Istraživanje je na uzorku od 1.009 klijenata banaka u dobi od 18 do 55 godina u Hrvatskoj u svibnju ove godine proveo Mastercard, u suradnji s agencijom za istraživanje tržišta Improve.
Ključni rezultati pokazuju da se nastavlja trend rasta korištenja svih vrsta kartica, a u prosječnom hrvatskom novčaniku ima ih gotovo tri (2,7), dok značajan broj korisnika kartica, njih 47 posto, ima tri ili više kartice.
Udio korisnika kartica među klijentima bankara u Hrvatskoj danas tako doseže 94 posto, dok je u rujnu 2017. udjel iznosio 92 posto. Pritom, u ukupnom porastu u proteklom razdoblju najviše je pridonijelo povećanje broja korisnika kreditnih kartica, s 51 posto na 55 posto, pokazuje istraživanje Mastercarda.
Istraživanje pokazuje i da ispitanici preferiraju plaćanje karticama na prodajnom mjestu, a 63 posto ih plaća karticama više puta mjesečno, od kojih 60 posto nekoliko puta tjedno, a 25 posto svakodnevno. Plaćanje karticom na prodajnim mjestima još je češće kod korisnika kreditnih kartica, pa ih tako 30 posto građana rabi svakodnevno, a 61 posto nekoliko puta tjedno.
Kada je riječ o iznosima do 100 kuna i tu se potrošači sve više oslanjaju na kartice, a koriste ih u 56 posto slučajeva.
Daljnji rast beskontaktnog plaćanja
U odnosu na prije pet godina, kada je beskontaktno plaćalo tek 10 posto korisnika kartica, danas je taj broj osam puta veći i doseže 81 posto, a samo je u odnosu na isto razdoblje lani postotak onih koji plaćaju beskontakno porastao za sedam postotnih bodova. Taj udio je još i veći među najmlađim ispitanicima, onima s mjesečnim prihodima iznad 12 tisuća kuna te ispitanicima iz Istre i Primorja, navodi se u istraživanju.
Gotovo dvije trećine ispitanika, odnosno njih 61 posto zainteresirano je za plaćanje putem mobitela, a posebno oni najmlađi i obrazovaniji. Plaćanje putem SMS-a je još uvijek najrasprostranjeniji oblik mobilnog plaćanja, u 71 posto slučajeva, a mobitel se u većoj mjeri još koristi i za provjeru stanja na računu i kartičnih troškova (65 posto) te za mobilno bankarstvo (53 posto). Uz to, 52 posto ispitanika zainteresirano je i za inovativnije načine plaćanja, a riječ je o plaćanju putem mobilne aplikacije, kaže se u istraživanju.
Čak 86 posto ispitanih kupuje putem interneta, a osam posto njih svaki tjedan, pri čemu se najviše kupuje odjeća i obuća, u slučaju 61 posto ispitanih.
Raste i popularnost korištenja debitnih kartica za internetsku kupnju, pa su one prvi odabir ispitanika pri takvoj kupnji u 32 posto slučajeva. PayPal pak koristi 26 posto ispitanih, a kreditne kartice 25 posto. S druge strane, gotovinsko plaćanje po primitku dostave, internetsko bankarstvo ili obročno plaćanje odabire tek manji broj ispitanika.
76 posto građana račune plaća putem interneta
Na rate kupuje 65 posto ispitanika, ponajprije onih starijih od 40 godina te s višim primanjima, što je za sedam postotnih bodova manje nego prošle godine. Najčešće, u 83 posto slučajeva, na rate se kupuje potrošačka elektronika, namještaj (59 posto) te odjeća, obuća i modni dodaci (50 posto). Rate se koriste najviše pri plaćanju iznosa većih od 500 kuna, a u prosjeku se plaća na šest rata.
Istraživanje pokazuje i da račune za vodu, struju, plin i ostale režije ispitanici manje plaćaju gotovinom, a više putem interneta. Tako kao glavni način plaćanja računa ispitanici ističu internetsko bankarstvo (47 posto), zatim mobilno bankarstvo (39 posto), a tek onda plaćanje u poslovnicama pošte ili Fine, kod 18 posto ispitanih.
Direktorica Mastercarda u Hrvatskoj Sanja Žigić kazala je da je istraživanje potvrdilo da građani Hrvatske idu u korak s globalnim trendovima, no kako i dalje postoji puno mjesta za napredak kad je riječ o prihvatu.
"Svaki ugostiteljski objekt koji želi privući i zadržati goste mora imati POS uređaj, dok su trgovine nezamislive bez njih. Posebno se to odnosi na hrvatsko priobalje u koje dolazi velik broj stranih turista. Promjene valuta ograničavaju potrošnju, a gosti mogu odustati od kupnje određene usluge samo zato što u tom trenutku ne raspolažu s dovoljno gotovine", upozorava Žigić.