FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

ISPITIVANJE JAVNOG MNIJENJA U HRVATSKOJ

Autor:
ZAGREB, 28. siječnja (Hina) - Ispitivanje javnog mnijenja postalo je u novije vrijeme u zemljama razvijene demokracije nezobilaznim dijelom stranačke predizborne borbe. Glavni zadatak agencija za vođenje izborne kampanje danas je anketiranje javnog mišljenja o svim pitanjima važnim za neku stranku ili kandidata. Prva agencija za istraživanje javnog mnijenja u svijetu, američki "Gallup", osnovana je 1939. godine kada je provela ispitivanje o popularnosti predsjednika Roosevelta. Sustavno istraživanje javnog mnijenja u Hrvatskoj započinje s uvođenjem višestranačja. Istraživačka ekipa tjednika "Danas" obavila je u studenom 1989. godine ispitivanje o stavu javnosti u povodu izbora za predsjednika CK SKH (kandidati su bili Ivica Račan i Ivo Družić). Od lipnja 1990. godine "Danasova" istraživačka ekipa pionirski je ispitivala jednom mjesečno popularnost političara na uzorku od 1.000 osoba iz 12 mjesta u Hrvatskoj. Zagrebački Institut za primjenjena društvena istraživanja privukao je pozornost javnosti ispitivanjem raspoloženja birača na prošlogodišnjim izborima. IPDI je u mjesec dana od trenutka raspisivanja izbora svaki tjedan obavio po jedno istraživanje, posljednje pet dana prije samih izbora. Uzorak je obuhvatio 2264 osobe iz 79 naselja Hrvatske. Većina rezultata bila je u granicama tzv. statističkog varijabiliteta, odnosno najviše plus i minus 2,8 posto od stvarnih rezultata izbora. Mr. Vesna Lamza, voditeljica IPDI-jeve istraživačke ekipe u kojoj rade jedan glavni istraživač, tri stalna i mnogo vanjskih suradnika, kaže da sada obavljaju istraživanje o predstojećim županijskim izborima kao nastavak prošlogodišnjih istraživanja. Uzorak je ovaj puta veći, obuhvaća oko 4000 osoba, i određen prema novoj županijskoj podjeli. Istraživanje će trajati tri tjedna, a rezultati će biti gotovi prije izbora. Na novim su anketnim upitnicima pored pitanja o samim izborima i pitanja o stavu prema novom teritorijalnom ustroju Hrvatske, lokalnim problemima te rezultatima prošlih izbora. IPDI-jev projekt istraživanja financiralo je Ministarstvo znanosti. Na takvim projektima ne može se zaraditi, tvrdi Lamza, jer su troškovi istraživanja veliki. "Gallup" i druge velike agencije rade istraživanja javnog mnijenja prvenstveno zbog vlastite promocije, zahvaljujući kojoj dobivaju unosnije poslove. Ispitivanje javnog mnijenja za potrebe političkih stranaka uobičajeno je u demokratskim zemljama, a na prošlim izborima prvi je put primijenjeno i u Hrvatskoj. Dva mjeseca prije izbora Hrvatska narodna stranka iznajmila je usluge poduzeća "Polis" koje vode dvoje mladih istraživača sa zagrebačkog Fakulteta političkih znanosti Dejan Jović i Ines Lovrić. "Polis" je za HNS obavio strategijsko izborno istraživanje i pet kontinuiranih pratećih istraživanja. Strategijska izborna istraživanja uobičajena su na Zapadu i njima se pokušava saznati što više podataka o poželjnom i nepoželjnom u programima, nastupima i kandidatima koji nastupaju u izbornoj utrci. Osim toga "Polis" je svaka tri dana ispitivao popularnost HNS-a i njenih konkurenata u pojedinim područjima Hrvatske, a također je radio analizu sadržaja Dnevnika HTV-a u razdoblju od 98 dana prije samih izbora. "U 'kompliciranim' zemljama kao što je Hrvatska, gdje postoje velike socijalne, nacionalne i urbano-ruralne razlike, potreban je veći uzorak čija kvaliteta ne ovisi toliko o brojnosti ispitanika već o broju obuhvaćenih izbornih jedinica", smatra Jović. Za predstojeće izbore uslugama agencija za ispitivanje javnog mnijenja odlučili su se koristiti HDZ i HSLS. HDZ je naručio istraživanje "Javno mnijenje u Hrvatskoj" od IPDI-ja. Istraživanje je obavljeno na uzorku od 3484 ispitanika, a njegovi rezultati pokazuju, između ostalog, da bi u ovom trenutku na izbore izašlo 85 posto birača od kojih bi 41,7 posto glasovalo za HDZ. Liberali su naručili ispitivanje predizbornog raspoloženja birača u Zagrebu od agencije "Image". U okviru redakcije dnevnika "Slobodna Dalmacija" djeluje Istraživački centar "Puls", u kome rade dipl. pravnik i sociolog Nenad Bulat, apsolvent postdiplomskog studija iz psihologije Damir Štrelov i magistar sociologije Dražen Lalić. "Puls" je za prošlogodišnje izbore izvršio četiri istraživanja - u svibnju, srpnju, tjedan dana pred i mjesec dana poslije izbora - na tzv. kvotnom uzorku koji je obuhvaćao više od tisuću osoba. Podaci koje su dobili za lokalne kandidate pokazali su se točnim, za državne liste bili su na donjoj granici greške od plus i minus četiri posto, dok su za predsjedničke izbore pogriješili jer su prognozirali drugi izborni krug. Za županijske izbore "Puls" će obaviti šire istraživanje na moderniziranom uzorku ispitanika čije će rezultate objaviti nekoliko dana prije izbora. "Naš je cilj u datom trenutku pokazati izborne šanse kandidata, a ne prognozirati rezultate. Pritom smo u svome radu potpuno autonomni prema uredništvu lista ili bilo kojoj stranci", ističe mr. Lalić koji je za prošlogodišnjih američkih izbora bio dva mjeseca na specijalizaciji u SAD. Tjednik "Globus" od kolovoza 1991. godine u svakom broju objavljuje rezultate ankete o trenutnoj popularnosti stranaka. Ispitivanja obavlja istraživački tim sastavljen od 25 osoba na čelu s diplomiranim sociologom Snježanom Beroš. Osim toga, od početka prošle godine počeli su raditi posebna istraživanja o svim aktualnim zbivanjima u Hrvatskoj. "Ispitivanja obavljamo 50 posto telefonski, a 50 posto s anketnim upitnicima. Do danas smo obradili više od 100.000 odgovora", kaže Snježana Beroš. U razvijenim zemljama ispitivanja javnog mnijenja obavljaju se mnogo brže nego zasad u Hrvatskoj. Tako, primjerice, "Gallup" radi telefonska dnevna istraživanja na relativno malom uzorku od 1.000 do 2.000 osoba. Pritom se koristi stalnim uzorkom, tzv. "professional respondents" (profesionalni ispitanici) koje ujedno i plaća. (Hina) žb 281246 MET jan 93

(Hina) žb

An unhandled error has occurred. Reload 🗙