Otvorenje tog zanimljivog i posebnog Muzeja, koji je smješten u dvorištu Vlaške 67 u središtu Zagreba, bit će idući petak, 4. studenoga.
Zamišljen je da na nekoliko umjetničkih razina predstavi to vrijeme, s time što je većinom zastupljena glazba koja je svojom kvalitetom i brojnošću bendova najviše i obilježila novi val.
Osnivač muzeja Aleksandar Črček, filmski i televizijski producent, kaže da se ideja o takvom muzeju kuhala dugo godina jer mu je taj period fascinantan, pa bi rado na jednom mjestu vidio dosta toga.
Kad mogu Ramonesi...
'Triger' je bio kad se našao u Berlinu u muzeju Ramonesa, slavnog američkog punk benda.
"Kad taj 'nepoznati' bend može imati svoj muzej, može onda i naš novi val", kaže u šali Črček. Pa ja poznajem te glazbenike, umjetnike iz tog doba, dodaje.
Onda je počeo zvati prijatelje i poznanike: Juricu Pađena, Renata Metessija, Davorina Bogovića, Juru Stublića, Paula Sfecija i druge. "I svi su dali podršku. Svi su rekli ajmo, idemo".
Stvar je krenula, Iz podruma i ispod krova muzičari su počeli iskapati predmete iz tog vremena i artefakti su počeli pristizati.
"Koncept je da pokrijemo tri ili četiri niše umjetnosti. Osim glazbe bit će to izdavaštvo gdje ćemo se referirati na časopis Polet kao vodeće izdanje tog vremena, koji je bio 'opinion maker' za mlade i veliki promotor novog vala", kaže Črček.
Zastupljeni će biti i dizajn i autori koji su tada djelovali. Bit će nešto i kazališta, televizije, prvih video spotova, mode.
Šešir, kombinezon, sako
Stalni postav, kaže Črček, bit će sastavljen od artefakata koje su dobili kao što su instrumenti, osobni odjevni predmeti, memorabilije...
Posebna atrakcija tu su kombinezon Darka Rundeka u kojem je nastupao, šešir Davorina Bogovića iz spota za pjesmu Crno-bijeli svijet, sako Davora Gopca. Bit će tu i osobnih predmeta Jurice Pađena, Jure Stublića, nešto čak i od Johnyja Štulića. I Metessi je dao nekoliko super stvari kao što je rukom napisan tekst pjesme Nikol.
Bit će zastupljeni novinari koji su radili u Poletu, Neizbježni Darko Glavan i Dražen Vrdoljak imat će poseban dio muzeja posvećen njima kao pionirima glazbene kritike koji su nosili cijelu scenu, otkriva Črček.
Što se tiče glazbe, Muzej se potrudio pokriti što više. Osim velikih "institucija" kao što Azra, Prljavo kazalište, Film, Haustor, bit će tu i manji bendovi koji nisu toliko zaživjeli, poput La Fortunjerosa, Sexe, Cul de saca, Trobecovih krušnih peći.
Fotografi će biti zastupljeni preko njihovih izložbi. Već su postavljene fotografije Gorana Pavelića Pipe, jednog od najpoznatijih foto-kroničara scene novog vala.
Duhanski put
Većinom nastale na kultnom okupljalištu tadašnje urbane mladosti u Masarykovoj ulici, ispred ondašnjih kafića zvanih Kavez, Zvečka i Blato, koji su tvorili takozvani "duhanski put".
Osnova muzeja je zagrebački novi val, ali to ne znači da neće organizirati i gostovanja. "Ideja je da predstavim materijale i iz Beograda, Rijeke i Ljubljane, četiri najjača novovalna punkta", rekao je Črček.
Zastupljene će biti i tadašnje supkulturne skupine kao što su darkeri, metalci, rokabiliji, šminkeri...
Muzej je otvorenog tipa. Svako može donijeti predmete iz tog doba, kao što su ulaznice za koncerte i klubove. bedževi, singlice.
Bit će i drugih programa, puštat će se glazba, organizirati promocije knjiga, moći će se kupiti knjige, ploče, majice.
Kava na "stojadinu"
Partner i sponzor muzeja Hrvatski telekom dat će nam i jednu staru telefonsku govornicu, koje su tada bile važne za komunikaciju, a danas, u vrijeme mobitela, gotovo više da ni ne postoje.
Ispred muzeja se već nalazi stari "stojadin" na kojem će se moći popiti kava, kao što je ispred Zvečke bilo uobičajeno da se na parkirane automobilie odlažu šalice i čaše.
Kipar i scenograf Davor Antolić Antas osmislio je uređenje samog prostora i postav muzeja.
I sam je akter tog vremena koji je zajedno s sa Svenom Stilinovićem i Nikolom Vinceljom Jinxom, organizirao programe i uređivao klubove te radio scenografije za bendove kao što su Film, Psihomodo, Haustor, Dee Dee Mellow, Cul de sac te se često družio s njima.
"Osim toga, nas trojica bili smo u principu prvi rokabiliji u Zagrebu", dodaje.
"Bio sam oduševljen kad me Aco (Črček) pozvao jer mi je to draga tema i prilika da zabilježimo taj trenutak naših života i mladosti", kaže Antas.
Muzej kao rock klub
Uspio sam ih, dodaje, uvjeriti da ne radimo klasični muzejski prostor, jer će to biti dosadno i nije u duhu novog vala, punka i pobune te svega što je nosilo to vrijeme. Zato muzej izgleda izgleda kao neki mali rock klub.
Bit će tu i ploča koje će se moći preslušavati na vintage gramofonu.
I on ističe da je cilj muzeja pokriti kompletnu ondašnju scenu, a to nisu samo rock 'n' roll bendovi.
"Tu nam idu i mediji, imamo sve uvezane Polete, bit će i Start. Ide Vesela televizija Zorana Peze i Gorana Gajića, ide Stojedinica, idu nam supkulture...", nabraja Antas koji drži da novi val nije bio samo muzički pokret, već i socijalni.
U muzeju će biti jedan dio stalni postav, a jedan dio izložbe koje će se mijenjati.
Biti drukčiji
Uspostavljen je kontakt i s Gordanom Vnuk koja bi pokrila Eurokaz, Kuglu glumište i taj dio alternativne kazališne scene.
Želja im je da to bude okupljalište kao što su onda bili Zvečka, Blato, Mali kavkaz, Veliki kavkaz, Kulušić, Lapidarij, Jabuka, Đuro Đaković, KSET, SC.
U postojećim okvirima količine sredstava i moći mislim da smo napravili nešto drugačije i što je vrijedno pogledat", ističe Antas,
Pokušavamo, dodaje, pokazati da se može živjeti i na neki drukčiji način, da ne moramo svi biti isto odjeveni, da ne moramo svi isto razmišljati...
Muzej ima podršku gradskog ureda za kulturu i zagrebačke turističke zajednice, a partneri su i Hrvatska glazbena unija, HDS ZAMP.
Piše: Neven Leskovar