Nakon usvajanja Europskog propisa o klimi koji postavlja iznimno visoki cilj smanjenja emisije stakleničkih plinova do 2030. za barem 55 posto u odnosu na razine iz 1990., Europska komisija je u srijedu predstavila široki paket zakonodavnih prijedloga u području klime, prometa i energetike kojima to želi ostvariti.
"Postizanje ciljeva Zelenog plana bit će iznimno teško i podrazumijeva dubinsku transformaciju europskog gospodarstva i društva. Provedba najambicioznije zamišljenog klimatskog zakonodavstva na svijetu oblikovat će živote svih Europljana, utječući, među ostalim, na aute koje vozimo, zgrade u kojim živimo, cijenu i način grijanja ili putovanja avionom", istaknuli su u zajedničkom priopćenju HDZ-ovi eurozastupnici Željana Zovko, Sunčana Glavak, Tomislav Sokol i Karlo Ressler.
"Transformacija, o čijim konkretnim mjerama sada počinju pregovori, ne smije biti ishitrena već pravedna i promišljena, uz vođenje računa o njezinim posljedicama na obitelji s niskim i srednjim prihodima, osobito u ruralnim područjima", pozvali su iz Kluba HDZ/EPP.
Ističu da je Hrvatskoj važna zaštita okoliša i postizanje klimatske neutralnosti, ali uz "minimiziranje nepravednog opterećenja za građane i gospodarstvo".
"Trošak zelene tranzicije se nikako ne smije prelomiti preko leđa obitelji s niskim i srednjim prihodima, vlasnika automobila, poljoprivrednika ili preko slabije razvijenih država članica", upozorili su HDZ-ovi eurozastupnici.
Zakonodavni paket "Fit for 55", ključni je element Europskog zelenog plana i sadrži 13 zakonskih prijedloga, od kojih su neki potpuno novi, a neki su revizija postojećih zakona.
Oni obuhvaćaju: trgovanje emisijama u novim sektorima i stroži EU-ov sustav trgovanja emisijama, povećanje uporabe energije iz obnovljivih izvora, poboljšanje energetske učinkovitosti, brže uvođenje prijevoznih sredstava s niskim emisijama te potrebne infrastrukture i goriva, usklađivanje porezne politike s ciljevima Europskog zelenog plana, sprečavanje istjecanja ugljika te alate za očuvanje i rast prirodnih ponora ugljika.