Stručnjaci Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo (HZJZ), koji su osmislili program, ističu kako čak 50 posto mentalnih poremećaja počinje prije 14. godine života te da se od 25 učenika njih pet suočava s problemima mentalnog zdravlja.
Napominju da učitelji i nastavnici provode s djecom najviše vremena tijekom boravka u školi te oni mogu biti prvi koji će primijetiti da pojedini učenik ima poteškoća, da je uznemiren ili pokazuje promjene u ponašanju.
Gotovo svi učitelji spremni pomoći djeci, ali su nesigurni
Istraživanje je provedeno 2017. i pokazalo je da su gotovo svi učitelji i nastavnici (97,7 posto) spremni potražiti pomoć učenicima koji imaju probleme s mentalnim zdravljem, ali se pritom osjećaju nesigurno (70,6 posto) u vlastite sposobnosti pružanja pomoći.
Voditeljica programa Ljiljana Muslić kazala je kako im je cilj mentalno-zdravstveno opismenjivanje odgojno-obrazovnih djelatnika, odnosno usvajanje sposobnosti i znanja koja će im olakšati prepoznavanje određenih mentalnih problema djece i mladih.
To uključuje usvajanje znanja iz psihološke prve pomoći i podrške, poznavanje dostupnih uslugama, kako bi s učenicima mogli razgovarati o tome tko im može i na koji način u tome pomoći.
"Istraživanje koje smo proveli 2017. pokazalo je da učitelji i nastavnici gotovo svakodnevno razgovaraju o mentalnom zdravlju djece i da su spremni potražiti pomoć za djecu kad zapaze znakove poteškoća, ali su u tome nesigurni. Zato im želimo pomoći da se osjećaju kompetentnije i sigurnije u razgovoru s učenicima i da ih motiviraju na traženje pomoći", kazala je Muslić.
Hrvatski program drugi u svijetu za očuvanje mentalnog zdravlja u djece
Program PoMoZi Da osmišljen je u sklopu Nacionalnog programa "Živjeti zdravo", koji se financira iz Europskog socijalnog fonda i završava 2022. godine. "Ideja nam je bila da preuzmemo prvi ikad napravljeni takav program, onaj australski, no zbog pravnih komplikacija bili smo primorani napraviti hrvatski program, tako da je on drugi u svijetu program očuvanja mentalnog zdravlja u djece", kazala je Sanja Musić Milanović.
Program započinje edukacijom tzv. edukatora, odnosno stručnjaka koji rade u županijskim zavodima za javno zdravstvo, koji će zatim tijekom 2020. godine provoditi edukacije učitelja i nastavnika u svojim županijama.
Stručnjaci upozoravaju kako stigme i mitovi o mentalnom zdravlju djece i mladih smanjuju mogućnost da će osoba potražiti pomoć, jer su često prisutne zablude da su djeca s mentalnim problemima "loša" ili čak opasna, da ih je bolje izbjegavati, da je bolje ne tražiti pomoć stručnjaka, posebice psihijatrijsko liječenje, da je takvo stanje prolazno te da je ono posljedica dobi i razvoja.