Po dolasku višenamjenskih borbenih aviona Rafale u redove Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ), svi avioni MiG-21 bit će prizemljeni, a namjera je određeni broj prizemljenih rashodovanih MiG-ova donirati civilnim institucijama, u skladu s dosadašnjom praksom donacije otpisanog naoružanja i vojne opreme za muzejske eksponate, doznaje Hina u Ministarstvu obrane (MORH).
Pritom u MORH-u ne preciziraju o kojim je institucijama riječ, koliko će MiG-ova donirati ustanovama ili organizacijama te postoje li zainteresirani za takav oblik suradnje vojnog i civilnog sektora.
Ranije umirovljeni MiG-ovi , njih ukupno 11, postavljeni su kao eksponati širom Hrvatske. Jedan primjerak s otvorenom kabinom smješten je u Aero parku Vrsar, dok je jedini borbeni avion HRZ-a s oslikanim nosom, zvan 'Zubo', postavljen kao eksponat na aerodromu Pribislavec kod Čakovca.
'Osvetnika Dubrovnika' sačuvao prekovremeni rad djelatnika ZTC-a
Jedan od rashodovanih MiG-ova postavljen je u parku ispred zgrade zagrebačkog Fakulteta strojarstva i brodogradnje, a jedan se nalazi u Spomen parku 153. brigade Hrvatske vojske u Velikoj Buni. Po jedan primjerak tog aviona sovjetske proizvodnje je eksponat u Muzejima Domovinskog rata u Vukovaru i Turnju kod Karlovca, dok jedna 'dvadesetjedinica' čuva u Gornjoj StubicI uspomenu na Rudolfa Perišina, borbenog pilota poginulog tijekom operacije 'Bljesak'.
Dvije dvosjedne inačice 'čuvaju' ulaze u 91. krilo HRZ-a na Plesu te 93. krilo u Zemuniku, s time da jedan jednosjedni MiG, ispred ulaza u pulsku vojarnu, evocira uspomenu na čuveni prelet pilota HRZ-a Danijela Borovića u veljači 1992. iz Bihaća u Puli, čime je pribavljen naš prvi borbeni mlažnjak. U Zrakoplovno-tehničkom centru (ZTC) na Plesu nalazi se pak MiG naziva 'Osvetnik Dubrovnika', kojim je također legendarni pilot Ivan Selak u svibnju 1992. iz nekadašnje JNA preletio u Hrvatsku.
Selak u razgovoru za Hinu ocjenjuje kako se MORH prema MiG-ovima, kao dijelu naše nedavne prošlosti, odnosi 'maćehinski' i da nema sluha za brojne pokrenute inicijative da se borbeni zrakoplovi na zalasku tridesetogodišnje karijere zaštite kao svojevrsna povijesno-tehnička baština pa čak i da jedan MiG nastavi letjeti prigodom obilježavanja obljetnica.
Sugovornik ističe da se barem jednom MiG-u mogu produljiti resursi i da takvo što stoji dosta novaca, ali dodaje kako poznaje desetak mogućih donatora, među njima i naših vrhunskih sportaša i umjetnika, koji su spremni dati vlastiti novac kako bi udahnuli život u našu zrakoplovnu baštinu. Pritom ukazuje da je i njegov 'Osvetnik Dubrovnika' obnovljen njegovim zalaganjem i nesebičnim radom zaposlenika pa i umirovljenika ZTC-a.
''Da nije bilo prekovremenog rada djelatnika ZTC-a koji obnovu 'mojeg' MiG-a nisu naplatili, on bi nakon 15 godina truljenja na ledini nastavio propadati. Štoviše, 'Osvetnik Dubrovnika' je zaslugom zaposlenika doveden u predletno stanje i uspješno je testiran njegov motor pa sam uvjeren da je taj avion mogao letjeti i dalje'', kaže Selak koji je godinama testirao MiG-ove za potrebe HRZ-a.
Proslavljeni pilot, koji je čitavu svoju letačku karijeru proveo na MiG-u 21, tvrdi kako postoje zainteresirani i za održavanje legendarne 'kockice' u letnom stanju. Taj dvosjed, kojim je Selak također upravljao, mogao bi sudjelovati u preletima povodom obilježavanja važnih obljetnica iz Domovinskog rata i sličnim prigodnim programima. No MORH, prema njegovim iskustvima, nije odveć zainteresiran za promociju domaće zrakoplovne tradicije i kulture.
Za Mejaškog nema spomenika jer nije poginuo u borbi, već na uvježbavanju za borbu
Svoja iskustva potkrijepljuje akcijom pokrenutom radi obilježavanja sjećanje na pilota Zlatka Mejaškog koji se kao običan vojnik dragovoljno pridružio Hrvatskoj vojsci još dok nije bilo mlaznih aviona u HRZ-u. Uz Općinu Barilović, u tom projektu eksponirao se violinist Mario Rucner koji je MORH-u slao dopise i razgovarao s nadležnima kako bi se u Mejaškovom rodnom mjestu postavio jedan otpisani MiG. Ipak, iz MORH-a je, prema Selakovim saznanjima, poručeno da Mejaški nije poginuo u borbenoj zadaći, iako je smrtno stradao 1995. pri uvježbavanju borbenih zadaća, manje od dva tjedna pred početak 'Bljeska'.
Selak kaže da je Rucner zbog MORH-ove nezainteresiranosti namjeravao nabaviti rashodovani MiG u Češkoj i dopremiti ga labudicom u Mejaškovo rodno mjesto o svojem trošku. Ipak, Selak je ocijenio kako čitav projekt valja zaustaviti, smatrajući kako je sramotno da nadležna institucija nema sluha za poginulog heroja.
''Oni koji bi trebali imati najviše razumijevanja za heroje Domovinskog rata, njih jednostavno nije briga za očuvanje sjećanja na njih. Bojim se da će i uskoro prizemljeni MiG-ovi ostati zaboravljeni na nekoj blatnoj ledini do njihovog potpunog raspadanja, a neraskidivi su dio naše ne tako davne povijesti'', kaže Selak.
Sugovornik se snažno zalaže za osnivanje muzeja zrakoplovstva u kojem bi bilo mjesta za klipne avione tipa An-2 i Utva-75 s kakvima je počelo naše ratno zrakoplovstvo, kao i za helikoptere Mi-8 i Mi-24 te spomenute MiG-ove.
''Mi imamo tradiciju, na žalost ne i kulturu, za razliku od Slovenaca koji imaju reprezentativni muzej zrakoplovstva. Dakle, eksponate imamo, ali volje i kulture, kao i pijeteta spram kolega koji su na ovim letjelicama ginuli nema'', zaključuje Selak.
MiG-21 je višenamjenski nadzvučni laki lovac-presretač koji se proizvodio u nekadašnjem Sovjetskom Savezu od 1959. do 1985. godine, a koristilo ga je više pedesetak zemalja širom svijeta. Hrvatska je počela nabavljati MiG-ove 21 pred kraj 1993. te ih je ukupno pribavila njih 40, uglavnom iz Ukrajine, a jednog čak iz Kirgistana. Hrvatske MiG-ove zamijenit će 12 Rafalea koji se očekuju tijekom 2024. i početkom 2025. godine.
Vanja Majetić