FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

PRIJEDLOG NOVOG ZAKONA O MIROVINSKOM OSIGURANJU: TKO I KADA U MIROVINU

Autor:
ZAGREB, 14. veljače (Hina) - Posljednih godina fondovi mirovinskog osiguranja sve su prazniji zbog pogoršanja omjera između broja osiguranika i broja umirovljenika. U Hrvatskoj je tako gotovo 800.000 umirovljenika (sa stopom rasta 16 posto) i samo 1.200.000 aktivnih osiguranika. Zbog takvog trenda starosna granica za odlazak u mirovinu, po prijedlogu novog zakona o mirovinskom osiguranju, povećana je za pet godina. Kao uvjet za odlazak u starosnu mirovinu, Fond mirovinskog i invalidskog osiguranja predlaže nove starosne granice: muškarci bi stjecali pravo na odlazak u mirovinu s navršenih 65 godina, a žene sa 60 godina, uz najmanje 15 godina staža osiguranja. Zadržan je institut prijevremene mirovine, na koju bi imao pravo muškarac sa 60 te žena sa 55 godina, uz uvjet da imaju 35 godina mirovinskog staža. U prijevremenu mirovinu mogu i muškarac sa 60, a žena sa 55 godina, ako imaju 15 godina staža osiguranja i ako su u posljednja 24 mjeseca najmanje 12 mjeseci prijavljeni Zavodu za zapošljavanje (primaju naknadu Zavoda). To bi bila "mirovina zbog nezaposlenosti". Posebni uvjeti odlaska u mirovinu predviđeni su za zaposlene na određenim radnim mjestima u unutarnjim poslovima, pravosuđu i vojsci, za rad slijepih te kod nekih teških bolesti (oboljelih od distrofije i srodnih mišićnih bolesti, paraplegije, cerebralne i dječje paralize te multipleks skleroze). Predlagač očekuje da će se zakon razmotriti i prihvatiti ove godine, a da će vrijediti od 1. siječnja 1994. Tako će ova godina biti prijelazna, a za sve koji u mirovinu odu do 31. prosinca ove godine vrijede uvjeti koje propisuje "stari" Zakon. Ako novi zakon stupi na snagu 1. siječanja 1994., od toga će se datuma na novi način izračunavati buduće mirovine, a koje bi bile u prosjeku 10-20 posto manje od dosadašnjih. No broj potrebnih godina za stjecanje mirovine uzimat će se u obzir postupno. To znači da bi 1994. godine muškarci odlazili u starosnu mirovinu s navršenom 61 godinom života (žene s 56), 1995. umirovljenik-muškarac trebao bi navršiti 62 godine itd. Osnovna razlika između postojećeg i predloženog načina određivanja iznosa mirovine je u tome što bi se ubuduće, umjesto najpovoljenijeg desetogodišnjeg prosjeka plaće, svota mirovine određivala na temelju prosjeka tijekom radnog vijeka. Po uzoru na njemački sustav, u određivanju mirovine, na indirektan bi način sudjelovala i Vlada određivanjem aktualne vrijednosti mirovine svake godine, a koja je vezana uz godišnja kretanja plaća. Po novom zakonu svaki bi se godišnji prosjek plaća budućeg umirovljenika stavljao u omjer s prosjekom plaća svih zaposlenih u Hrvatskoj te godine. Ako je prosjek isti, umirovljenik bi za tu godinu dobio jedan bod, ako je dvostruko veći dva boda, ili pak ako je upola manji 0,5 bodova. Tako bi se bodovi izračunavali za svaku godinu, a na kraju zbroja korigirali za polazni faktor (korekcija je u slučaju ranijeg odlaska u mirovinu). Ta brojka pomnožena s aktualnom vrijednosti mirovine i mirovinskog faktora dala bi konačnu svotu mirovine budućeg umirovljenika. Po novom zakonu mirovine će, kako se predviđa, i nadalje biti financirane uplaćivanjem doprinosa radnika, poslodavaca te iz državnog proračuna. Svota mirovine i u budućem mirovinskom sustavu ovisit će isključivo o svoti uplaćenih doprinosa tijekom cijelog radnog vijeka osiguranika. (Hina) žb 141129 MET feb 93

(Hina) žb

An unhandled error has occurred. Reload 🗙