Kako se navodi u priopćenju od petka, cilj kampanje je povećati informiranost potrošača o sigurnosti hrane i potaknuti ih da kritički promišljaju o onome što jedu te ojačati povjerenje potrošača u EU sustav sigurnosti hrane, koji jamči da je hrana u Hrvatskoj i cijeloj EU sigurna za konzumaciju.
Kampanja će se baviti i temom tzv. greenwashinga u industriji hrane, odnosno praksom obmanjujućeg predstavljanja proizvoda kao ekološki prihvatljivijih.
HAPIH će u suradnji s EFSA-om kao najvišim savjetodavnim tijelom Unije u području sigurnosti hrane te uz podršku Ministarstva poljoprivrede i drugih institucionalnih partnera u Hrvatskoj, približiti potrošačima složene i stručne informacije o sigurnosti hrane, informirati ih na jednostavan i lako razumljiv način te im pojasniti znanost koja stoji iza hrane koju konzumiraju.
Ravnateljica HAPIH-a Darja Sokolić je kazala kako edukacija potrošača o sigurnosti hrane nije samo njihova dužnost, već i ključni aspekt u zaštiti i promicanju javnog zdravlja, kao i zaštiti okoliša.
"Samo oni potrošači koji su dobro informirani mogu donositi ispravne i pouzdane odluke prilikom kupovine, pripreme i konzumacije hrane", istaknula je napominjući kako se potrošače ovom kampanjom želi potaknuli da razmišljaju o sigurnosti hrane, o potencijalnim rizicima, ali i o tome kako njihovi svakodnevni izbori utječu na njihovo zdravlje i okoliš.
Edukacija o sigurnosti hrane, kako je kazala, kontinuirani je proces, zbog čega se ova kampanja provodi već četvrtu godinu. Sokolić je istaknula i kako je informiranje potrošača o hrani, bilo pretpakiranoj ili nepretpakiranoj, najvažniji oblik komunikacije subjekta u poslovanju s hranom, kako proizvođača, tako i trgovaca i ugostitelja te je ujedno i jedno od najsloženijih zakonski uređenih područja vezanih uz hranu.
Hrvatska, kao i cijela EU, ima jasno uređen sustav u kontekstu označavanja proizvoda, rekla je Sokolić napominjući kako se ponekad na proizvodima npr. koristi zelena boja ili slike prirode kako bi se implicirala održivost, želeći stvoriti dojam kod potrošača da su ti proizvodi ekološki održiviji, nego što to oni zapravo jesu. Zato se potrošače želi educirati da pažljivo čitaju deklaracije, kako bi mogli donositi informirane odluke i odabrati istinski održive proizvode.
U priopćenju se navodi kako je EU sustav sigurnosti hrane među najstrožima na svijetu zbog čega su europski potrošači najbolje zaštićeni, ali i informirani kada je riječ o njihovoj hrani.
"Zahvaljujući visokim standardima sigurnosti hrane u EU-u potrošači mogu biti sigurni da je, neovisno o njihovim odabirima, hrana koju kupuju i konzumiraju sigurna za jelo", istaknuo je izvršni direktor EFSA-e Bernhard Url.
Cijena najviše utječe na odluku potrošača o kupovini
Potrebu za edukacijom potrošača potvrđuju i rezultati posljednjeg Eurobarometra o sigurnosti hrane u EU-u iz 2022., koji pokazuju da gotovo trećina (31 posto) građana Hrvatske smatra da su dostupne informacije o sigurnosti hrane previše tehničke i složene, a 34 posto ih uzima zdravo za gotovo da je hrana koja se prodaje sigurna.
Na odluke domaćih potrošača pri kupovini hrane najviše utječu cijena (62 posto) i sigurnost hrane (61 posto), a slijede podrijetlo hrane (49 posto) i okus (44 posto).
Nutritivnu vrijednost važnom smatra 36 posto potrošača u Hrvatskoj, a tek devet posto njih pri kupovini hrane razmišlja o učinku na okoliš i klimu.
U priopćenju se navodi kako će se kampanja "Safe2Eat“ baviti razumijevanjem oznaka na hrani, rukovanjem hranom, bolestima koje se njome prenose, recikliranjem hrane te promicanjem praksi kojima se može smanjiti bacanje hrane. Kampanja će se i dotaknuti pitanja nove hrane, alergena u hrani, kao i dodataka prehrani.
Osim u Hrvatskoj, edukativna kampanja će se istovremeno provoditi u Rumunjskoj, Češkoj, Mađarskoj, Grčkoj, Estoniji, Italiji, Latviji, Cipru, Sloveniji, Španjolskoj, Luksemburgu, Slovačkoj, Austriji, Poljskoj, Portugalu, i Sjevernoj Makedoniji.