Pozivajući hrvatska odredišta da se prijave na natječaj za EDEN (European Destinations of Excellence), iz Hrvatske turističke zajednice (HTZ) ističu da je, osim promocije, cilj tog projekta i poticanje daljnjeg oporavka turizma i turističkih destinacija uslijed negativnih okolnosti uzrokovanih pandemijom koronavirusa.
EDEN se kao inicijativa EK provodi od 2007., od kada u njemu sudjeluje i Hrvatska, a u 2021. EDEN je i redizajniran te usklađena s ciljevima Europskog zelenog plana (European Green Deal).
"Na natječaj se mogu kandidirati destinacije s populacijom između 25 000 i 100 000 stanovnika te one koje mogu pokazati postignuća u održivosti i biti primjer drugima u zelenoj tranziciji", napominju iz HTZ-a, koja u Hrvatskoj operativno provodi tu inicijativu.
Prijave na natječaj ocjenjivat će komisija stručnjaka s područja održivog turizma, a najviše tri destinacije koje uđu u uži izbor predstavit će svoje kandidature pred europskim žirijem, koji će zatim odabrati jednu destinaciju kao pobjednika, čije se proglašenje očekuje u studenom ove godine.
Iz Hrvatske 16 primjera dobre prakse
Istodobno kad i poziv za prijavu na natječaj za EDEN, iz Ministarstva turizma i sporta su izvijestili da je EK objavila prvo izdanje Izvješća o najboljim praksama Europske destinacije izvrsnosti-EDEN i Izvješće o vodećim primjerima prakse pametnog turizma u Europi, a u sklopu čega su među primjerima dobre prake i 16 iz Hrvatske.
Riječ je o projektima provedeni u Kaštelima, Čakovcu, Vukovaru, Vinkovcima i Zagrebu odnosno Praznik cvijeća i promoviranje održivog poslovanja tvrtke Cemex u Kaštelima, Razvoj održivog transporta po Dunavu (elektro-solarni turistički brod) i Galerija na otvorenom u Vukovaru, SMART biciklistička odmorišta u Čakovcu te Pannonia Gourmet u Vinkovcima.
Kao primjeri prakse u segmentu pametnog turizma našlo se i deset projekata u Dubrovniku koji se odnose na održiva rješenja za bicikliste (Changer Cargo Bike), za planiranje (Seadrion projekt), električni prijevoz (Electric marine projekt), digitalizaciju parkiranja (Dubrovnik parking), praćenje posjetitelja (Dubrovnik Visitors), privlačenje digitalnih nomada, promoviranje nematerijalne i kulturne baštine (FUTURE EPICS, Druga strana povijesti, Dubrovačke ljetne igre) i valorizacije materijalne baštine (Lazareti Creative HUB).
"Hrvatska stavlja veliki naglasak na održivost, digitalizaciju i inovaciju kroz svoje razvojne programe i strateške dokumente, a razvojem inovativnih projekata i usvajanjem postulata održivog poslovanja hrvatski turizam ima priliku pozicionirati se kao lider na turističkom tržištu", poručila je tim povodom ministrica Nikolina Brnjac, čestiajući svima koji su uvršteni u primjere dobre prakse.
Pozivajući se na posljednje izvješće Eurobarometra o stavovima Europljana prema turizmu, prema kojemu je njih čak 85 posto spremno mijenjati navike kako bi putovali održivije i uzimajući u obzir sve veći značaj održivog poslovanja kao motiva za odabir destinacije, smještaja ili turističke usluge, Brnjac naglašava i važnost održivog upravljanja razvojem turizma što postaje osnova razvoja uspješnog turizma.
Iz Hrvatske su do sada u EDEN-u sudjelovali tj. bili izabrani kao nacionalni pobjednici destinacije Sveti Martin na Muri (dva puta), Vukovar-Vučedol-Ilok, Gornje Međimurje, Ruralni turizam Stancija 1904 u središtu Istre (Smoljanci, Svetvinčenat), Pustara Višnjica (Virovitičko-podravska županija), Nin, Nacionalni park Sjeverni Velebit te Đurđevac sa "Picokijadom".