FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

GOVOR NEDJELJKA FABRIJA I PRVIH GOSTIJU

Autor:
ZAGREB, 1. listopada (Hina) - Radni dio sedamnaestih Zagrebačkih književnih razgovora počeo je izlaganjem hrvatskog pisca i predsjednika Društva hrvatskih književnika Nedjeljka Fabrija. Katastrofičnost rata protiv Hrvatske Fabrio je stranim gostima dočarao pretpostavkom po kojoj je mjesto zbivanja glasovitih europskih nacionalnih opernih ostvarenja okupirano, kao što je okupirano mjesto radnje hrvatske nacionalne i duhovne svetinje, opere "Ero s onoga svijeta". "To se ni zamisliti ne može", ustvrdio je Fabrio, te nastavio usporedbom sadašnjega povijesnog trenutka s vremenom Hitlera, Mussolinnija i Lenjina. Podsjetio je na neodlučnost Zapada onda i sada, te njegovu sklonost samoobmanama i zabludama o agresorovim namjerama. Sve dok Europa bude tako reagirala, za nas Hrvate bit će tek majka koju smo prestali idealistički voljeti, rekao je Fabrio. Hrvatski pisac izrazio je nerazumijevanje za one europske intelektualce koji žaluju za SFRJ, te kazao kako Hrvati "ne mrze neprijatelja, ali ga , što im je Bog dao, preziru". Fabrio je završio mottom svoga nastupa, posebno ga uputivši , kako je rekao, europskim prijateljima: "Ako zatreperi list, zadrhti cijelo stablo". Talijanski stručnjak za Istočnu Europu i autor eseja o Marinu Držiću Roberto Valle govorio je "novom tribalizmu" podrazumijevajući pod tim erupciju nasilja u zemljama postkomunizma. Novi tribalizam, prema Valleu, "slijedi neuspjeh internacionalizma", a prijeti i europskoj Dvanaestorici. "Samo ako srušimo zid tribalizma mali će narodi doživjeti renesansu", rekao je Valle i iznio viziju "organičkoga društva koje će poštovati druge i uvažavati ponos nove različitosti". Ipak, zaključio je, "stoljeće završava u mučnim enigmama". Na njegovo se izlaganje nadovezao Slovak Peter Zajac, kniževni stručnjak, izloživši ideju supsidijarnosti malih naroda u okviru velikih država te stanovitog oblika "federalizma nacija slobodnih individua". Zajac naciju poima kao "pluralistički egzistirajuću naciju građana", a kao njezin osnovni problem odrađuje pitanje "kao opstati, a ne kliznuti u nacionalizam"? Stručnjak međunarodnog prava iz Pariza Marc Gjidara započeo je Mitterandovom izjavom iz 1978. prema kojoj Jugoslavija, u sukobu totalitarne ideologije Istoka i one liberalne Zapada, "nije nigdje, a u Europi za tu prazninu nema mjesta", te izložio " vašarske argumente i čudnu matematiku" kojom Francuska, neravnopravnim tretmanom manjina sustavno favorizira Srbiju u postojećoj krizi. "To se kosi i s načelima francuskoga javnog prava", tvrdi Gjidara. Budući da nema objektivne definicije nacionalne manjine, problem manjina rješiv je na proceduralnoj razini, a po načelu da je odsuće demokracije mjerljivo pravom na samoopredjeljenje, a njezina nazočnost očuvanjem državnih granica. Kontradikciju suvremene europske povijesti koja se očituje u istovremenom integriranju na zapadu Europe te dezintegriranju na njezinom Istoku razložio je hrvatski književnik Dražen Katunarić. On je zamijetio sklonost Europe da borbu malih naroda za nezavisnost ocjenjuje "povijesno infantilnom", te upozorio na paradoks susreta totalitarne komunističke ideologije s mišlju liberalne demokracije koje obje, svaka na svoj način, osuđuju nacionalizam. Katunarić, pak, nacionalizam i naciju drži posljednjim utočištem razdomljena modernog čovjeka. Makedonski književnik Mate Matevski koji je, kako je rekao, "šest država preletio kako bi sudjelovao na ovom skupu", potvrdio je postojanje suprotnosti između zapadne i istočne Europe, te izrazio razočaranje stavom Europe glede makedonske neovisnosti i uskraćivanja njezina imena. "Zar sam ja nepostojeći književnik koji piše nepostojećim jezikom", upitao se Matevski, te ustvrdio da uskraćivati narodu ime znači uskraćivati mu povijest, memoriju, čak i fizički opstanak. "Europa ne bi smjela na taj način kršiti vlastite principe", zaključio je Matevski. Prva današnja sesija završila je izlaganjem Petera Paula Wiplingera, austrijskog pjesnika koji poeziju piše na više jezika. Njegov je stav glede europske integracije jednoznačan: "Srušen je san o Europi", rekao je Wiplinger, čemu su uzrok užasi u bivšoj Jugoslaviji, provale ksenofobije u Njemačkoj, te "politička nesposobnost i moralna nedoraslost europskih vlada". Wiplinger je svoje izlaganje ostavio otvorenim pitajući: "Što činiti, gdje je izlaz?" Diskusija je iznjedrila Katunarićevo objašnjenje povijesne činjenice da je jugoslavenska ideja prvobitno hrvatska, a preuzeta od Herdera i romantičara,a koji su, tumači Katunarić, Rusima i Hrvatima namijenili povijesnu misiju "slaveniziranja čovječanstva". No, bio je to "kulturni nesporazum", jer su kasnije, pod utjecajem te kulturološke ideje, politički spojeni narodi sasvim različitih tradicija. Tijekom rada sesije u predvorju zagrebačkog Muzeja Mimara otvorena je izložba tiskovina DHK i hrvatskog centra PEN-a, uz izbor iz zbirke Biškupić, te hrvatskoga tiska u domovinskom ratu. (Hina) 011419 MET oct 92

(Hina)

An unhandled error has occurred. Reload 🗙