ZAGREB, 28. siječnja (Hina) - Ispitivanje javnog mnijenja postalo je u
novije vrijeme u zemljama razvijene demokracije nezobilaznim dijelom
stranačke predizborne borbe. Glavni zadatak agencija za vođenje izborne
kampanje danas je anketiranje javnog mišljenja o svim pitanjima važnim za
neku stranku ili kandidata.
Prva agencija za istraživanje javnog mnijenja u svijetu, američki
"Gallup", osnovana je 1939. godine kada je provela ispitivanje o
popularnosti predsjednika Roosevelta.
Sustavno istraživanje javnog mnijenja u Hrvatskoj započinje s uvođenjem
višestranačja. Istraživačka ekipa tjednika "Danas" obavila je u studenom
1989. godine ispitivanje o stavu javnosti u povodu izbora za predsjednika
CK SKH (kandidati su bili Ivica Račan i Ivo Družić). Od lipnja 1990.
godine "Danasova" istraživačka ekipa pionirski je ispitivala jednom
mjesečno popularnost političara na uzorku od 1.000 osoba iz 12 mjesta u
Hrvatskoj.
Zagrebački Institut za primjenjena društvena istraživanja privukao je
pozornost javnosti ispitivanjem raspoloženja birača na prošlogodišnjim
izborima. IPDI je u mjesec dana od trenutka raspisivanja izbora svaki
tjedan obavio po jedno istraživanje, posljednje pet dana prije samih
izbora. Uzorak je obuhvatio 2264 osobe iz 79 naselja Hrvatske. Većina
rezultata bila je u granicama tzv. statističkog varijabiliteta, odnosno
najviše plus i minus 2,8 posto od stvarnih rezultata izbora.
Mr. Vesna Lamza, voditeljica IPDI-jeve istraživačke ekipe u kojoj rade
jedan glavni istraživač, tri stalna i mnogo vanjskih suradnika, kaže da
sada obavljaju istraživanje o predstojećim županijskim izborima kao
nastavak prošlogodišnjih istraživanja. Uzorak je ovaj puta veći, obuhvaća
oko 4000 osoba, i određen prema novoj županijskoj podjeli. Istraživanje će
trajati tri tjedna, a rezultati će biti gotovi prije izbora. Na novim su
anketnim upitnicima pored pitanja o samim izborima i pitanja o stavu prema
novom teritorijalnom ustroju Hrvatske, lokalnim problemima te rezultatima
prošlih izbora.
IPDI-jev projekt istraživanja financiralo je Ministarstvo znanosti. Na
takvim projektima ne može se zaraditi, tvrdi Lamza, jer su troškovi
istraživanja veliki. "Gallup" i druge velike agencije rade istraživanja
javnog mnijenja prvenstveno zbog vlastite promocije, zahvaljujući kojoj
dobivaju unosnije poslove.
Ispitivanje javnog mnijenja za potrebe političkih stranaka uobičajeno je u
demokratskim zemljama, a na prošlim izborima prvi je put primijenjeno i u
Hrvatskoj. Dva mjeseca prije izbora Hrvatska narodna stranka iznajmila je
usluge poduzeća "Polis" koje vode dvoje mladih istraživača sa zagrebačkog
Fakulteta političkih znanosti Dejan Jović i Ines Lovrić. "Polis" je za HNS
obavio strategijsko izborno istraživanje i pet kontinuiranih pratećih
istraživanja. Strategijska izborna istraživanja uobičajena su na Zapadu i
njima se pokušava saznati što više podataka o poželjnom i nepoželjnom u
programima, nastupima i kandidatima koji nastupaju u izbornoj utrci. Osim
toga "Polis" je svaka tri dana ispitivao popularnost HNS-a i njenih
konkurenata u pojedinim područjima Hrvatske, a također je radio analizu
sadržaja Dnevnika HTV-a u razdoblju od 98 dana prije samih izbora.
"U 'kompliciranim' zemljama kao što je Hrvatska, gdje postoje velike
socijalne, nacionalne i urbano-ruralne razlike, potreban je veći uzorak
čija kvaliteta ne ovisi toliko o brojnosti ispitanika već o broju
obuhvaćenih izbornih jedinica", smatra Jović.
Za predstojeće izbore uslugama agencija za ispitivanje javnog mnijenja
odlučili su se koristiti HDZ i HSLS. HDZ je naručio istraživanje "Javno
mnijenje u Hrvatskoj" od IPDI-ja. Istraživanje je obavljeno na uzorku od
3484 ispitanika, a njegovi rezultati pokazuju, između ostalog, da bi u ovom
trenutku na izbore izašlo 85 posto birača od kojih bi 41,7 posto glasovalo
za HDZ. Liberali su naručili ispitivanje predizbornog raspoloženja birača
u Zagrebu od agencije "Image".
U okviru redakcije dnevnika "Slobodna Dalmacija" djeluje Istraživački
centar "Puls", u kome rade dipl. pravnik i sociolog Nenad Bulat, apsolvent
postdiplomskog studija iz psihologije Damir Štrelov i magistar sociologije
Dražen Lalić. "Puls" je za prošlogodišnje izbore izvršio četiri
istraživanja - u svibnju, srpnju, tjedan dana pred i mjesec dana poslije
izbora - na tzv. kvotnom uzorku koji je obuhvaćao više od tisuću osoba.
Podaci koje su dobili za lokalne kandidate pokazali su se točnim, za
državne liste bili su na donjoj granici greške od plus i minus četiri
posto, dok su za predsjedničke izbore pogriješili jer su prognozirali drugi
izborni krug.
Za županijske izbore "Puls" će obaviti šire istraživanje na moderniziranom
uzorku ispitanika čije će rezultate objaviti nekoliko dana prije izbora.
"Naš je cilj u datom trenutku pokazati izborne šanse kandidata, a ne
prognozirati rezultate. Pritom smo u svome radu potpuno autonomni prema
uredništvu lista ili bilo kojoj stranci", ističe mr. Lalić koji je za
prošlogodišnjih američkih izbora bio dva mjeseca na specijalizaciji u SAD.
Tjednik "Globus" od kolovoza 1991. godine u svakom broju objavljuje
rezultate ankete o trenutnoj popularnosti stranaka. Ispitivanja obavlja
istraživački tim sastavljen od 25 osoba na čelu s diplomiranim sociologom
Snježanom Beroš. Osim toga, od početka prošle godine počeli su raditi
posebna istraživanja o svim aktualnim zbivanjima u Hrvatskoj. "Ispitivanja
obavljamo 50 posto telefonski, a 50 posto s anketnim upitnicima. Do danas
smo obradili više od 100.000 odgovora", kaže Snježana Beroš.
U razvijenim zemljama ispitivanja javnog mnijenja obavljaju se mnogo brže
nego zasad u Hrvatskoj. Tako, primjerice, "Gallup" radi telefonska dnevna
istraživanja na relativno malom uzorku od 1.000 do 2.000 osoba. Pritom se
koristi stalnim uzorkom, tzv. "professional respondents" (profesionalni
ispitanici) koje ujedno i plaća.
(Hina) žb
281246 MET jan 93
(Hina) žb