nastavlja, se)
9. I2LAGANJE ... (2)
osnove na kojima bi trebalo graditi ono što dogovorno
nazvasmo "novi povijesni dogovor" jugoslavenskih država
-republika, a što je po dnevnom redu u pozivu za ovaj
sastanak nazvano "politička budućnost zemlje".
U traienju rješenja za izlaz iz posvemašnje državno
-političke krize Jugoslavije naša su stajališta sljedeša:
- Narodi koji nastavaju ove prostore, već oko
tisuću i trista godina, žive zajedno tek zadnjih
sedamdesetak godina. ţitavo prethodno razdoblje - što će
reči gotovo svu svoju povijest - živjeli su odvojeno, u
sklopu različitih vlastitih ili tudinskih država i, što je
još važnije, oblikovali su se u sklopu različitih
civilizacijskih i kulturnih sfera, religija, jezika i
pisama.
- Unatoč svim tim razlikama i odvojenosti, čitava
prethodna povijest ne pamti velike ili sudbonosne sukobe
izmedu njih, već naprotiv, mnogobrojne primjere njihove
suradnje, uzajamnosti, pa i ratnog savezništva.
Povijesne su okolnosti uvjetovale da je tijekom
proteklih stoljeCa, a osobito u prošlom, 19. stoljeću,
došlo do ideje i pokreta o mogušnosti i potrebi udruživanja
i života u zajedničkoj državi. Bilo je to prije svega iz
plemenitih pobuda radi lakše obrane od velikih i moCnijih
sila što nas okružuju, radi zamisli o osiguranju bržeg
razvitka u zajedništvu svih srodnih naroda i svakog
tHina - nastavlja se)
9. IZLAGANJE ... (3)
pojedinačno. Bilo je to, dakako, radi integralističkih
zabluda o mogućnosti stvaranja jednog jugoslavenskog
naroda, ali takoder i radi prikrivenih težnja za supremacijom
jednoga naroda - pa i vjere - nad drugima.
Medutim, tek u zajedničkoj državi i u zajedničkom
suživotu u zadnjih sedam desetljeća medu silom ili
dobrovoljno ujedinjenim narodima nastali su problemi, zatim
i sukobi, koji se u proteklom ratu zaoštriše do
najtragičnijih razmjera, a danas smo suočeni s tako
produbljenim suprotnostima da prijeti opasnost obnavljanja
ovih sukoba s još neizvjesnijim ishodom i posljedicama.
Očito, u zajedničkoj državi - i pod posve oprečnim
idejnim i državnim oblicima - pokazalo se da povijesno ili
suvremeno razvijene nacionalne samobitnosti, velike
gospodarske, civilizacijske i druge razlike, i na njima
oblikovani različiti pogledi na značaj i ciljeve zajedničke
države, zapravo čine nepremostivu prepreku uspostavljanju
jedne staţilne, gospodarski i politički djelotvorne
državne zajednice.
- Rezultat čitavog dosadašnjeg, 70-godišnjeg
zajedničkog života ogleda se u biti u više negoli
zabrinjavajućim činjenicama. Prvo, narodi Jugoslavije, u
tom razdoblju nisu popravili svoj relativni položaj na
ljestvici razvijenosti europskih naroda, već su, naprotiv,
prema nekim važnim pokazateljima, zaostali iza zemalja koje
(Hina - naatavlja se)
9. IZLAGANJE ... (4)
su početkom stolječa tiile na približno istom ili, čak, na
nišem stupnju gospodarsko-civilizacijskoga razvitka. tA
naspram zemalja čitavoga svijeta odnos je još nepovoljniji).
Drugo, u proteklom razdoblju nije došlo do sjedinjavanja
ili pretapanja u neku novu, jedinstvenu naciju, pače ni
do premošćivanja razlika medu postojeCima, već je, u skladu
s razvitkom u čitavome ţi lrjetu, došlo do punoga sazrijevanja
i nacionalne homogenizacije svih povijesnih konstitutivnih
naroda Jugoslavije, a potpuno je ili u velikoj mjeri dovršen
i proces stvaranja novih nacija, s usporednim jačanjem
nacionalne svijesti i svih manjina.
