FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

IZBOR IZ PISANJA STRANOG TISKA I EMISIJA RADIO I TV POSTAJA

Autor:
ZAGREB, 21. siječnja (Hina) DIE WELT (Njemačka) - 20. I. 1993. Tragični raskol O hrvatskim interesima u svjetlu najnovijeg razvoja događaja na Balkanu piše Carl Gustav Stroem. "Ratnom zajedništvu između Muslimana i Hrvata u Bosni i Hercegovini dolazi kraj. U pojedininim područjima izbili su siloviti okršaji između dviju protusrpskih strana. Predsjednik Izetbegović nazvao je Hrvate 'drugim agresorima'. Čak ako se idućih dana ponešto i 'pokrpaju' hrvatsko-muslimanski osnosi - i dalje će tu biti temeljno suprotstavljeni interesi. Hrvati bi što prije htjeli izići iz rata sa Srbijom. No, Muslimani baš sada pravo započinju. Tuđman bi mogao mnogo izgubiti, a Izetbegović više nema što. Hrvati se boje da bi pri praktički beskonačnom nastavljanju rata mogli upasti u vještičju kuhinju. U tom bi slučaju imali pred sobom radikalne Srbe, a iza ili pokraj sebe isto tako radikalne Muslimane, i eventualno još 'specijaliste' i fundamentaliste s Bliskog Istoka. Hrvatska ne želi doživjeti sudbinu Libanona. Zagrebu je, kao prvo, stalo do toga da dobije natrag područja koja su zaposjeli Srbi (Knin, istočnu Slavoniju). Kao drugo, treba osigurati područje zapadne Hercegovine nastanjeno Hrvatim. Kad budu ispunjena ta dva uvjeta, Tuđman više neće smatrati potrebnim rat sa Srbijom. On je nedavno rekao da bi se Hrvati i Srbi trebali pomiriti po uzoru na Nijemce i Francuze. Svakako je za žaljenje to što su bosanski Muslimani u svojoj nesreći sami. No, isto tako treba razumijeti da Hrvati ne vide nikakav smisao u tome da se radi solidarnosti s Muslimanima daju uništavati. Ako SAD, EZ, UN pak čak ni islamski svijet dosada nisu bili spremni proliti i kap krvi za bosanske Muslimane, nije u redu od Hrvata zahtijevati ono što netko sam nije pripravan učiniti", zaključuje Stroem. LE MONDE (Francuska) - 20. I. 1993. Velika izopačenost "U drami koja pogađa bivšu Jugoslaviju mora se hitno ukazati na zločine, učiniti nešto da oni prestanu i da se ne isplate. Čini mi se da je jednako bitno ukazati i na jednu veliku izopačenost - čuveno pravo naroda da raspolažu sami sobom, časno načelo kojim se razmahuje svaki put kad se mora raskomadati poraženu imperiju, i koje vrlo često služi jedino kao dekor ratovima koji slijede", piše književnik Amin Maalouf. "To načelo, onako kako se tumači, odgovara zapravo priznavanju određenom broju naroda pravo da bez podjele nadziru područja na kojima su u većini. U svakoj novoj državi određenoj na taj način žive manjinske zajednice koje prije ili poslije postaju stranci u vlastitoj državi. Posljednji o kojima se govori su Česi i Mađari u Slovačkoj, ali popis je, kako znamo, beskonačan. Ne bi li bilo normalno, pitat će se, da većina odlučuje i da se manjina pokorava? Pa dobro, nije. Ideja prema kojoj se većinsko javno mnijenje mora širiti općim pravom glasa ima smisla samo u homogenim narodima kojih građani nisu podvrgnuti diskriminaciji zbog boje, jezika ili vjere; naprotiv tamo gdje postoje ozbiljne napetosti između zajednica, ispravnije je govoriti o 'brojčanoj nadmoćnosti', dok je glasovanje samo prebrojavanje, često komotan način za ozakonjavanje i nastavljanje potlačivanje", drži Maalouf. "U zemljama u kojima vlada 'automatska većina' javlja se sukob između demokracije i