Servisima za vozila nametnute rigorozne kontrole kojih se moraju pridržavati ako ne žele biti kažnjeni, dok s druge strane oni koji rade na crno "prolaze ispod svih radara", kaže Đureta.
Ovlašteni serviseri uz ostalo moraju propisno zbrinjavati iskorišteno motorno ulje, dok "fušeri", kako ih naziva, staro ulje mogu baciti i u Savu.
"Njih nitko ne kontrolira, a riječ je o strahovito velikoj sivoj zoni. Dosta mehaničara koji rade u servisnim centrima poslije podne ili vikendima radi u fušu. HUAS želi dovesti u red tu tamnu zonu biznisa koja generira niz nezakonitosti i nepravilnosti. Nas kažnjavaju ako smo i papirić bacili u krivu kantu, a oni rade što hoće", tvrdi Đureta.
HUAS će stoga podnijeti zakonsku inicijativu resornom ministarstvu, u ovom slučaju Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja, da se Hrvatska po tom pitanju ugleda na zapadne zemlje.
"U Austriji ili Njemačkoj fizičke osobe mogu u trgovini kupiti litru ili dvije motornog ulja. Žele li kupiti više moraju dati kompletne podatke, ispuniti obrazac, da bi kasnije nadležne službe mogle pratiti tijek tog ulja. Kod nas nitko nikoga ne kontrolira i ne pita se gdje završava rabljeno ulje", kaže Đureta.
Fušeri ne mogu dati jamstvo
Upozorava i na problem nelojalne konkurencije koja, kako kaže, buja iz godine u godinu.
"Po mojem mišljenju, koliko je legalnih servisa koji plaćaju hrpu nameta i imaju stroga pravila poslovanja, toliko je i sive zone", kaže sugovornik, dodavši da sva sila inspekcija svakodnevno "češlja" regularne servisere.
Smatra da takva praksa mora prestati. Ističe kako se kroz HUAS jamče sigurni popravci vozila, dok "fušeri", s druge strane, ne daju i ne mogu dati nikakvo jamstvo za obavljene radove na vozilu. Fušeri radove, ističe, često obavljaju ne slijedeći osnovna pravila struke.
Najavljuje da u Ministarstvo gospodarstva neće ići praznih ruku.
"Dobro ćemo se pripremiti. Napravit ćemo studiju, predočiti dokaze, dati konkretna rješenja kako da se taj problem riješi. Želimo pravila najrazvijenijih zemalja. Siva zona i fušeraj bolno djeluju na ekologiju i naše prirodno okruženje", rekao je i dodao kako očekuje da će ministarstvo ozbiljno pristupiti rješavanju njihovog problema.
Navodi, naime, da zbog prodaje motornih ulja svima i svakome ovlašteni serviseri gube konkurentnost, a samo na PDV-u država izgubi godišnje više od desetak milijuna eura.
"U sljedećoj, 2024. godini, naš će fokus biti na radu na posve novom zakonu o zbrinjavanju otpadnih motornih ulja i drugih materijala iz auto industrije, ponajprije potrošenih auto dijelova i to sve u suradnji s ministarstvom gospodarstva i fondom za zaštiti okoliša. Borit ćemo se za EU standarde, za sve ono što vrijedi u uređenim državama. Najviše ćemo raditi upravo na ekologiji i zbrinjavanju ne samo otpadnih ulja, već i svega što je višak u auto industriji", najavljuje.
Zamjensko vozilo za klijente
Ovlašteni serviseri žele riješiti još jedan problem koji je odavno prihvaćen na zapadu, a to je da prilikom popravka vozila klijent dobije zamjensko vozilo.
"Brojna osiguranja našla su zajednički jezik sa servisima i napredak je evidentan. Cilj je za klijente osigurati zamjenska vozila koje u nas osiguranja ne daju. Već u Sloveniji je sasvim druga priča. Zamjensko vozilo posve je normalno i osigurava se potrošaču tijekom popravka", naglašava Đureta.
Prema njegovim riječima, udruga koja vodi broji više od 200 članova i pokriva trećinu hrvatskog tržišta. Članovi su auto servisi, auto kuće, prodavači dijelova, lakirnice i drugi.