Istraživanje je pokazalo da se u 2022. u odnosu na 2021. bilježi nešto blaži pad prodane naklade dnevnika i tjednika, koji je u 2021. u odnosu na 2020. bio jače izražen, kao i pad prihoda od oglašavanja kao bitna promjena u dnevnicima i tjednicima, za razliku od 2021. kada se bilježio rast prihoda od oglašavanja u dnevnicima i tjednicima.
"Ujedno je to nastavak višegodišnjeg trenda pada prodanih naklada, ali i financijskih pokazatelja stanja na tržištu, uz promjena trenda na tržištu trgovine na malo tiskom, odnosno blagi rast trgovine na malo tiskom u 2022. u odnosu na 2021. godinu", ističu iz Agencije.
Po podatcima koje iznose, u 2022. godini prodana naklada svih općeinformativnih dnevnika iznosila je 33 milijuna komada i pala je za 11 posto prema godini prije, a općeinformativnih tjednika oko 1,9 milijuna komada, što je pad od 15 posto.
Najprodavaniji dnevnik "24 sata"
"Svi općeinformativni dnevnici bilježe pad prodane naklade u 2022. godini u odnosu na 2021. godinu", ističu iz Agencije, čija je analiza poakazal i da nema promje na pojedinoj poziciji pojedinih općeinformativna dnevnika prema ostvarenom tržišnom udjelu.
Tako je najveću prodanu nakladu u 2022., kao i prethodnih godina, ostvario dnevnik "24sata“ (Styria Grupa), s ostvarenim tržišnim udjelom od 30 do 40 posto, uz nastavak trenda pada prodaje te blagi pad tržišnog udjela.
Slijedi na drugoj poziciji "Večernji list“ (također Styria Grupa), s ostvarenim tržišnim udjelom od 20 do 30 posto i blagim rastom tržišnog udjela, usprkos padu prodane naklade.
Treći po prodanoj nakladi je "Jutarnji list“ (Hanza Media Grupa) s tržišnim udjelom od 20 do 30 posto i blagim rastom tržišnog udjela, uz pad prodane naklade u odnosu na prethodnu 2021. godinu, pokazala je analiza AZTN-a.
Značajan iznos prodane naklade u 2022. ostvarili su još nakladnici dnevnika "Slobodna Dalmacija“ (Hanza Media) s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto i "Novi list“ (Glas Istre Grupacija) s tržišnim udjelom od 5 do 10 posto, čiji tržišni udjeli stagniraju u odnosu na 2021. godinu. Oba dnevnika, kako se navodi, regionalnog su karaktera i bilježe pad prodaje u 2022. godini u odnosu na 2021. godinu.
Istraživanje prema vlasničkim grupama pokazuje da na tržištu dnevnika u 2022. najveći udio od 50 do 60 posto ima Styria AG (24 sata i Večernji list), uz blagi pad tržišnog udjela u odnosu na 2021. godinu.
Druga je Hanza Media Grupa (Jutarnji list i Slobodna Dalmacija) s udjelom od 30 do 40 posto, koja bilježi nastavak blagog rasta zajedničkog tržišnog udjela.
Treća grupacija nakladnika Glasa Istre (Novi list, Glas Istre i Zadarski list) ostvarila je zbirni tržišni udio od 10 do 20 posto i bilježi se trend blagog pada zajedničkog tržišnog udjela, navodi se u analizi.
Pad prodaje tjednika za 15 posto
Prodana naklada tjednika također je smanjena, u prošloj godini za 15 posto u odnosu na 2021. godinu. Ukupno je, naime, prodano oko 1,9 milijuna primjeraka općeinformativnih tjednika u 2022. u odnosu na 2,2 milijuna primjeraka u 2021., navode iz AZTN-a.
Ističu pritom kako većina tjednika bilježi pad prodane naklade, uz iznimku dva tjednika koji bilježe trend rasta prodane naklade, a to su “Glas Podravine i Prigorja“ i "Novi Sisački tjednik“, no oba bilježe tržišni udio manji od dva posto.
Najprodavaniji općeinformativni tjednik u 2022. bio je "Međimurje" u nakladi poduzetnika List Međimurje d.o.o., usprkos padu prodaje.
Drugi po prodanoj nakladi je "7Dnevno“, novinskog nakladnika Singar d.o.o., a treći "Hrvatski tjednik", novinskog nakladnika Tempus d.o.o.
Četvrti i peti su tjednici koji imaju nacionalnu dimenziju, tjednik "Nacional“ u izdanju Nacional News Corporation d.o.o. i "24sata Express“ (Styria Grupa) s tržišnim udjelom 5 do 10 posto.
Prihod dnevnika od oglašavanja za 10 posto niži
Prihod nakladnika ostvaren od oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima u 2022. iznosio je 112 milijuna kuna te je u odnosu na 2021. manji za 12,5 milijuna kuna ili deset posto, pokazuje istraživanje AZTN-a.
Sedam od devet nakladnika općeinformativnih dnevnika bilježe pad prihoda od oglašavanja, dok dva bilježe rast prihoda od oglašavanja (24sata i Večernji list, oba članice Styria Grupe).
Najveći tržišni udio u 2022. od 10 do 20 posto ostvario je nakladnik "Slobodne Dalmacije“ (Hanza Media d.o.o.), uz blagi pad prihoda od oglašavanja u dnevnicima u odnosu na 2021. godinu.
Na drugom mjestu je "Jutarnji list" (također u nakladi Hanza Media) s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto.
Treći je nakladnik "Večernjeg lista" poduzetnik Večernji list d.o.o. s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto.
Nakladnik Novi list d.d. je četvrti s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto, a na petom mjestu je nakladnik 24sata d.o.o s tržišnim udjelom manjim od 10 posto.
Tjednici s blagim padom prihoda od oglašavanja
Prihod nakladnika od oglašavanja u općeinformativnim tjednicima u 2022. iznosio je 27,5 milijuna kuna te se u odnosu na godinu prije bilježi blagi trend pada prihoda od jedan posto.
Od ukupno 21 nakladnika općeinformativnih tjednika koji su zabilježili prihod od oglašavanja u 2022. rast prihoda od oglašavanja bilježi njih šest, dok ih 15 bilježi pad prihoda, pokazala je analiza Agencije.
Te podatke AZTN je prikupio u sklopu redovitog istraživanja tržišta tiska u Hrvatskoj u 2022. s ciljem utvrđivanja tržišnih udjela poduzetnika koji djeluju na tom tržištu. Uzorak istraživanja su predstavljala 32 novinska nakladnika i distributera tiska, a analizom su obuhvaćena tržišta naklade tiska (općeinformativni dnevnici i tjednici), tržišta oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima i tjednicima te tržišta trgovine tiskom na području RH.