Prema podacima iz istraživanja, u 2021. prodana naklada svih općeinformativnih dnevnika u Hrvatskoj iznosila je 37,2 milijuna komada, što je pad od 13 posto u odnosu na 2020. godinu.
Pad prodane naklade je slabije izražen nego 2020. u odnosu na 2019. kada je iznosio 19 posto, navode iz Agencije napominjući kako skoro svi općeinformativni dnevnici bilježe pad prodane naklade u 2021. u odnosu na 2020., osim dnevnika La Voce del Popolo koji bilježi rast.
Najveću prodanu nakladu lani je, kao i prethodnih godina, ostvario dnevnik "24sata" (Styria Grupa), s ostvarenim tržišnim udjelom od 30 do 40 posto, uz nastavak trenda pada prodaje.
Slijedi "Večernji list" (također Styria Grupa), s ostvarenim tržišnim udjelom od 10 do 20 posto i blagim padom tržišnog udjela.
Treći po prodanoj nakladi je "Jutarnji list" (Hanza Media Grupa) s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto, uz blaži pad prodane naklade.
Značajanu količinu prodane naklade u 2021. su ostvarili nakladnici općeinformativnih dnevnika "Slobodna Dalmacija" (Hanza Media Grupa) s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto te "Novi list" (Glas Istre Grupa) s tržišnim udjelom od 5 do 10 posto.
Prema vlasničkim grupama, na tržištu dnevnika u 2021. godini najveći udio od 50 do 60 posto ima Styria AG ("24 sata“ i "Večernji list“), uz blagi pad tržišnog udjela u odnosu na prethodnu 2020. godinu. Ujedno se bilježi promjena trenda zajedničkog tržišnog udjela oba nakladnika Styria Grupe, iz pozitivnog trenda blagog rasta u 2020. u negativni trend blagog pada zajedničkog tržišnog udjela u 2021., navode iz AZTN-a.
Druga je Hanza Media Grupa ("Jutarnji list“ i "Slobodna Dalmacija“) s udjelom od 30 do 40 posto uz promjenu trenda iz negativnog u pozitivni odnosno blagi rast zajedničkog tržišnog udjela u 2021. u odnosu na 2020. godinu.
Treća grupacija nakladnika Glasa Istre ("Novi list“, "Glas Istre“ i " Zadarski list“) ostvarila je zbirni tržišni udio od 10 do 20 posto i trend blagog rasta zajedničkog tržišnog udjela.
Pad prodaje tjednika za pet posto
Prodana naklada općeinformativnih tjednika, uključujući i nekoliko dvotjednika, primjerice "Globus“ i "Virovitički list“ koji je od 26. ožujka 2020. postao dvotjednik, u 2021. godini bilježi pad od pet posto u odnosu na 2020. godinu.
Ukupno je naime prodano oko 2,2 milijuna primjeraka općeinformativnih tjednika u 2021., nasuprot 2,3 milijuna primjeraka prodanih u 2020., navodi se u istraživanju AZTN-a.
Pad prodane naklade tjednika je znatno slabije izražen, jer je u 2020. zabilježen pad prodaje od 20 posto u odnosu na 2019. godinu.
Kako ističu iz AZTN-a, većina tjednika bilježila je lani pad prodane naklade uz iznimku šest tjednika koji bilježe trend blagog rasta prodane naklade - "7dnevno“, "Tjednik Nacional“, "Međimurske novine“, "Vinkovački list“, "Virovitički list“ i "Jednota“.
Najprodavaniji općeinformativni tjednik u 2021. je "Međimurje“ u nakladi poduzetnika List Međimurje d.o.o., koji bilježi trend pada prodaje u 2021. u odnosu na 2020.
Drugi po prodanoj nakladi je "7Dnevno“, novinskog nakladnika Singar d.o.o., dok je treći "Hrvatski tjednik“, novinskog nakladnika Tempus d.o.o.
Četvrti i peti su tjednici koji imaju izrazito nacionalnu dimenziju, "Nacional“ u izdanju Nacional News Corporation d.o.o. i "24sata Express“ (Styria Grupa), s tržišnim udjelom manjim od 10 posto.
Prihod dnevnika od oglašavanja porastao šest posto
Ukupan prihod nakladnika ostvaren od oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima u 2021. iznosio je 124,5 milijuna kuna, što je u odnosu na 2020. rast za 7,2 milijuna kuna ili šest posto.
Tako je prekinut višegodišnji negativan trend pada prihoda od oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima, navodi se u istraživanju.
Tri od devet nakladnika općeinformativnih dnevnika bilježi pad prihoda od oglašavanja, dok njih šest bilježe rast. Usporedbe radi, u 2020. od devet osam je bilježilo pad, dok je samo jedan imao rast prihoda od oglašavanja (Zadarski list).
Najveći tržišni udio u 2021. od 10 do 20 posto ostvario je nakladnik "Slobodne Dalmacije“ (Hanza Media), uz blagi pad prihoda od oglašavanja u dnevnicima.
Slijedi "Novi list" s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto i jače izraženim rastom prihoda od oglašavanja u dnevnicima. Treći je "Jutarnji list" nakladnika Hanza Media s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto.
Nakladnik "Večernjeg lista“ (Večernji list d.o.o.) četvrti je s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto, a peti je Glas Istre Novine d.o.o. s tržišnim udjelom manjim od 10 posto.
Prihod nakladnika od oglašavanja u općeinformativnim tjednicima u 2021. je iznosio 27,7 milijuna kuna, što je u odnosu na 2020. rast od četiri posto.
Prvi po prihodu od oglašavanja je nakladnik Nacional News Corporation d.o.o. s tjednikom "Nacional“ i tržišnim udjelom od 10 do 20 posto uz rast prihoda od oglašavanja.
Od ukupno 21 nakladnika općeinformativnih tjednika koji su zabilježili prihod od oglašavanja u tjednicima, rast prihoda od oglašavanja ima njih ukupno 13, a njih osam je zabilježilo pad prihoda.
AZTN je istraživanje tržišta tiska u 2021. proveo s ciljem utvrđivanja tržišnih udjela poduzetnika koji djeluju na tom tržištu. Ukupno 31 poduzetnik, novinski nakladnik i distributer tiska predstavljali su uzorak poduzetnika za istraživanje u upitniku AZTN-a, a analizom su obuhvaćena tržišta naklade tiska (općeinformativni dnevnici i tjednici), tržišta oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima i tjednicima te tržišta trgovine tiskom na području RH.