Od 1. ožujka 2021. uvest će se tako nova oznaka za hladnjake, zamrzivače, perilice rublja, kombinirane perilice sušilice, perilice posuđa, televizore, i elektroničke zaslone, a od 1. rujna 2021. nove oznake pojavit će se i na izvorima svjetlosti. Sve ostale grupe proizvoda dobiti će novu energetsku oznaku najkasnije do 2030. godine.
Glavne razlike između starih i novih energetskih oznaka bit će ujednačavanje razreda od A do G (više nema dodataka za plus, npr. A++++), što će oznaku učiniti jednostavnijom i lakšom za razumijevanje.
Oznake od A do G će se koristiti za sve proizvode, dok se u gornjem desnom kutu energetske oznake uvodi QR-kod koji će pružiti izravnu vezu s bazom podataka Europske komisije, podržavajući transparentnost i lakši nadzor tržišta od strane nacionalnih vlasti.
Nadalje, potrošnja energije proizvoda bit će prikazana na izrazitiji i ujednačen način u srednjem dijelu energetske oznake, dok će donji dio energetske oznake sadržavati različite piktograme koji daju informacije o odabranim značajkama proizvoda. Nekoliko će piktograma ostati isti kao u staroj oznaci, neki su revidirani, a neki su novo uvedeni (npr. energetska učinkovitost u HDR modu za televizore i zaslone, vrijeme pranja perilica i slično).
Novi sustav označavanja energetske učinkovitosti kućanskih aparata prihvaćen je sredinom 2017. godine, reguliran je Uredbom (EU) 2017/1369 Europskog parlamenta i Vijeća od 4. srpnja 2017. godine te definiran nizom delegiranih akata.
Kao pomoć u tranziciji tržišta prema novim energetskim oznakama u lipnju 2019. godine je započeo projekt "LABEL 2020", koji će trajati do siječnja 2023. godine, uz koordinaciju Austrijske energetske agencije i sudjelovanje u 16 zemlja članica EU, a u Hrvatskoj je za projekt zadužen Energetski institut Hrvoje Požar.
"Od 1. ožujka, a u narednih 14 radnih dana, distributeri moraju zamijeniti stare energetske oznake novima. Proizvođači su već dostavili nove energetske oznake u novim pakiranjima proizvoda što je proces koji traje od studenog prošle godine. Distributer može zatražiti proizvođača ili uvoznika novu energetsku oznaku za proizvode gdje ona nedostaje", istaknuo je za Hinu voditelj projekta uvođenja novih energetskih oznaka Marko Bišćan iz Energetskog instituta Hrvoje Požar.
Naglasio je da za uređaje koji će biti na skladištima i u prodavaonicama poslije 1. ožujka vrijedi pravilo da u pakiranju i na prodajnom mjestu mora biti nova energetska oznaka.
"Iznimke su uređaji koji se više ne proizvode (nakon studenog prošle godine) ili uređaji proizvođača koji više ne postoji. Takvi uređaji se mogu prodavati u prijelaznom razdoblju do kraja studenog ove godine. Nakon toga se ne smiju prodavati, ako nemaju novu energetsku oznaku", ističe Bišćan.
Upitan je li se hrvatska industrija prilagodila novim oznakama i već ih stavlja na proizvode koji će uskoro na tržište nema egzaktan odgovor. "S dijelom s kojima smo u kontaktu prilagodba je krenula. Ali opet napominjem, proizvođači su trebali izraditi novu energetsku oznaku još u studenom za nove proizvode, odnosno tranzicijsko razdoblje je bilo od studenog prošle godine do kraja ovog mjeseca", ponavlja Bišćan.
Energetska oznaka je, inače, od uvođenja na tržište 1994. godine, jedna od najuspješnijih inicijativa Europske unije za potrošače, koja pomaže u odabiru energetski učinkovitih proizvoda.
Kako se ističe u materijalima projekta "LABEL2020", danas je većina proizvoda na tržištu u prva tri energetska razreda, jer su uređaji postali energetski sve učinkovitiji. Stoga je najvažnija promjena revidirani sustav ocjenjivanja, koji će se kretati od A do G. Više neće biti dodataka za plus (npr. A +++), što će oznaku učiniti jednostavnijom i lakšom za razumijevanje. Na primjer, uređaj koji trenutno ima klasifikaciju A +++ sada bi mogao dobiti ocjenu B prema novoj ljestvici energetske učinkovitosti.
To, međutim, objašnjava se, ne znači da je taj uređaj odjednom manje energetski učinkovit. To samo znači da je proizvod ocijenjen na novoj ljestvici, što potrošačima olakšava odabir onog koji im odgovara i motivira proizvođače da postanu bolji. Ostala važna poboljšanja uključuju i QR kod koji će dovesti do dodatnih i detaljnih informacija o proizvodu, dizajn cijele naljepnice i izmijenjeni, intuitivniji piktogrami, navodi se uz ostalo i na web stranici hr.label2020.eu, na kojoj su dostupne i detaljnije informacije za potrošače i distributere.