FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

IZBOR IZ PISANJA STRANOG TISKA I EMISIJA RADIO I TV POSTAJA

Autor:
RADIO I TV POSTAJA ZAGREB, 7. siječnja (Hina) FINANCIAL TIMES - Komentator Edward Mortimer u listu "Financial Times" od 6. siječnja bavi se razlozima neuspješne politike vlada zapadnih zemalja s obzirom na stanje u bivšoj Jugoslaviji. "Zacijelo se svatko nada da će 1993. godina biti manje "annus horribilis" nego što je to bila 1992. No glede rata i uništavanja u istočnoj Europi, ona bi mogla biti i gora, ne poboljšaju li vlade Zapadnih zemalja u velikoj mjeri svoje ponašanje. Da bih im pomogao u tome ovdje sam sastavio popis akcija pomoću kojih se moglo spriječiti tragedije koje su uslijedile, da ih se provelo u pravo vrijeme. 1) Početak 1991. EZ mogla je obavijestiti sve strane da a) ubuduće neće pomagati Jugoslaviju sve dok se svih šest republika ne složi oko novog demokratskog ustava (vjerojatno konfederalnoga), i da b) neće priznati niti podržati ijednu republiku koja bi se jednostrano otcijepila. (No, u to vrijeme većina europskih čelnika nije mislila o Jugoslaviji. Bili su zauzeti Zaljevskim ratom.) 2) Lipanj-srpanj 1991. Kad je JNA počela s vojnim akcijama protiv Slovenije, EZ mogla je odmah reagirati priznavanjem te republike, upozoravajući ujedno hrvatsku vladu da istu vrstu potpore može očekivati samo ako postigne dogovor o političkoj zastupljenosti srpske manjine. 3) Jesen 1991. EZ i međunarodna zajednica u cjelini trebale su daleko oštrije odgovoriti na napade JNA i Srba na Hrvatsku, i to primjenom embarga na naftu i korištenjem mornaričkih snaga radi zaustavljanja napada na Dubrovnik i druge primorske gradove. 4) Siječanj 1992. Dvanaestorica su mogli pričekati s priznavanjem Hrvatske sve dok u potpunosti ne budu zadovoljeni uvjeti utvrđeni mjesec dana ranije, a koji su se odnosili na ustavne slobode i prava manjina. Nisu trebali pozvati na referendum u Bosni i Hercegovini, nego se jasno očitovati da će priznati njezinu neovisnost samo ako se izabrani nacionalni vođe slože oko njezina ustava. Isto tako, nije trebalo brbljati oko imena Makedonije nego ju se trebalo priznati pod uvjetom političkog sporazuma između slavenske i albanske zajednice. 5) Proljeće-ljeto 1992. Priznavši Bosnu i Hercegovinu neovisnom i primivši je u UN (...) Savjet sigurnosti mogao je narediti Srbiji, Crnoj Gori i Hrvatskoj da se drže podalje. Tim trima republikama moglo se reći da poduzmu učinkovite korake, pod nadzorom UN, kojima bi se spriječilo da naoružane osobe, oružje ili strateški materijal stignu u Bosnu. Ako se one toga ne bi pridržavale, trebalo ih se porvrgnuti ozbiljnim sankcijama, koje bi se strogo provodile na kopnu, moru i rijekama. Više se toga trebalo učiniti, pa i nedavno, pomoći Milanu Paniću i ostalim političarima zainteresiranim za mir da svoju poruku upute čitavom biračkom tijelu. (...) 6) Ljeto-jesen 1992. Priznavši Bosnu, no ne uspjevši je obraniti (...) zapadne sile treba smatrati moralno odgovornima za stravičnu sudbinu koja je pogodila muslimanski živalj. One su stoga bile pod moralnim imperativom da izravno interveniraju kako bi se spasio taj narod. (...) Tako se ne bi riješio politički problem, no, u najmanju bi se ruku žrtvama dao prostor u kojem bi mogle preživjeti. Umjesto toga, Zapad se zadovoljio polovičnim mjerama. (...) Uzaludno je govoriti o 'provođenju' zabrane vojnih letova uz isto+vremeno 'izbjegavanje sučeljavanja'. Provođenje uključuje sučeljavanje: jedno ne ide bez drugoga. U svome očaju da izbjegnu tu neugodnu činjenicu čelnici Zapada pribjegavaju apsurdnim prijedlozima kao što je onaj da se potpuno prekinu sve veze sa Srbijom - što bi samo pomoglo Slobodanu Miloševiću da srpski narod drži izoliran u svom osobnom svijetu paranoidne mašte. Razumljiv je strah britanskog i drugih ministara za živote njihovih vojnika. No je li bilo potrebno reklamirati taj strah na