Ministar zaštite okoliša i energetike Tomislav Ćorić rekao je na konferenciji da se vodik čini kao savršeno rješenje kada razmišljamo kako doskočiti klimatskim promjenama te kada želimo što više energije iz obnovljivih, čistih izvora i tehnologija.
"Sve dosege vodika i njegove primjene još uvijek ne poznajemo. Promet, infrastruktura, industrija, energetika.. sve su to područja u kojima pretpostavljamo da će u tranziciji prema klimatski neutralnom gospodarstvu alternativni izvori energije imati što je moguće veću ulogu", rekao je Ćorić.
Podsjetio je da je 2018. godine potpisana Deklaracija o vodiku na razini EU-a, kojom je jasno istaknuto da jednu od alternativa u odnosu na sadašnje neodrživo stanje treba tražiti i u vodiku.
Ćorić je izrazio zadovoljstvo što Ina aktivno razmišlja o korištenju vodika.
"Ideja ne nedostaje, a zakonodavni okvir bi trebala osigurati Vlada. Činjenica da u tom smjeru idemo je već sama po sebi ohrabrujuća. Hrvatska se želi naći na tom putu. Vlada će učinit sve da iskorak Ine i svih drugih u korištenju vodika potakne i podrži", zaključio je ministar.
Predsjednik Uprave Ine Sandor Fasimon kazao je da se kompanija mora okrenuti budućnosti, iako je jedna od vodećih u regiji u proizvodnji i preradi nafte i plina, jer, kako je rekao, tko zna što će se događati za 15-ak godina.
Ina, naveo je, traži korisnike za svoje viškove ugljika, radit će na infrastrukturi i spremanju vodika i traganju za korisnicima. Fasimon apelira na Vladu da napiše zakonodavni okvir za proizvodnju i prodaju vodika.
"U tome želimo biti partner Vladi, ali i EU-u, želimo javnu upotrebu vodika u Zagrebu, Hrvatskoj", rekao je Fasimon.
Uporaba vodika u prvom planu u EU-u
Izvršni direktor zajedničke EU-ove tvrtke za gorive članke i vodik Bart Biebuyck naglasio je da Europa korištenje vodika stavlja u prvi plan.
Europa je zasad, naveo je, u razvoju toga energenta konkurentna ostatku svijeta, u nekim pitanjima i bolja.
"Smanjenje CO2 neće se ostvariti bez većeg korištenja vodika, najčišćeg mogućeg goriva", smatra Biebuyck.
Tvrtka koju vodi dobila je 915 milijuna eura od EU-a i trenutno radi na 246 projekata, koji se uglavnom odnose na povećanje uporabe vodika. Tvrdi da bi masovna uporaba vodika na razini EU-a donijela godišnji prihod od 820 milijardi eura i otvorila 5,4 milijuna novih radnih mjesta, neka od njih i u Hrvatskoj.
"I u Hrvatskoj se pripremaju punionice vozila na vodik, nadam se da će ih s godinama biti sve više", kazao je Biebuyck, dodavši da bi u sljedećih nekoliko mjeseci svaka članica EU-a trebala pripremiti studiju o mogućnosti uporabe vodika, ali da njegov potencijal otkrivaju i velike industrije.
U Europi, kako je rečeno, prometuje 1.751 vozilo na vodik, u SAD-u 7.450, Japanu 3.219 itd. U Europi trenutno rade 134 punionice za vodik.
Prema Biebuyckovim projekcijama, do 2030. godine u EU-u bi trebalo biti biti oko 1,2 milijuna vozila na vodik, dok bi broj punionica trebao porasti na oko 3.750.