- Na toj osnovi, u poratnom, suvremenom razdoblju
i zbog nastalih povijesnih promjena u SFRJ i u svijetu
nastao je novi odnos sila i interesa, kojeg postojedi
federativni sustav više ne može zadovoljiti, što je izvorom
svih aktualnih političkih razlika i sukoba. Svi narodi i
narodnosti Jugoslavije nezadovoljni su svojim sadašnjim
položajem i izgledima za budućnost u postojećim
institucionalnim okvirima.
Treba istaknuti da je potreba za mijenjanjem
postojećeg, federstivnog okvira i društveno-političkog
sustava postojala već i prije, ali za takve, dublje
promjene još nisu bili sazrjeli ni unutarnji ni vanjski
uvjeti. Sada, nakon sloma titoističko-avnojskos federalizma
u Jugoslaviji i nakon propaati komunističke ideologije i
tHina - nastavlja se)
9. IZLAGANJE ... t5)
realsocijalističkog sustava u Istočnoj Europi i u
Sovjetskom Savezu, nakon raspuštanja Varšavskog pakta,
nestanka bipolarne podjele svijeta i hladnoga rata,
stekli su ae ne samo uvjeti vež se očituje i kao
povijesna nužnost da se i na ovom jugoslavenskom, strateški
i geopolitički važnom prostoru provedu promjene u skladu s
demoţlatskom preobrazbom Europe.
U 1990-toj godini u Istočnoj Europi i u Jugoslaviji
došlo je do kraha druge najveće ideologije 20-tog stoljećn:
komunizma, socijalizma, ili realnog socijalizma, ili
samoupravnog socijalizma, ili kako god se zvala ideologija
na temelju koje je gradeno društvo s političkim monizmom,
pod geslom "diktatute proletarijata" i stvaranja
beskonfliktnog društva budućnosti. Ta je ideologija
pretvorena u državnu volju, silu, ali i vjeru milijuna - i
svojim idealističkim tlapnjama i svojom prikrivenom
patološkom straŠCu za održanjem totalitarističkog
samovlašža, povezivala jugoslavenske narode i države
/republikeţna jedan protuprirodan, protudemokratski način
gotovo punih pola stoljeća. Ona je, time, primirivala
privremeno sporove i razlike koje je i na ovom prostoru
ostavio sraz drugih velikih ideologija: fašizma,
antifašizma i demokracije, ali i domaćih velikodržavnih
heBemonizama i nacionalnih ekspanzionizama.
CHina - nastavlja se)
9. IZLAGRNJE .. (6)
Slom komunizma dokida onaj oblik integracije
jugoslavenske državne zajednice koji se održavao koliko u
obliku ideološke toliko i prinudne integracije. Samim time
slom socijalističke federacije otvara problem novih,
suvremenih oblika integracija, po uzoru na europske
demokratske integracije: interesne tj. gospodarske,
prometne, tehnologijske, općecivilizacijske.
Danas je očito da jedna ideologija i jedna jedina
stranka pa ni jedna sila-armija ne mogu biti nikakva a
kamoli solidna osnovica za izgradnju stabilne državne i
društvene strukture. Zato se moramo otvoreno i hrabro
suočiti sa svim našim nacionalnim razlikama i sličnostima:
gospodarskim, političkim, religijskim, državotvornim,
kulturnim i svim inim civilizacijskim. Propast komunističke
ideologije - čega nažalost poneki u Jugoslaviji još nisu
svjesni - dovela je do "treće9 vala" nacionalnog preporoda
u Europi. Države i narodi koji su živjeli u okrilju
sovjetskog ili jugoslavenskog, pače i čeho-slovačkog
ideološkog "carstva" i socijalističkoga sustava, teže
svojoj suverenosti - kao što je to uvijek u povijesti bilo
kad su u neizbježnu krizu dopadale složene državne
zajednice. Ustavno-pravni položaj jugoslavensklh republika
-država prema ustavu 1974. nalaze se na pola puta izmedu
boljševičkoga federalizma i europskoga konfederalizma. Uz
postizanje minimalnoga političkoga konsenzusa svih
cHina - nastavlja se)
9. IZLAGANJE ... t7)
republika, držimo da je moguže pretvaranje sadašnjeg
ustavnog poretka u konfederalni savez suverenih republika,
a time i najbezbolniji, demokratski izlaz iz sadašnje
državne krize, dok bi ustrajanje na sadašnjem federalnom
sustavu, i pogotovo na njegovu "poboljšanju" u
centralističko-unitaristiškom smislu, vodilo neizbježno u
potpuni slom i označilo zapravo nemogućnost održavanja čak
i same ideje bilo kakve državne zajednice naroda
dosadašnje SFRJ. Jedino na takvom shvaćanju ustavne krize
možemo tražiti put do "novog povijesnoga dogovora" o
pronalaženju mogućnosti suživota u jednom novom savezu.