svakome ćošku oslobađajući tako srpske čelnike od bojazni za posljedice njihovih akcija." U daljem tekstu Mortimer raščlanjuje "politiku svršenog čina" na primjeru Miloševića, a isti obrazac političara prepoznaje i u nekim drugim zemljama bivšeg istočnog bloka. Zaključni dio članka posvećen je najnovijem mirovnom planu oko Bosne. "Važno je znati da taj samo izgleda djelotvornim, budući da uzima u obzir 'nove realnosti' i u tom smislu potvrđuje metode putem kojih se došlo do tih realnosti. (...) Ako se porušene kuće i izgrade, atmosfera neposrednog povjerenja u kojoj su nekada živjele različite etničke zajednice ne može se više obnoviti." THE WASHINGTON TIMES - "Rasprava o primjeni američke sile dovoljna je za izazivanje intelektualne vrtoglavice", piše Mona Charen. Svi oni koji su se zabrinjavali zbog novoga Vijetnama, kad se postavljalo pitanje o poduzimanju akcije protiv Saddama Husseina, sada na sav glas zagovaraju primjenu američke vojne sile u Bosni. "Čini se da su razlozi za američku intervenciju, među mnogim liberalnim demokratima obrnuto proporcionalni američkim državnim interesima koji su u pitanju. Tako je razlog za intervenciju u Bosni snažan, razlog za akciju u Somaliji nadmoćan. Međutim, razlog za američko sudjelovanje u zaljevskom ratu bio je neuvjerljiv", ističe Mona Charen. Uspoređujući raspoloženje i gledišta poslije vijetnamskoga rata, kad se činilo da Amerika vojno ne može učiniti ništa, sa stajalištima poslije koja su se pojavila poslije zaljevskoga rata, autorica ističe da se sada čini da Amerika može učiniti što god hoće. "Ovo je zadnje gledište puno pogrešaka kao i prethodno. I morali bismo pojasniti, i sebi i svijetu, da je primjer Somalije ograničen. Našu bismo vojsku morali slati u potpuno humanitarne operacije, jedino onda kad je rizik za naše vojnike minimalan", ističe autorica. Međutim, dodaje "razlozi za intervenciju u Bosni ne temelje se jedino na suosjećanju". Upozoravajući zatim na sve strahote rata u Bosni, Mona Charen pita "zašto je to naša briga". "Moje su misli bile zbrkane sve dok nisam razgovarala s Patrickom Glynnom iz American Enterprise Institute, poznatim stručnjakom za kontrolu naoružanja i geopolitičkog stručnjaka. Priznajući da su Europljani bili sve samo ne hrabri u svom pristupu problemu u vlastitom dvorištu, Glynn se trudi objasniti. Nijemci su svakako u najboljem vojnom položaju za intervenciju, ali ih koče mnogobrojni faktori. Prvi je povijest - slika njemačkih tenkova na balkanskom tlu neće biti dobro prihvaćena u svijetu. Drugi je njemački ustav, koji strogo ograničava djelokrug njemačke vojske. A treći je oštra reakcija svijeta na njemačko ranije djelovanje u priznavanju Slovenije i Hrvatske. Oklijevanje Velike Britanije da napadne Srbe u ime Bosanaca, temelji se na vlastitom iskustvu u Sjevernoj Irskoj. Kako kaže Glynn: 'Oni ne vole da se raspadaju carstva i da etničke manjine proglašavaju neovisnost'. Francusku je politiku nemoguće odgonetnuti. U nedostatku akcije drugih benevolentnih sila, američka akcija postaje imperativna. Srbi su do sada prolazili nekažnjeno. Postoje razlozi da vjerujemo da će krenuti na Kosovo i provesti 'etničko čišećnje' i tamo", piše Mona Charen. Upozoravajući na mogućnost upletanja drugih država u rat, ona ističe da svijet "poduzima prve korake poslije hladnoga rata. Presedani su posebno važni. Hipernacionalisti širom bivšega komunističkog carstva gledat će što će se dogoditi srbijanskom predsjedniku Miloševiću i njegovim sljedbenicima zločincima. Možemo se povesti za uspješnim povijesnim primjerom: američkom pomoći Afganistanu. Bosancima je nužno oružje i morali bismo im ga dopremiti - za početak. Srbi nisu vojni divovi, oni su oportunisti. A za dobrobit europskoga mira, koji utječe i na naše interese, ne bismo smjeli pretjerano povisiti cijenu agresije". (Hina) sb 070016 MET jan 93

(Hina) sb

An unhandled error has occurred. Reload 🗙