"Nakon više od 20 godina pale su prve pravomoćne presude sudova zbog eksploatacije servisera, nametanje mizerne satnice te nametanja potrošačima radionica u kojima moraju popravljati vozila", kažu u HUAS-u.
Tvrde da se odlukama Visokog trgovačkog suda i pravomoćnim presudama Trgovačkog suda u Zagrebu, ukida privilegirani položaj osiguranja koja su godinama u Hrvatskoj, kako kažu, kršila zakone i Ustav u kontekstu isplate šteta oštećenicima po računima popravka servisera i pri tome poslovala bitno drukčije nego što njihove filijale posluju u brojnim EU državama.
Visoki trgovački sud Republike Hrvatske, navodi se, prekinuo je desetljećima staru praksu prema kojoj su naređivali serviserima koliko mogu naplatiti vlastiti sat rada pa su tako, smatraju serviseri, brojni limari, lakireri, električari, mehaničari više od 20 godina radili za onoliko koliko su im osiguravatelji naredili.
Do sada, kažu u HUAS-u, postoje četiri pravomoćne presude, a u velikom broju prvostupanjskih presuda suci su jednako tako presudili u korist vlasnika vozila i servisera za koje tvrde da imaju pravo naplatiti svoj rad prema javno objavljenom cjeniku svojih usluga.
"Tako se slobodno sve ovo može nazvati i ustaljenom sudskom praksom koja je napokon rekla da radionice imaju pravo naplaćivati satnicu po službenim cjenicima, a potrošačima da ne moraju popravljati aute tamo gdje im to odrede i nameću osiguravatelji. Na kraju krajeva to je i elementarno ustavno pravo prema kojem nitko nema prvo određivati i naređivati za koliko ćete raditi", ističu iz HUAS-a.
Zadnja presuda Visokog trgovačkog suda, stoji u priopćenju, svojevrsni je presedan jer je prihvaćena satnica servisera od 317,25 kuna (42 eura) koja je takva bila po cjeniku još 2021. godine te osiguravajuća kuća mora platiti razliku od 217,25 kuna (29 eura) po satu rada koji je odrađen na popravku.
Uz sve to suci Visokog trgovačkog suda u izrijekom su potvrdili i dio presude Trgovačkog suda u Zagrebu u kojoj daje za pravo potrošaču koji je prijavio štetu da može popraviti svoje vozilo u bilo kojoj registriranoj radionici po svom izboru, navodi se u priopćenju.
Po HUAS-u, neka su se osiguravajuća društva počela baviti i servisnom djelatnošću, što je, po njima, u visokom sukobu interesa.
U Hrvatskoj je od ove godine na snazi novi Zakon o obveznim osiguranjima u prometu koji u dobroj mjeri preciznije govori o pravima i obavezama osiguravatelja, potrošača i servisera.
Predsjednik HUAS-a Antonio Đureta, ističe da su na Zakonu radili zajedno s Hrvatskom udrugom za zaštitu potrošača i Hrvatskom obrtničkom komorom. Tvrdi da su napokon uvedene zakonske promjene po uzoru na europske modele obrade štete, poput onih u Njemačkoj, Austriji i Nizozemskoj.
"Najveća je novost da vlasnik vozila ne mora ići na obaveznu procjenu kod odgovornog osiguratelja već štetu mogu procjenjivati i servisi, neovisni procjenitelji, a ne samo osiguravatelji koji tu štetu i plaćaju", istaknuo je Đureta.
Iz Hrvatskog ureda za osiguranje nisu željeli komentirati HUAS-ove navode, ističući da ne žele polemizirati sa udrugama poput HUAS-a.