Uz prethodno uvsžavanje i dogovor - možda već danas - oko
"minimalnog političkog konsenzusa" da se nikome ne može
ništa silom nametati, od kojeg mogu početi naši bilateralni
i opći razgovori, dogovori i ugovori.
Prema našem stajalištu - na koje nas obvezuje Ustav
Republike Hrvatske - okvir za "ainiţalni politički
konsenzus" može biti sljedeći:
1) sve članice jugoslavenske federacije uzajamno si
priznaju pravo na suverenitet, a time i pravo na
samoodredenje, koje uključuje i pravo na udruživanje i na
razdruživanja u skladu s medunarodnim pravom. To praktično
znači, da postojeće ustanove i tijela savezne države ne
mogu imati arbitrarnu ulogu, ali imaju važnu posredničku
ulogu. Ovo se stajalište odnosi i na ovo Predsjedništvo,
koje uostalom i nije još posve konstituirano od
IHina - nastavlja se)
9. IZLAGANJE ... (8)
predstavnika republika izabranih na slobodnim izborima.
Dakle, ako se danas uspijemo dogovoriti oko ovoga što ja
nazivam "minimalni politički konsenzus", onda možemo
započeti razgovore ali konačni naš dogovor ili sporazum
ne može imati nikakvu izvršnu snagu dok ga ne odobre
(ratificiraju) ustavno nadležna republička tijela - u
Hrvatskoj Sabor, a drugdje skupštine ili parlamenti.
2) Sve članice sadašnje federacije uzajamno
prihvažaju gledište da su svi gradani i narodi koji žive
na teritoriju današnje SFRJ, ravnopravni i jednako
vriiedni u svakom pogledu. Ovo je potrebno zbog toga da
se ukinu iracionalne podjele ljudi i naroda na pobjedničke
i gubitničke, oslobodilačke i oslobodene, gradane prvog i
drugog reda. Univerzalna deklaracija o pravima čovjeka i
gradanina mora postati jedino mjerilo za vrednovanje i
uspostavljanje društvenih i državnih odnosa.
3) Sve članice današnje federacije i savezne institucije
ustežu se od primjene nasilja i sile u politici i pri
rješavanju medusobnih sporova. To u prvom redu znači
ukidanje svih političkih ovlasti za uporabu JNA. Osobno se
zalažem da se u razumno odredenom razdoblju transformacije
vojske u smislu njene prilagodbe demokratskoj preobrazbi
društva i državne zajednice, a i prilagodbi promjenama
što su nastale u suvremenoj Europi, osigura financiranje
JNA i time osigura ne samo normalan život njenih pripadnika
nego i podrži njena modernizacija i uskladivanje s ustavnim
porecima pojedinih republika - država dotično članica novog
saveza.
(Hina - nastavlja se)
9. IZLAGANJE ... (9)
4) Priznavanje statusa quo u medurepubličkim granicama,
uz puno poštivanje prava svake države-republike da uredu9e
odnose s drugim državama-republikama na području današnje SFRJ
i u Europi.
5) Sve članice današnje federacije uzajamno će se
potpomagati u procesu izgradnje vlastitih država i društava.
Posebice se obvezuju da neće nanositi jedna drugoj štetu pri
postizavanju priznanja suvereniteta u medusobnim i medunarodnim
odnosima.
