Što je "gigacasting"?
Giga Press je stroj za tlačno lijevanje aluminija koji je usvojio Tesla u svojim tvornicama u SAD-u, Kini i Njemačkoj.
Strojevi veličine kuće mogu proizvesti aluminijske dijelove daleko veće od bilo čega što se prije koristilo u proizvodnji automobila. "Giga" u nazivu odavanje priznanja Teslinoj konvenciji da svoje pogone naziva "gigatvornicama".
Drugi proizvođači automobila počeli su ih nazivati "megapresama", što se također može odnositi na manje, ali još uvijek masivne strojeve.
Tijekom rada, preša uzima komad rastaljenog aluminija od 80 kg, ili više, u kalup gdje se oblikuje u dio, oslobađa i potom brzo hladi.
Tesla je razvio aluminijsku leguru koja također omogućuje preskakanje toplinske obrade koja se tradicionalno koristi za povećanje čvrstoće lijevanog dijela.
U čemu je prednost?
Obično je više od stotinu pojedinačno utisnutih metalnih dijelova zavareno zajedno kako bi se napravila karoserija automobila.
Manje dijelova, niži troškovi i pojednostavljena proizvodna linija pridonijeli su Teslinoj vodećoj profitabilnosti u industriji, kažu analitičari.
Za Teslu je korištenje jedne komponente u stražnjem dijelu Modela Y - njegovog najprodavanijeg modela - omogućilo smanjenje povezanih troškova za 40 posto, rekla je tvrtka.
U Modelu 3, korištenjem jednog dijela s prednje i stražnje strane vozila, Tesla je uspio ukloniti 600 robota iz sklopa, rekao je Elon Musk.
Također može smanjiti težinu vozila – što je važno za električna vozila gdje sama baterija može težiti više od 700 kg.
Postoji i potencijal za smanjenje otpada i emisije stakleničkih plinova iz postrojenja.
Toyota je izjavila kako očekuje da će korištenje aluminijskog tlačnog lijevanja eliminirati desetke metalnih dijelova iz sklopa i smanjiti otpad.
Tko proizvodi ove strojeve?
Tesla svoje preše nabavlja iz talijanske tvrtke IDRA, koja je od 2008. jedinica kineske tvrtke LK Industries.
Konkurenti IDRA-e i LK-a uključuju Buhler Group u Europi, Ube i Shibaura Machine u Japanu te Yizumi i Haitian u Kini.
Globalno tržište tlačnog lijevanja aluminija prošle je godine vrijedilo gotovo 73 milijarde dolara, a predviđa se da će do 2032. godine premašiti 126 milijardi dolara, pokazala je analiza AlixPartnersa.
Tko je zainteresiran?
Uz Toyotu, General Motors, Hyundai Motor i podružnice kineskog Geelyja – Volvo Cars, Polestar i Zeekr – koriste tehnologiju, ili je planiraju koristiti.
Zeekr je počeo koristiti masivne aluminijske kalupe za višenamjenski kombi koji proizvodi za prodaju u Kini i rekao je da će predstaviti tehnologiju za druge modele.
Volvo je prošle godine rekao da će uložiti više od 900 milijuna dolara u nadogradnju svoje tvornice u blizini Göteborga u Švedskoj, kako bi uključio tehnologiju megapressa.
U čemu je "kvaka"?
Trošak je jedan. Tesla većinu svoje prodaje bilježi sa samo dva modela: Model 3 i Model Y.
Visoki obujam prodaje na samo dvije platforme olakšava opravdanje ulaganja u novu proizvodnu tehnologiju.
Drugi EV startupi također imaju tu prednost. Za proizvođače automobila sa naslijeđenim kompliciranijim linijama proizvoda i tvorničkim strojevima koji su već amortizirani, odluka o ulaganju desetaka milijuna dolara u novu tehnologiju lijevanja može biti teža odluka, kažu analitičari.
Automobile s dijelovima karoserije izlivenim u pojedinačne dijelove također bi moglo biti teže ili skuplje popraviti nakon nesreće.
To bi moglo povećati troškove rada električnih vozila. Osiguravajuća društva već otpisuju električna vozila s malom kilometražom ako imaju oštećene baterije, jer često ne postoji način da se poprave čak ni malo oštećene baterije.