"Praskom i istraživanjma utvrdilo se da trgovci vrlo često varaju na način da oglase određeno sniženje, a da ono to zapravo nije. Odnosno, prikažu da je cijena prije sniženja bila lažno visoka, a onda se nakon 'sniženja' vraćaju na cijenu koja je bila i prije", pojasnila je Borzan.
Istraživanje, koje je na reprezentativnom uzorku od 806 ispitanika tijekom prosinca i siječnja provela agencija Hendal, pokazalo je da 97,6 posto hrvatskih građana kupuje robu na sniženjima, pri čemu ih je 72 posto zamijetilo lažna sniženja.
Borzan je kazala da lažna sniženja posebno primjećuju građani koji neki proizvod žele duže razdoblje i čekaju sniženje kako bi uštedjeli, no potom se razočaraju kad shvate da se nakon sniženja proizvod i dalje zapravo prodaje po istoj cijeni.
Navodno sniženje "ima psihološki učinak na one koji nisu pratili kakva je cijena bila prije jer ako vi vidite da je nešto sniženo 32 posto ili 63 posto, naravno da će to psihološki djelovati vrlo pozitivno jer ćete imati dojam da ste uštedjeli, a zapravo niste, nego ste prevareni", rekla je Borzan.
Osvrnula se i na drugo istraživanje provedeno na europskoj razini o internetskoj trgovini, prema kojem je svako četvrto sniženje u 13 zemalja članica Europske unije bilo lažno, a 67 posto trgovaca u 25 zemalja članica i Norveškoj nije poštivalo osnovna prava potrošača.
Dvogodišnje jamstvo
"Četvrtina kupaca nije upozorena na mogućnost povrata u roku od 14 dana. Petina trgovaca prikazivala je cijenu bez dodatnih naknada poput poštarine pa bi se ljudi neugodno iznenadili. Trećina trgovaca nije informirala kupce da imaju dvogodišnje jamstvo. Četrdeset posto nije stavilo link na platformu za mirenje između trgovca i kupca", pojasnila je Borzan rezultate drugog istraživanja.
Europska unija započela je reviziju pravila o platformi za alternativno rješavanje sukoba preko koje se potrošači mogu izmiriti s trgovcima. U novom se prijedlogu predlaže obavezna registracija trgovaca, posebno u sektorima s najviše pritužbi – transportu i turizmu. Unija je uvela i opciju lakog otkazivanja internetske kupnje koja bi trebala biti na svim web trgovinama kroz dvije godine, navodi se u priopćenju eurozastupnice.
Dodala je da je u europskom zakonu za koji je nedavno bila zadužena, tražila "da u svakoj trgovini postoji poster na vidnom mjestu na kojem će se uputiti potrošače da imaju pravo na dvogodišnje jamstvo".
Rezultati istraživanja koje je naručila zastupnica pokazali su da samo 9,5 posto građana prijavljuje lažna sniženja, što Borzan objašnjava "dijelom kulture", u kojoj se građani ili boje ili se ne znaju kome obratiti.
"Inspekcije svakako moraju raditi svoj posao i ovakve primjere kažnjavati. Međutim, ... nadam se da možemo educirati naše građane da se i sami bore za sebe, da znaju gdje da se obrate, da znaju svoja prava kako bi se znali za njih i izboriti jer nije za očekivati da će inspekcije uočiti baš svaki problem koji se nađe na tržištu", poručila je Borzan.
Više od polovice građana (57,7 posto), smatra da su kao potrošači u Hrvatskoj "ostavljeni na milost i nemilost trgovcu", a većina nije upućena da postoji obvezno jamstvo na sve proizvode niti da ono traje dvije godine.