6) Do zaključivanja "novoga povijesnoga sporazuma" države
članice SFRJ obvezuju se na dogovorno ispunjavanje obveza prema
federaciji, ali najduže na šest mjeseci.
7) Prijelaz iz sadašnjeg "polukonfederalizma" u "novo
stanje" - stanje ugovornog saveza, da ga nazovem tako neodredeno,
mora biti programiran i postepen. Današnje stanje vodi nas sve
u propast. Naime, ekonomski rat koji je počela Srbija na poreznom
i carinskom području, a koji je upadom Srbiie u monetarni sustav
Jugoslavije poprimio značajke državnoga udara, mora izazvati
protumjere svih drugih, prije svega Hrvatske i Slovenije. Zadnji
upad Srbije u novčarski sustav Jugoslavije putem protupravne
Bmisije novca zapravo ima karakter čiste otimačine i prisiljava
druge da hitno traže izlaze u stvaranju vlastite monetarne
vlasti, što će reCi i u tiskanju vlastitoga novca. Taj će se
CHina - nastavlja se)
9. IZLAGANJE ... t10)
proces nekontroliranoga ekonomskoga rata nezadrživo nastaviti.
Zato predlažemo da se ovlasti Savezno izvršno vijeće da do
postignuća sporazuma o novom savezu, ili demokratskom razlazu,
koordinira i nadzire monetarnu politiku i druge gospodarske
mjere, što mu po postojećem ustavu pripada.
8) U svezi s našim odlučnim opredjeljenjem za savez
suverenih država - koji u načelu može obuhvatiti sve današnje
republike, ali može biti i uži i, potencijalno, širi, tražimo
medusobno razjašnjenje. Naš nacrt novog konfederalističkog
saveza blizak je sasvim ideji "Europe regija", te na taj način
svojom institucijskom strukturom nudi svojevrsnu mini europsku
zajednicu a time nas i približava velikoj Europskoj zaiednici.
Do sada je postojao diskriminatorski odnos Predsjedništva SFRJ
prema nacrtu takvoga konfederalizma. Ako želi zadržati posredničku
ulogu u raspletu državno-ustavne krize, Predsjedništvo mora
već danas shvatiti tu bit i prihvatiti ideju novog
konfederalističkog saveza kao ustavno potpuno legitimnu ideju.
9) Zauzimamo se za hitno i energično ukidanje odlukom
Predsjedništva SFRJ svih političkih ovlaštenja JNA. Svjedoci smo,
naime, sve veće, a ave manje kontrolirane politizacije JNA.
S gledišta demokratske preobrazbe društva i državne zajednice,
JNA je, fiktivnom departizacijom - tj. ukidanjem SK u vojarnama a
formiranjem vojne partije "Pokreta za Jugoslaviju" izvan
vojarni izgubila ne samo na ugledu već i povjerenje u narodu
koje je imala u Hrvatskoj, a pretpostavljam da je tako i u
Sloveniji, u BiH i Makedoniji. Potrebne su stoga odluke
Predsjedništva, kao vrhovnog zapovjedništva, ali i "potezi dobre
volje" samih komandi i jedinica JNA. Yeć i simboličko priznavanje
pada komunizma kao činjenice, kao i priznanje uspostavljanja
(Hina - nastavlja se) j
9. IZLAGANJE ... I1ţ)
novih demokratskih sustava vlasti u republikama, mogli bi
pozitivno djelovati na traženje izlaza iz krize. Predlažemo npr.
da se na svim vojarnama i vojnim ustanovama, uz jugoslavensku
zastavu obvezatno viju i službene republičke zastave dotične
republike na teritoriju koje se nalaze vojne jedinice i
ustanove. Takoder mislimo da bi psihološki bilo povoljno da
se financiranje JNA počne prebacivati na republičke budžete
čine bi se uvjeti života vojske izravno vezali uz ekonomski
potencijal i životni standard sredine u kojoj rade i žive.
10) Nužno je bezodložno ukidanje dvojnih ili
višestrukih mjerila pri svakom rješavanju i odlučivanju
saveznih institucija - Predsjedništva, Armijskog vrha, SIY-a, itd,
u odnosu na istobitne pojave i probleme u različitim dijelovima
Jugoslavije. Npr. odnos prema problemu Kosovo-Knin, ili pre'a
srbijanskom, hrvatskom ili slovenskom ustavu ili prema
postupcima vlada pojedinih republika itd.