zakona većine. Da bi se sačuvala ljudska prava i mir, mora se osigurati jamstva i zaštita manjina. To međunarodna zajednica mora ih postaviti kao preduvjet priznavanju novih država na Istoku. Pogotovo u slučaju entiteta nastalih poslije raspada Jugoslavije, međunarodna je zajednica imala dovoljno sredstava za politički i gospodarski pritisak kako bi dobila, prije kataklizme, globalno rješenje koje bi bilo sposobno izbjeći tako krvav prijelaz. Na nesreću, nije bilo dovoljno pronicljivosti i političke volje; nesavjesnost koju europska ideja nije prestala plaćati". Autor ističe da prepuštene same sebi manjinske skupine ne reagiraju sve na isti način. Neke od njih, dodaje, odustaju, neke odlaze u egzil, a neke, "procjenjujući da su snažne, uz potporu nekih saveznika, odlućuju nametnuti drugi svršeni čin, što često čine vrlo nasilno". Upozoravajući na bestijalnost koja se javlja u takvim slučajevima, autor ističe da bi međunarodna zajednica morala spriječavati upravo razvoj takvih situacija. "Na žalost, događa se upravo suprotno. Proteklih se godina dopustilo da se razvije desetak 'potencijalnih izvorišta bestijalnosti'", nastavlja Maalouf. "Bosna, žrtva takve bestijalnosti ujedno je i žrtva takve opasne ideje koja danas prevladava i prema kojoj je svako društvo u kojemu postoji više zajednica osuđeno na propast, a rješenje je u beskonačnom komadanju. Nositelj jedinoga humanističkog političkoga projekta u bivšoj Jugoslaviji, Alija Izetbegović ostao je sam, kao što je prije njega sam ostao Vaclav Havel. Obojica su bili okruženi zidom skepticizma i nerazumijevanja". U nastavku autor pita zašto se dopustilo da njih dvojica ne uspiju. Kako se može objasniti toliko sljepilo najutjecajnijih država? Autor drži da se to objašnjava "činjenicom da je tijekom svoje teške borbe protiv sovjetskog neprijatelja Zapad stekao naviku da svaku potvrdu vjerske ili nacionalne pripadnosti drži dobrodošlim elementom u borbi protiv crvene opasnosti. Ideja da bi se taj divovski i totalitarni blok jednog dana mogao raspasti na tisuću komadića gledala se s oduševljanjem. Možda je to bio dobar rat. Međutim, danas, događaji više nemaju isto značenje. Porast militantnih regionalizama, jučer grobar komunizma, danas se čini potencijalnim grobarom europske ideje i demokracije". Međutim, upozorava Maalouf, "promjene su se dogodile prebrzo da bi se mentaliteti mogli prilagoditi novim realnostima". Autor među ostalim ističe da "takozvano 'pravo naroda' više ne vrijedi. Jer, napokon, što je to narod? Koliko je ljudi potrebno da bi se zaslužilo to ime? Milijun? Sto tisuća? Deset tisuća? Tko će ikada moći odrediti broj prema kojemu će se jednom narodu odbijati pravo da upravlja samim sobom? Osim toga, može li narod 'upravljati sobom' ako svoj teritorij dijeli s drugim narodima? Ili bi morao imati homogeni teritorij? A ako je tako, ne bi li to bilo nagrada 'čistoći' i ohrabrivanje 'čišćenja'? Sam pojam naroda, onako kako se danas razumije, ne nosi u sebi ideju sličnosti nego ideju isljučivanja. Pravo naroda da odlučuje o svojim manjinama ne vrijedi više od prava države da odlučuje o svojim narodima. Jedno i drugo moralo bi biti neprihvatljivo svaki put kad je u kontradikciji s jedinom nepromjenjivom vrijednosti, jedinoj koja se mora poštivati u svijetu poslije hladnoga rata: sloboda čovjeka", zaključuje Amin Maalouf. BORBA (Srbija) - 20. I. 