Riječ je o bespilotnom zrakoplovnom sustavu tipa "Schiebel Camcopter S-100" koji, kako je objašnjeno, čini upravljačka jedinica sa zemlje i zrakoplov s okomitim uzlijetanjem i doletom do 100 km. Bespilotni zrakoplov konstruiran je za šest sati leta i opremljen je najsuvremenijom senzorskom opremom koja mu omogućuje dnevni i noćni rad.
Državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Josip Bilaver je istaknuo kako je Hrvatska među prvim zemljama Europske unije koja se koristi tim letjelicama koje smo dobili u suradnji s Europskom agencijom za pomorsku sigurnost (EMSA) koja ima tako napredan sustav za nadzor, traganje i spašavanje na moru.
"Ovo je eksperimentalni program. Želja nam je da u budućnosti imamo tijekom cijele godine te letjelice na raspolaganju jer se ova tehnologija pokazala iznimno uspješnom i korisnom za lučku kapetaniju i ostale agencije i sudionike traganja i spašavanja na moru", rekao je Bilaver.
Dodao je kako je troškove za te letjelice snosila EMSA, a Hrvatska samo logistički dio.
Pomoćnik ministra Siniša Orlić je istaknuo kako su letjelice koje su danas predstavljene na Braču budućnost nadzora na Jadranskome mori i na svim morima.
"Ovo je multifunkcionalna letjelica koja se može koristiti kod traganja i spašavanja na moru, kod inspekcijskih pregleda, kod ustanovljavanja onečišćenja, zatim kod otkrivanja prekršitelja na moru, detekcije požara na otocima i priobalju", rekao je Orlić
Po njegovim riječima, ta je letjelica opremljena senzorima koji mogu detektirati koje gorivo upotrebljava pojedini brod na moru.
Koordinator tih letjelica Šime Marušić je istaknuo kako one mogu uočiti brod na moru na udaljenosti do 57 kilometra te da u zraku mogu neprekidno provesti šest sati.
Operater Mihajlo Vojvodić je rekao kako letjelice s visine od 900 metra na nekom brodu mogu zumirati brojku od svega 30-ak centimetara.
"Ove letjelice imaju iznimne tehnološke sposobnosti jer mogu polijetati i po kiši i po vjetru i videoradom su u stanju identificirati objekt na moru i uočiti čovjeka u moru pri traganju i spašavaju" istaknuo je Vojvodić i dodao da također mogu identificirati mjesto na kojem je buknuo požar.
Uvođenjem bespilotnih zrakoplova radi potpore sigurnoj plovidbi i zaštiti mora od onečišćenja u redovitu primjenu, Republika Hrvatska svrstava se među prve članice Europske unije koja su realizirale primjenu tog sustava, priopćeno je iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Projekt implementacije sustava bespilotnog zrakoplova za nadzor Jadrana realiziran je u sklopu sveobuhvatnog Projekta nadzora mora koji EMSA provodi s nacionalnim tijelima mjerodavnim za sigurnost plovidbe i zaštitu mora i od posebnog je državnog i javnog interesa s obzirom na to da će primjena te tehnologije znatno pridonijeti jačanju sposobnosti operativnog nadzora na moru.
Stalno podizanje razine sigurnosti plovidbe u unutarnjim morskim vodama, teritorijalnom moru i zaštićenom ekološko-ribolovnom pojasu Hrvatske među prioritetnim je ciljevima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, koje je, kako su istaknuli, prepoznalo važnost primjene suvremenih tehnologija za unaprjeđenje učinkovitosti i umanjenja operativnih troškova nadzora na moru. Zato se provodi operativno testiranje tog sustava bespilotnih zrakoplova velikog dometa u sklopu redovitih i izvanrednih aktivnosti radi zaštite ljudskih života i imovine na moru, prevencije i suzbijanja onečišćenja te pravodobne reakcije u slučaju pomorskih nesreća, traganja i spašavanja, kao i ostalih izvanrednih događaja na moru.