11) Opće nepovjerenje, poveCano do krajnosti
razbijanjem novčarskog sustava sa strane Srbije, i jednostranim
obrazloženjima na samom Predsjedništvu zadnje naredbe
Predsjedništva o ovlaštenju JNA, postavlja pitanje stvaranja
pretpostavki pa i same procedure razgovora i pregovora. Premda
smo u načelu protiv internacionalizacije unutrašnjih sukoba,
moramo istaknuti da jugo.slavenska kriza već jeat u današnjem
svijetu i medunarodni problem pa nam valja razmišljati i o
mirovnoj konferenciji pod kontrolom medunarodne zajednice.
(Hina - nastavlja se)
9. IZLAGANJE ... C1ţ')
/Što se tide procedure medusobnih razgovora i
sporazumijevanja predlažemo slijedeće:
Ca) bilateralne konzultativne razgovore s rokom od
dva mjeseca,
(b) okrugli stol šefova država-republika i vlada koji
bi trajao dva-tri dana, i
tc) formiranje paritetne pregovaračke grupe stručnjaka
koja bi radila kontinuirano - svaki put u drugom republičkoa
središtu, a predsjedavao bi joj domaći stručnjak.
12ţ Pošto se zauzimamo za demokraciju i za autonomiju
novinstva i RTY to ne možemo zahtijevati političke intervencije
u uredivačku politiku. Ali predlažemo da zajedničkim apelom
pozovemo na profesionalno što objektivnije upoznavanje sa
stvarnim stanjem i različitim gledištima kako bi se spriječilo
ne samo vulgarnu i pristranu propagandu, nego i stvaranje takve
duhovne klime u kojoj bi bilo kakav sporazum i dogovor bio nemoguć.
Zaključno mogao bih sažeti: Sve promjene pred kojima
neodložno stojimo po dubokom uvjerenju hrvatskoga vrhovništva,
moraju ići u tri pravca: prvo, nastavljanje i odlučna
provedba privredne i političke reforme, tj. usvajanje
tržišne ekonomije i parlamentarne demokracije na čitavom
prostoru današnje Jugoslavije jer sadašnja politička realnost i
opredijeljenost za dva oprečna i teško izmirljiva sustava u
pojedinim dijelovima Jugoslavije otežava postizanje i
djelotvornost sporazuma: drugo, preobrazba postojeće jugoslavenske
tHina - nastavlja se)
9. I2LAGANJE ... (13)
federacije u regionalni savez suverenih dršava; i treće,
uključivanje ovog saveza u europsku zajednicu ravnopravnih,
demokratskih naroda i država.
Ostvarenje ovih ciljeva, po našoj je prosudbi, od
povijesne važnosti za sve jugoslavenske narode, i za svaki od
njih pojedinačno. Ne bi smjelo biti dvojbe o tome da samo
demokratski sporazum o izlasku iz krize čini jedini racionalni,
medunarodno prihvatljivi način uključivanja u svijet današnjice
i budućnosti, u suvremeni europski poredak što se rada pred
našim očima. Oklijevanje ili odustajanje od brzog i aktivnog
uključivanja u taj svijet mira i demokracije imalo bi kobne,
sudbonosne posljedice za sve, ionako male i nedovoljno
razvijene narode današnje Jugoslavije. Sama njihova opstojnost
a ne tek budućnost mogla bi doći u pitanje. Stoga, pred svima
nama, u legalnim i na slobodnim višestranačkim izborima
izabranim predstavnicima, vladama i vrhovništvima, u ovom
trenutku stoji povijesna odgovornost kako pred narodima koji
su nas svojim povjerenjem obvezali na zaštitu slobode,
demokracije i suverenosti, tako i pred medunarodnom
javnošĆu koja očekuje od nas pobjedu razbora radi očuvanja
mira u ovom dijelu svijeta" - završio je svoje izlaganje dr.
Tudman.
(fiina - svršetak)
(Hina - nastavlja se)