1993. Razlike u trokutu Rugova-Ćosja-Berisha Komentirajući politička previranja među Albancima, Miloš Antić piše da "prvi puta, poslije skoro četiri godine nacionalne hegemonije Albanaca na Kosmetu i jedinstvenog političkog stava o gotovo svim, a naročito o generalnom nacionalnom pitanju, na kosmetskoj albanskoj političkoj sceni javljaju se različita gledanja pojedinih lidera". Problem se po njemu pojavio nakon što su međunarodne institucije zauzele stajalište de je "Kosovo sastavni dio Srbije i ne dolazi u obzir nikakvo nasilno mijenjanje granica, niti se priznaje nezavisna republika Kosovo i njezino pravo na secesiju". "To stajalište ozbiljno je uzdrmalo pozicije još uvijek vodećeg kosmetskog albanskog lidera Ibrahima Rugove" koji umjesto "ranijeg inzistiranja na suverenom i nezavisnom Kosovu, sad ističe njegovu neutralnost i prema Srbiji i prema Albaniji" i koji bi, "kako se uveliko komentira, bio zadovoljan i onim što su Albanci imali po ustavu SFRJ iz 1974". Autor dalje kaže da se "s ovim ne slažu ekstremne nacionalističko-secesionističke snage koje zagovaraju rat kao jedino rješenje albanskog pitanja... Te snage su okupljane oko Partije nacionalnog ujedinjenja čiji je lider Haljilj Alidamaj, bivši Rugovin suradnik", te tvrdi da "zbog mira u kući ove snage izbjegavaju javne konfrontacije s Rugovom, ali se zato akademik Redžep Ćosja, koji predvodi Forum albanskih intelektualaca ne libi da Rugovi sve njegove zablude i stranputice javno priopći (...) a Ćosja je inače zagovornik ujedinjenja svih Albanaca bez obzira na cijenu koju za to treba platiti". Ćosja je također pokušao održati svealbansku skupštinu nacionalnog ujedinjenja i pomirenja sa snagama koje su izgubile na posljednjim izborima u Albaniji. On ne pripada ni jednoj partiji na Kosovu i tretira se kao "usamljeni jahač", ali se ipak prije izvjesnog vremena "otvorenim pismom suprotstavio i albanskom predsjedniku Sali Berishi prigovarajući mu ne baš biranim riječima izdaju albanske stvari", jer je rekao da Albanija ne traži promjenu postojećih granica. DER STANDARD (Austrija) - 21. I. 1993. Legalizirana pljačka "Formalni pristanak Srba na mirovni plan Owena i Vancea nazirao se već odavno. On počiva na ciničnoj kalkulaciji: Srbi su u međuvremenu uspostavili vojnu kontrolu nad oko dvije trećine bosanskog teritorija; mirovni plan dodjeljuje im gotovo polovinu Bosne, iako je srpska etnička skupina prvobitno sačinjavala samo trećinu stanovništva Bosne. Posrijedi, doduše, nije ispunjenje velikosrpskog sna, već najviši stupanj približavanja tom cilju, moguć u datim okolnostima. (...) Suočen s izborom između potvrde dijela ratnog plijena i potencijalnog gubitka svih plodova svog pohoda, Milošević je izabrao prvu varijantu. Karadžić je u toj igri bio samo njegova marioneta. (...) No, bosanski Srbi nisu istovremeno potpisali i sporazum o primirju. Oni će iskoristiti otegnute pregovore o detaljima i proizvoditi nove činjenice. Ne treba previše očekivati ni od autonomije srpskih kantona u Bosni - oni će de facto biti priključeni Srbiji, kao što će i kanton dodijeljen Hrvatskoj postati dio Hrvatske. Preostali dio Bosne i Hercegovine zadržat će Muslimani, koji nikada nisu mogli birati: svako rješenje za njih je bolje nego potpuna propast", piše Peter Michael Lingens. (Hina)sv 210052 MET jan 93

(Hina)sv

An unhandled error has occurred. Reload 🗙