Prema raspodjeli mandata temeljem rezultata Državnog izbornog povjerenstva (DIP), HDZ je relativni pobjednik jučer održanih parlamentarnih izbora i osvaja 61 mandat pri čemu 58 u 10 izbornih jedinica u Hrvatskoj te 3 mandata u dijaspori.
Rijeke pravde okupljene oko SDP-a dobivaju 42 mandata, Domovinski pokret je treći s 14 mandata, Most ima 11, a Možemo! 10 mandata, dok po dva mandata osvajaju IDS i Nezavisna platforma Sjever te jedan koalicija Fokus-Republika.
Prema izlaznoj anketi Ipsosa, objavljenoj sinoć u 19.30, HDZ je u 10 izbornih jedinica u Hrvatskoj dobivao 59 mandata, odnosno jedan mandat više od rezultata koje pokazuje raspodjela temeljem DIP-ovih rezultata. Pritom treba istaknuti da je Ipsos u prvim rezultatima izlaznih anketa, objavljenima u 19 sati, HDZ-u dao upravo 58 mandata, koji zajedno s tri mandata "iz dijaspore" čine ukupnu brojku od 61 mandata HDZ-a.
Rijeke pravde osvojile su 42 mandata u Saboru, a Ipsosove ankete dale su joj 43, odnosno Ipsos je "pogriješio" samo za jedan mandat koji je više dao toj koaliciji.
Po mandat manje stoga su u predikciji Ipsosa imali Domovinski pokret, jer su njihove ankete toj stranci i partnerima predvidjele 13 mandata, a prema rezultatima DIP-a osvaja ih 14 te Nezavisne platforme sjever kojoj su izlazne ankete davale jedan mandat, a osvojio je dva.
Šalinović: Od 140 mandata imali smo odstupanje u samo dva
Regionalni direktor medijskih istraživanja agencije Ipsos Puls Ante Šalinović u izjavi Hini u četvrtak naglašava da samo izlazna anketa služi za predikciju rezultata izbora dok sva druga istraživanja to nisu, već mjere raspoloženje javnog mnijenja u trenutku provođenja istraživanja.
"Struka smatra da su izlazne ankete dobre, ako je prosječno odstupanje rezultata do dva posto, ali u praksi mi već dugi niz godina imamo puno uspješniji rezultat od toga, pa prosječna pogreška odstupa do jedan posto. A na ovim parlamentarnim izborima imali smo još i veću preciznost tako da nam je, gledajući postotno, prosječno odstupanje ovih pet većih lista - pri čemu se sve drugo grupiralo u 'ostalo' - bilo 0,2 posto, što je iznimno, iznimno uspješno", rekao je Šalinović.
Kad se to prebacivalo preko D'Hondtove metode u mandate, objašnjava Šalinović, dobili smo rezultate koji su bili zaista vrlo precizni iz perspektive predikcije same raspodjele mandata.
U D'Hondtovoj metodi, objašnjava, zadnji mandat u svakoj izbornoj jedinici ovisi o pomaku ispod jedan posto, zbog čega je jako teško imati preciznost na ovoj razini koju smo ovaj put ostvarili, a mi smo ovaj put od 140 mandata u 10 izbornih jedinica imalo samo dva odstupanja.
Sam teren, dodaje Šalinović, logistički je bio vrlo zahtjevan jer su na 400 biračkih mjesta u jednom danu morali imati angažirano oko 1000 suradnika a to je, rekao je, s istraživačke perspektive izuzetno velik logistički izazov.
Uz zahvalu njima na dobro obavljenom poslu, kao i centralnom timu i koordinaciji, Šalinović je zahvalio i svim ispitanicima koji su sudjelovali u anketi i na taj način Ipsosu omogućili da uspješno odradi posao.
Macan: Hrvatska ima vrlo profesionalno istraživanje javnog mnijenja
I PR stručnjak Krešimir Macan ističe da Ipsos nije točno predvidio samo dva od 140 mandata te je izrazio iznimno zadovoljstvo rezultatima kad se uspoređuju izlazne ankete i rezultati DIP-a.
"Želja mi je da se ovaj uspjeh Ipsosa što više predstavi u javnosti kako bi ona vidjela da istraživanja javnog mnijenja ne određuju rezultate izbora već samo pokazuju raspoloženje u danom trenutku. I drugo, precizna izlazna anketa već na početku izborne noći omogućava vam da znate što se događa s izborima", rekao je Hini u kratkoj analizi.
A točnost izlaznih anketa potvrdili su rezultati DIP-a koji su došli nevjerojatno brzo, dodaje Macan izrazivši, kako je rekao, kao čovjek koji radi i analizira izbore, zadovoljstvo izbornom infrastrukturom, razinom profesionalnosti i agencija i DIP-a.
Izlazne ankete jedini su alat da doznamo tko je za koga glasao i kada su odlučili izaći na birališta, dodaje.
Potvrđuje se, istaknuo je Macan, da Hrvatska od 2000. godine ima vrlo profesionalno istraživanje javnog mnijenja i niz ciklusa imamo izlazne ankete koje su uvijek unutar statističke pogreške istraživanja. "A ovaj puta je rezultat gotovo točan i treba biti ponosan da imamo tako profesionalno istraživanje tržišta i da imamo takve instrumente, jer se onda svi možemo na njih osloniti", poentira Macan.