ZAGREB, 18. studenoga (Hina) - U sklopu triju međunarodnih
specijaliziranih priredbi Trade, Turistinvest i Franex, koje se od danas
održavaju na Zagrebačkom velesajmu pod nazivom TTIF, održana je i prva
međunarodna izložba poslovnih mogućnosti i franšiza. O značaju franšiza i
mogućnosti njihove primjene u Hrvatskoj na današnjem su savjetovanju
govorili Richard A. Beuzekom s Franchize consulting services iz Arizone,
SAD te prof. dr. Deša Mlikotin-Tomić s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.
Franšiza se uspješno primijenjuje u svjetskoj poslovnoj praksi, a
najpoznatiji primjeri su lanci ugostiteljskih radnji kao što su McDonald,
Nord See, te hoteli Hilton, Intercontinental, Holiday Inn kao i trgovačkih
radnji npr. Benettona. Radi se o ugovorima između velikih proizvođača ili
poduzeća koji su razvili određeni tip usluge i malih poduzeća -
poduzetnika, koja se koriste svim prednostima i prestižem velikih, ali su
istodobno samostalni poduzetnici, čulo se tom prigodom. Osnovno obilježje
ugovornog odnosa između davatelja franšize i primatelja jest da se radi o
dva samostalna poduzeća od kojih svaki nastupa na tržištu prema trećem u
svoje ime i za svoj račun, odgovara za svoje obveze do stečaja i nema
nikakvih međusobnih odnosa partnerstva ili zajedničkih ulaganja odnosno
snošenje rizika poslovanja. Pravilo je da s jedne strane davatelj franšize
ustupa pravo korištenja franšize velikom broju primatelja, koji prodaju
robu i daju usluge na jednoobrazan način. Primjerice, vlasnička struktura
imperija McDonalda od 80 tisuća prodajnih jedinica je takva da je tek 25
posto poslovnih jedinica vlasništvo McDonalda, osam posto mješovito
vlasništvo, dok je čak 67 posto vlasništvo brojnih malih poduzetnika,
vlasnika samo jednog restorana.
(Hina)ds
181751 MET nov 92
(Hina)ds