ZAGREB, 8. travnja (Hina) - U knjigama narudžbi hrvatskih brodogradilišta
trenutačno je upisan 21 brod, a njihova se ukupna vrijednost procjenjuje na
925 milijuna američkih dolara. Rokovi za isporuku 14 brodova dospijevaju
tijekom ove godine, pet bi plovila trebalo biti predano naručiteljima u
idućoj godini, a preostala dva u 1995. Te bi isporuke, prema riječima
Lazara Nežića stručnog savjetnika u Ministarstvu industrije, brodogradnje i
energetike, trebale donijeti čisti devizni prihod od oko 190 milijuna
dolara.
Temeljna je pretpostavka za to, dodaje Nežić, da se osigura oko 100
milijuna dolara prijeko potrebnih za tekuće financiranje gradnje tih
brodova. To je za domaća brodogradilišta, opterećena dugovanjima iz
prijašnjih godina i kroničnom nelikvidnošću, uz sadašnje uvjete poslovanja
prevelik zalogaj. Hrvatska je zbog rata u zemlji i susjednoj Bosni i
Hercegovini svrstana među zemlje visokog poslovnog rizika, zbog čega su
pojedini brodovlasnici otkazali već zaključene ugovore ili prekinuli
financiranje već započetih gradnji, a u protekle dvije godine nije
ugovorena gradnja niti jednog broda za izvoz. Posljedica toga bio je
zastoj u proizvodnji, a potpuni je prekid spriječen interventnim mjerama
Vlade i dodjelom opće kvote Narodne banke Hrvatske od 10 milijardi dinara
potkraj prošle godine. I dalje je, međutim, otvoreno pitanje daljnjeg
financiranja tekuće proizvodnje, a time i očuvanja poslovnog ugleda
hrvatske brodogradnje.
Napregnuti državni proračun, drži mr. Nežić, ne pruža Vladi velike
mogućnosti za izdašniju financijsku potporu brodogradnji pa bi rješenja
trebalo tražiti u stvaranju uvjeta za sklapanje novih ugovora, prijeko
potrebnih za opstanak hrvatske brodogradnje. Riječ je, među ostalim, o
pismima potpore kojima bi država dala veću specifičnu težinu garancijama
domaćih banaka i činjenici da bi se novi ugovori mogli osigurati i u sklopu
bilateralnih ugovora o gospodarskoj suradnji Republike Hrvatske s drugim
zemljama. Financijske bi se pak pretpostavke, nastavlja mr. Nežić,
dijelom mogle ispuniti uvođenjem hipotekarnih zajmova, prodajom dionica za
dokapitalizaciju, cesijom deviznih prihoda i drugim instrumentima. Uz
takve bi pretpostavke, drži mr. Nežić, hrvatska brodogradnja imala dobre
izglede za ugovaranje gradnje dvadesetak brodova za izvoz, ukupne
vrijednosti oko 760 milijuna dolara.
To je, ujedno, i jedan od preduvjeta da hrvatska brodogradnja ponovno
izbori visoko mjesto u svijetu, koje tradicijom i kvalitetom svojih
proizvoda neprijeporno zaslužuje.
(Hina) sj
080921 MET apr 93
(Hina) sj