U normalnim okolnostima, 75 posto ukrajinske proizvodnje žitarica ide u izvoz, što predstavlja petinu ukupnih ukrajinskih izvoznih prihoda. Prije ruske invazije, 90 posto izvoza žitarica i uljarica išao je preko ukrajinskih crnomorskih luka.
“Za manje od tri mjeseca 20 milijuna tona žitarica morat će napustiti Ukrajinu koristeći infrastrukturu EU-a. To je gigantski izazov i stoga je nužno koordinirati i optimizirati logističke lance, uspostaviti nove rute i izbjeći, koliko god je moguće, uska grla", navodi EK.
Zbog ruske invazije na Ukrajinu i blokade njezinih luka, žitarice i ostali poljoprivredni proizvodi ne mogu se izvoziti, što predstavlja globalnu prijetnju u opskrbi hranom. Trećina ukrajinskog izvoza ide u Afriku, koja bi zbog toga mogla iskusiti glad.
Unatoč golemim naporima EU-a i njezinih članica na ubrzavanju prelaska graničnih prijelaza s Ukrajinom, tisuće kamiona i vagona čekaju na ukrajinskoj strani na prelazak granice. Prosječno vrijeme čekanja za prijelaz željezničkih kompozicija je 16 dana, na nekim granicama i do 30 dana. Jedan od najvećih izazova su različite širine kolosijeka: ukrajinski željeznička mreža nije kompatibilna s većinom željezničke mreže EU-a, pa je većinu robe potrebno je pretovariti u kamione ili vagone koji odgovaraju standardnoj širini EU-a, na čemu se gubi dosta vremena.
Komisija poziva sudionike na tržištu EU-a da hitno stave na raspolaganje dodatna prijevozna sredstva. Kako bi uskladila potražnju i ponudu te uspostavila relevantne kontakte, Komisija će osnovati logističku platformu za povezivanje i zatražiti od država članica da odrede posebne kontaktne točke za trake solidarnosti.
Komisija ističe da izvozne pošiljke poljoprivrednih proizvoda iz Ukrajine trebaju imati prioritet, a upravitelji infrastrukturom trebali bi u tu svrhu staviti na raspolaganje željezničke slotove. Komisija također poziva sudionike na tržištu da hitno pošalju mobilne utovarivače žitarica na relevantne granične terminale kako bi se pretovar ubrzao.
Uska grla uklonit će se i sporazumom o cestovnom prometu s Ukrajinom. Kako bi se prijevoznike u EU-u potaknulo da šalju svoja vozila u Ukrajinu, Komisija će istražiti i mogućnosti za dodatna financijska jamstva.
Komisija poziva nacionalna tijela da budu maksimalno fleksibilna i da osiguraju odgovarajuće osoblje kako bi ubrzala postupke na graničnim prijelazima.
Komisija najavljuje da će procijeniti raspoložive skladišne kapaciteta u EU-u i u koordinaciji s državama članicama osigurati više kapaciteta za privremeno skladištenje ukrajinskog izvoza.
U srednjoročnom i dugoročnom razdoblju Komisija kaže da će raditi na povećanju infrastrukturnog kapaciteta novih izvoznih koridora i na uspostavljanju novih infrastrukturnih veza u okviru obnove Ukrajine.