"Ovogodišnje Gavelline večeri, kao i prijašnjih godina, okupljaju repertoarne vrhunce kazališnih kuća iz Hrvatske i susjednih zemalja, koji su se u prethodnoj sezoni istakli izvrsnošću i uzbudljivošću", stoji u obrazloženju odabira Programskog vijeća 34. Gavellinih večeri.
Predstave su to nošene nadahnućem i vještinom svojih stvaratelja, koje živo komuniciraju s publikom propitujući mogućnosti i dosege dramskog teatra danas, bez obzira je li riječ o adaptacijama klasičnih drama, suvremenim komadima ili pak preradama filmskih djela u kazališna, dodaje se.
Odabrani naslovi tematski variraju, no u formalnom smislu, moguće im je pronaći neke zajedničke odrednice. Ponajprije, tu je ansambl-igra, snažno prisutno izvođačko zajedništvo u sukreiranju kazališnog čina, kao i okrenutost redatelja prema glumcima, pa među odabranima nema predstava gdje je koncept snažniji od izvođača.
"Radost igre obilježava vrlo različite pristupe, poetike, žanrove i poglede, od travestije, preko angažiranosti, ekspresivnosti, eksperimentalnosti, autentičnosti ili preciznog ludizma – svuda je prisutno glumačko prianjanje uz misao predstave, analitičnost u pristupu liku, ravnopravan dijalog s partnerima na sceni", ističe se u obrazloženju.
Dolazi ponajbolje iz Slovenije, Srbije i BiH
Ukupno je 11 predstava ovogodišnjih Gavellinih večeri, od čega deset u konkurenciji za festivalske nagrade, a uz hrvatska, zagrebačka će publika dobiti uvid u ponajbolja recentna regionalna ostvarenja iz Slovenije, Srbije, te Bosne i Hercegovine.
Festival će u petak 11. listopada otvoriti "Baal", kojeg je po motivima mladenačkog, buntovnog djela Bertolta Brechta iznova ispisao slovenski dramatičar Andrej Rozman Roza, a u produkciji Slovenskog mladinskog gledališča iz Ljubljane Vito Taufer režirao kao, "energičnu, satiričnu, muzikalnu predstavu uronjenu u niz problema Slovenije – i ne samo nje – danas".
Na pozornici teatra u Frankopanskoj u ponedjeljak 14. listopada gostuje "Petrijin venac" Ateljea 212 iz Beograda, dramatizacija romana Dragoslava Mihailovića koju potpisuje Mila Mašović – Nikolić, i gdje u režiji Bobana Skerlića Petriju igraju tri glumice, prikazujući tako "tri lica žene u društvu, svaki put marginalizirane, ali u novom kontekstu".
Dan kasnije, iz Beograda na Gavelline večeri dolazi i Jugoslovensko dramsko pozorište, s Čehovljevim "Ujakom Vanjom" u režiji Egona Savina, s Branislavom Lečićem u naslovnoj ulozi te snažnim glumačkim ansamblom u ostalim ulogama te vječne drame.
Sarajevski Kamerni teatar 55 na Festivalu će gostovati u srijedu 16. listopada s predstavom "Sjećaš li se Dolly Bell" Abdulaha Sidrana, "naslovom koji poznajemo po kultnom filmu, a sada nam u režiji Kokana Mladenovića stiže kao topla, emotivna, po nekima i 'katarzična' predstava, ponovno s izuzetnom glumačkom podjelom".
Slovensko narodno gledališče iz Maribora u Zagreb dolazi u subotu 19. listopada s višestruko nagrađivanom predstavom "Sumrak bogova", čije autorstvo potpisuju dramatičar Ivor Martinić (po filmskom scenariju Luchina Viscontija, Enrica Mediolija i Nicole Badalucca) te redatelj Dalibor Matanić, a gdje se u prikazu obitelji industrijalaca u vrijeme uspona nacizma u Njemačkoj zrcali raspadanje "stupova društva" i mnogih današnjih zajednica.
Festival zatvara glazbena hit-komedija "Addamsovi"
Od hrvatskih teatara, u subotu 12. listopada na Gavellinim večerima gostuje Hrvatsko narodno kazalište u Splitu s "Kušnjom" po komadu Arthura Millera, "polemički zagledanom u svijet političkih progona i manipulacija, nekad i danas", u izvedbi mnogobrojnog splitskog glumačkog ansambla i režiji Nenni Delmestre.
Na programu "Večeri", u četvrtak 17. listopada, bit će i Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, s Čehovljevim naslovom "Tri sestre", koji je redatelju Bobi Jelčiću poslužio kao povod za autorski projekt s ansamblom Drame središnje hrvatske nacionalne kuće, a s ciljem redateljsko-glumačkog "istraživanja ne samo sudbina Čehovljevih junakinja i junaka, već i svih nas".
Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu publici Festivala predstavit će se u petak 18. listopada s "Tramvajem zvanim žudnja" Tennesseeja Williamsa i redateljice Valentine Turcu, "gdje se renomirana koreografkinja predstavlja i kao dramska redateljica visoko estetiziranog rukopisa, kojem je varaždinski ansambl odgovorio dojmljivom igrom".
Festivalska publika moći će, u nedjelju 20. listopada, pogledati i "Huddersfield" Zagrebačkog kazališta mladih (ZKM), po komadu suvremenog srpskog pisca Uglješe Šajtinca o usamljenosti i zajedništvu, odlascima i povratcima, u adaptaciji pisca i dramaturga Tomislava Zajeca i režiji Renea Medvešeka te autentičnoj igri mahom mladih članova ZKM-ova ansambla.
Na predzadnjoj večeri Festivala, u ponedjeljak 21. listopada, publika teatra u Frankopanskoj gledat će naslov kazališta domaćina – "Ciglu", nastalu po drami Filipa Šovagovića, koju je autor nadopisao za potrebe ove predstave, "zanimljive, važne, socijalno osviještene i društveno relevantne", a čiju režiju potpisuje Krešimir Dolenčić.
34. "Gavelline večeri" završavaju u srijedu 23. listopada svečanom dodjelom nagrada, nakon čega slijedi gostovanje Mestnog gledališča ljubljanskog iz Slovenije, s hit-naslovom "Addamsovi" Marshalla Brickmana, Ricka Elicea i Andrewa Lippa, u režiji Aleksandra Popovskog, koji će biti prikazan izvan konkurencije.