FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SERVIS POSEBNIH NASLOVA UMRO GILLESPIE

Autor:
Nadnaslov: Dizzy Gillespie, posljednji velikan be-bopa pridužio se prijateljima koji su otišli prije njega Naslov: "Čovječe, nitko nije veći od glazbe" Podnaslov: Predsjednici su mu ukazivali počasti, kolege glazbenici ga obožavali, akademije izabirale za počasnog člana, a on je i dalje mogao otpuhati srednju verziju svoje najpoznatije skladbe "A Night in Tunisia", sve sa stilom, ponizno i s vragoljastim smislom za humor. Piše: Barry HANSON, Reuter NEW YORK - Trubač Dizzy Gillespie koji je preminuo u srijedu u 75. godini, jedan je od utemeljitelja revolucionarnog stila 40-ih godina poznatog kao be-bop i desetljećima je utjelovljivao neizbrisiv simbol američkog jazz glazbenika. S napuhnutim obrazima kao zaštitnim znakom i zvucima trube okrenute put neba, Gillespie je podučavao mlade glazbenike, skupljajući nagrade, putujući i svirajući i do 300 noći godišnje i u svojoj 70-oj godini. Predsjednici su mu ukazivali počasti, kolege glazbenici ga obožavali, akademije izabirale za počasnog člana, a on je i dalje mogao otpuhati srednju verziju svoje najpoznatnije skladbe "A Night in Tunisia", sve sa stilom, ponizno i vragoljastim smislom za humor. "Čovječe, glazba je tako velika," rekao je jednom. "Nitko nije veći od glazbe." Gillespiejev lik: kozja bradica, tamne očale i beretka, utjelovljenje je suštine jazz glazbe. Jedan je od najstarijih osnivača frenetičnog be-bop stila koji se tako usko vezuje uz ime saksafonista Charliea Parkera i jazz klubove njujorške 52. Street 40-tih godina. "Ljudi bi dolazili i govorili: Hajde, sviraj onu stvar. Ma znaš, onu koja ide ovako de de bop, do bop de bop. I tako su našu glazbu počeli zvati be-bop", prisjeća se Gillespie. Međunaslov: "Salt Peanuts" za Jimmya Cartera Charlie Parker umro je od srčanog udara godine 1955. A prije Gillespiea otišli su svi njegovi jazz kolege toga vremena - Coleman Hawkins, Charlie Barnet, Woody Herman, Duke Ellington, Earl Hines, Billy Eckstine, Dexter Gordon, Art Blakey, Thelonius Monk i Miles Davis. No glazba je živjela i Gillespie, koji je dobio nagradu Grammy 1975. i 1980. i snimio preko 100 albuma, bio je njezin najbolji zagovornik i ambasador. Jednom je čak uspio razgovarati s američkim predsjednikom u javnosti prigodom izvođenja svoje druge, već klasične skladbe, "Salt Peanuts" (Slani kikiriki). Gillespie je bio u Bijeloj kući 1978. na proslavi 25-godišnjice Newport Jazz Festivala, a predsjednik Jimmy Carter, koji se sjećao kako je slušao Dizzya svirati "Salt Peanuts" prije mnogo godina u New Yorku, zatražio ga je da odsvira tu skladbu. Gillespie je odgovorio da, no samo ako Carter bude htio pjevati. Predsjednik je to i učinio, pred okom kamera - i svijeta. Dok je improvizacijski be-bop bio obilježje Gillespiejeve glazbe, on se okušao i u drugim stilovima, mnogi od njih obojeni međunarodnim melosom. Kasnih 80-tih i početkom 90-tih bio je na čelu big banda poznatog kao United Nation Orchestra. Međunaslov: Dječak s trubom "Volim kubansku glazbu. Volim brazilsku glazbu. Volim argentinski tango i volim calypso", rekao je Gillespie. "Najznačajnija glazba na sjevernoj hemisferi ovdje je jazz, afro-kubanska, brazilska i glazba Zapadnih Indijanaca. Sve su različite, ali su sve vrlo jake." John Birks Gillespie rođen je 21. listopada 1917. u malom gradiću Južne Karoline Cheraw. Bio je najmlađe od devetoro djece. Njegov otac, opekar i pijanist za weekenda, umro je kada je Dizzyu bilo deset godina. Pa ipak, sa ocem je Gillespie naučio svirati nekoliko instrumenata. Pokušao je s trombonom u svojoj 14-toj godini no njegove ruke nisu bile dovoljno duge i okrenuo se k trubi. Godine 1933. bilo mu je 16 i tada je dobio stipendiju za studij harmonije i teorije na Laurinburg Institute u Sjevernoj Carolini. Dvije godine poslije već je u Philadelphiji svirao profesionalno. Svirajući s Teddy Hill Bandom, Gillespie je gostovao u Europi gdje je upoznao plesačicu Lorraine Willils. Vjenačali su se godine 1940. Kada su slavili pedeset godišnjicu braka 1990, Dizzy je u Berlinu bio na gostovanju. No nazvao ju je, kako je to i inače činio svakog dana, bez obzira u kojem se dijelu svijeta nalazio. Međunaslov: 17 počasnih doktorata S bandom Cab Calloway Gillespie je upoznao Charlie Parkera, i obojica su zajedno svirali s Billyem Eckstines' s orchestra, gotovo su im se jednake zasluge pripisivale, jer su bili dvije stvaralačke snage be-bop zvuka. Nakon II. svjetskog rata stvari se mijenjaju i od velikih bandova pažnja se sve više posvećuje malima, a Gillespie putuje cijelim svijetom. Godine 1956. poveo je svoj band na turneju po Pakistanu, Libanonu, Siriji, Turskoj, Jugoslaviji i Grčkoj. Gostovanju je pripomogao i američki State Department i bilo je to prvi put da vlada daje služeno priznanje i podršku jazzu. Proslava njegova 75-tog rođendana trajala je čitavu 1992, Gillespie je svirao mjesec dana s nekima od vodećih svjetskih glazbenika u poznatom baru Blue Note u njujorškom Greenwich Villageu a imao je zakazana gostovanja u Latinskoj Americi, Europi i Južnoj Africi. Godine 1992. proglašen je počasnim članom Kennedy Centrea. Dobio je 17 počasnih doktorata škola diljem SAD a od Smithsonian Institution i vrijedno priznanje James Smithson Medal za životno djela i dostignuća u umjetnosti. (Hina) fs 072304 MET jan 93

(Hina) fs

An unhandled error has occurred. Reload 🗙