Europska komisija ažurirala je krajem prošlog tjedna privremene propise o državnoj pomoći kompanijama za vrijeme pandemije.
Novi propisi zabranjuju kompanijama koje dobivaju pomoć isplatu dividendi i bonusa i otkup dionica sve dok država ima u njima vlasnički udio.
Unatoč pozivima pojedinih parlamentarnih zastupnika i 'zelenih' udruga, Bruxelles nije povezao odobrenje pomoći s klimatskim ciljevima, ostavljajući to na izbor vladama članica.
„Ako zrakoplovna tvrtka zatraži od nacionalnih vlasti podršku, mislim da je legitimno pitati – što ćete zauzvrat učiniti za društvo? Hoćete li ograničiti bonuse? Hoćete li prestati isplaćivati dividende? Hoćete li smanjiti svoj ugljični otisak?“, rekao je u ponedjeljak Timmermans.
Komisija je priopćila kako će „Green Deal“, plan neto svođenja europskih emisija stakleničkih plinova na nulu do 2050. godine, voditi ekonomski oporavak bloka.
Bruxelles ipak nije voljan upotrijebiti pravila o državnim potporama, koja bi trebala zaštititi ravnopravno tržišno natjecanje, kako bi programe potpore povezao s klimatskim ciljevima.
Trenutno je cilj pomoći tvrtkama na koje je utjecao koronavirus da riješe probleme s likvidnošću i solventnošću, poručili su.
Prema privremeno revidiranom okviru državnih potpora, predstavljenom u petak, velike tvrtke moraju izvijestiti kako usklađuju dobivenu državnu pomoć s europskim zelenim ciljevima.
Okvir ne traži od njih da pomoć koriste kako bi 'zelenije' poslovale niti obavezuje vlade da prilagode potporu klimatskim uvjetima.
Države članice „mogu same osmisliti nacionalne mjere u skladu s dodatnim smjernicama“, poput klimatskih ciljeva, priopćila je Komisija.
Luksemburški ministar energetike Claude Turmes izjavio je u ponedjeljak da će zbog izostale koordinacije na europskoj razini zemlje koje ne budu postavljale zelene uvjete za državnu pomoć možda minirati nastojanja onih drugih.
"Organiziramo intervencije u unutarnje tržište čiji će razmjeri nadmašiti sve do sada viđeno", kazao je Turmes, izdvajajući kao mogući primjer pomoć avioprijevoznicima.
Među zrakoplovnim je kompanijama koje još pregovaraju o državnoj pomoći i njemački div Lufthansa. Vlada u Berlinu nije potvrdila da će sporazum o pomoći uključiti i klimatske uvjete ali je izvor za Reuters kazao da će uvjet za pomoć kompanijama biti doprinos održivosti.