FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SERVIS POSEBNIH NASLOVA

Autor:
Nadnaslov: 5000 zastarjelih tankera ekološka su prijetnja svijetu Naslov: Svjetskim morima krstare "ploveće bombe" Podnaslov: Katastrofa kod Shetlanda ponovo je pokrenula polemiku o opremljenosti brodova, obučenosti posada i utrci brodara i naftnih kompanija za profitom Piše: Annie THOMAS, AFP LONDON - Nasukavanje liberijskog tankera kod Shetlandskih otoka, prirodnog staništa stotina tisuća zaštićenih ptica, ponovo je pokrenulo polemiku o sigurnosti itinerera oko 7.000 tankera po oceanima, od kojih je 70 posto zastarjelih, te ih smatraju "plovećim bombama s usporenim paljenjem". Kako se "Braer" mogao naći na tom mjestu, usred oluje? Optužbe pljušte na brodare koji registriraju svoje brodove u stranim zemljama i "na nedovoljno obučene posade", na utrku brodara i naftnih kompanija za profitom pa čak i na vladu u Londonu, kojoj predbacuju da nije odredila strože uvjete ulaska u britanske vode. Prema osiguravajućem društvu LLoyd's, na svijetu postoji 6.833 tankera, koji predstavljaju 142,9 milijuna tona brutto-registarske tonaže, ili trećinu svjetske trgovačke flote. Liberija ima najveći broj registriranih "super-tankera" (150.000 tona i više, prema podacima LLoyd'sa). Ukupno 441 tanker svih dimenzija plovi pod liberijskom zastavom. Njih 507 registrirano je u Panami, 291 u Grčkoj i 1.072 - uglavnom malih - u Japanu. Po tonaži, prema podacima LLoyd'sa "68 posto tankera je staro deset ili više godina", a zastarjelost brodova se pojačala u recesiji. John Prescott, glasnogovornik laburističke oporbe za transporte, napada plovidbe pod tuđim zastavama: "ima sve više brodova, sa sve nekvalificiranijim posadama posvuda u svijetu". Za glavnog tajnika Međunarodnog sindikata pomorske trgovine, Chrisa Horrocksa, "iskoristiti nesreću kod Shetlanda da bi se reklo da je plovidba pod tuđim zastavama isto što i plovidba po nižoj cijeni, značilo bi pojednostavniti stvari". On smatra da 40 posto svjetskog brodovlja plovi pod stranim zastavama zbog gospodarskih razloga, ali poštujući sigurnosne norme. Međunaslov: Nove norme za tankere Zbog zastarjevanja brodovlja, mnogi tankeri imaju tek jednostavne trupove, nazaštićene drugim pregradnim zidom. To je slučaj i s "Braerom" sagrađenim 1975. godine u Japanu, koji uglavnom pripada jednom norveško-američkom sindikatu s liberijskom zastavom kojim zapovijeda grčki kapetan na čelu uglavnom filipinske posade. Nakon katastrofe "Exxon Valdez" 1989. godine na Aljasci, američka vlada se priklonila restriktivnim zakonima za zabranu plovidbe tim zastarjelim tankerima u američkim lukama. Prema Međunarodnoj pomorskoj organizaciji (OMI), svaki tanker sagrađen nakon slijedećeg srpnja će morati imati dvostruki trup kao i specijalni sustav protiv zagađenja. Do 1995. godine, postojeći brodovi će trebati biti prilagođeni novim normama. Ali većina stručnjaka se pita da bi li se dvostrukim trupom izbjeglo isticanje crne mrlje kod Shetlanda, ili je stjenovita obala odmah probušila brod. "Nije se smio naći tamo, pokvario se u nevremenu, i u tome je najveći problem", ocijenio je jedan glasnogovornik OMI. "Braer" se nalazio u "međunarodnom prolazu" u britanskim vodama, usred prolaza od 22 milje (35 km) između Shetlanda i otoka Fair. Nekoliko tisuća tankera godišnje prolazi tim prolazom. "Ako bude potvrđeno da je bio tamo, nije počinio prekršaj", navode u OMI. Shetlandski otoci imaju statut "specijalnog područja koje treba izbjegavati", kojeg štiti "zabranjeno" područje od 10 milja (16 km). Tankeri nemaju posebni itinerer i uvijek idu najdirektnijim putem, dakle i njajeftinijim. Meteorologija čini dio troškova koje se može smanjiti: prema organizaciji "Oceanroutes", brodovi kupuju meteorološku kartu samo za tri, a ne za deset dana kao što bi trebali i koja bi im bila potrebna prema dužini njihovih etapa. (Hina) br 111716 MET jan 93

(Hina) br

An unhandled error has occurred. Reload 🗙