Svake godine, 150.000 kamiona preko Ujedinjenog Kraljevstva preveze tri milijuna tona tereta između Irske i Europske unije.
Kamioni obično kreću trajektom iz irskih luka prema Britaniji i potom nastavljaju put prema jugoistoku Engleske odakle kreću prema kontinentalnoj Europi.
No nakon brexita 1. siječnja ništa ne jamči da će se trgovina preko granice odvijati jednako glatko kao i prije, unatoč sporazumu o slobodnoj trgovini između Londona i Bruxellesa.
„Od sada treba uzimati u obzir deklaracije, kontrole jer je Ujedinjeno Kraljevstvo izišlo iz Europske unije” i „bit će kašnjenja”, upozorava Tom Talbot, carinski dužnosnik u luci u Dublinu.
Irski cestovni prijevoznici u velikom broju traže nove rute kako bi ostali unutar europskog jedinstvenog tržišta i carinske unije, što je jedini način da se izbjegnu zastoji.
Luka Rosslare Europort, druga najvažnija teretna luka u Irskoj smještena na njezinu jugoistoku, nudi već 28 prelazaka u Europu ili iz nje na tjedan, dok ih je prije brexita bilo desetak.
Švedski trajektni operater Stena Line u prosincu je, prije planiranog, udvostručio trajektne linije između te irske luke i Cherbourga u Francuskoj zbog blokade kamiona uslijed restrikcija povezanih s pandemijom covida-19.
Prošle subote, danska brodarska kompanija DFDS otvorila je novu liniju prema luci Dunkerque, koja od prvog dana radi punim kapacitetom.
Teretni promet prema kontinentalnoj Europi u subotu se „više nego udvostručio” u odnosu na prvi tjedan 2020. rekao je direktor luke Rosslare, Glenn Carr.
„Potražnja za tim uslugama je jako velika”, rekao je, dodajući da razmišlja o uvođenju češćih trajektnih linija.
Luka u Dublinu, najveća u Irskoj, otvorila je nove linije prema kontinentalnoj Europi odmah nakon referenduma o brexitu 2016.
Trajekti luksemburške kompanije CldN prometuju prema Zeebruggeu u Belgiji i Rotterdamu u Nizozemskoj.
Pravi test tek dolazi
Irske vlasti nedavno su kazale logističkim tvrtkama da „se pripreme za zaokret prema izravnim linijama prema kontinentu”, u slučaju poremećaja nakon brexita.
Međutim, zaobilaženje Ujedinjenog Kraljevstva traje dulje.
Od Rosslarea prema Dunkerqueu treba 24 sata preko mora, dok putovanje od Dublina prema Dunkerqueu preko Ujedinjenog Kraljevstva traje u teoriji samo oko 13 sati.
No u praksi vozači imaju pravo na stanke, suočavaju se sa zastojima u prometu i provode više vremena na ukrcavanje i iskrcavanje iz trajekata koji im trebaju dva puta.
Izravno putovanje prema Europi „pruža veću sigurnost”, ističe Simon McKeever, glavni direktor irskog udruženja izvoznika.
Prvi dani nove godine u luci u Dublinu protekli su mirno, u prvom redu zbog manjeg opsega trgovine nakon blagdana te zbog restrikcija zbog pandemije koronavirusa.
Irsko ministarstvo prometa podsjeća da su mnoga poduzeća stvorila zalihe u prosincu strahujući od zastoja u prometu nakon brexita, što se još nije dogodilo.
Promet bi se trebao vratiti u normalu i povećati se u tjednima koji dolaze, što će biti pravi test za granicu između Europske unije i Ujedinjenog Kraljevstva.
Tada su moguća kašnjenja i irski prijevoznici koji prevoze robu u kontinentalnu Europu tada će odlučiti hoće li definitivno zaobilaziti Ujedinjeno Kraljevstvo.