Kako navode iz tvrtke za poslovno savjetovanje Apsolon, donedavno Sense Consulting, HDI analizira spremnost gospodarstva na izazove koji ubrzano mijenjanju tradicionalni način poslovanja.
Anketa je provedena na uzorku od 300 hrvatskih tvrtki, među kojima je 65 velikih, s više od 250 zaposlenika te 235 srednjih tvrtki, s 50 do 249 zaposlenika, koje posluju u različitim regijama i industrijskim sektorima. Između ostalog, pokazala je da tek 15 posto domaćih kompanija ima razvijenu strategiju digitalne transformacije, samo 17 posto ih smatra kako je u potpunosti spremno na promjene koje će ona donijeti, a za manje od trećine, 29,7 posto, transformacija je pri vrhu liste prioriteta.
Pritom, čak 59 posto ispitanih tvrtki smatra da je stanje digitalizacije hrvatskog gospodarstva slabo (47 posto) ili jako loše (12 posto), pri čemu su velike tvrtke ipak kritičnije u svojoj procjeni, kažu iz Apsolona.
Na skali digitalne spremnosti, hrvatsko gospodarstvo je tako dobilo ocjenu 2 od 5.
Glavni partner u Apsolonu Vedran Antoljak ističe da rezultate njihovog istraživanja dodatno potvrđuje Indeks Digitalnog Gospodarstva i Društva (DESI) Europske unije (EU) za 2018., po kojem je Hrvatska u kategoriji manje uspješnih zemalja, odnosno na 22. mjestu od ukupno 28 država članica.
"Jedan od ciljeva našeg istraživanja je da dobiveni rezultati pomognu pri unaprjeđenju digitalne spremnosti hrvatskih tvrtki, a samim time i cjelokupnog gospodarstva. To je, između ostalog, moguće postići i kroz prilagodbu regulatornog okvira suvremenom digitalnom dobu te uvođenje digitalizacije u industrijske sektore", poručuje Antoljak.
Čelni ljudi hrvatskih tvrtki ne prepoznaju važnost digitalne transformacije
Istraživanje je pokazalo i kako hrvatske tvrtke nisu dovoljno upoznate s pojmom digitalne transformacije te je u najvećem broju poistovjećuju s digitalizacijom postojećih poslovnih modela i/ili analognih procesa, što prema iskustvima Apsolonovih stručnjaka u Hrvatskoj čini do 40 posto ukupnog procesa digitalne transformacije.
"Preostalih 60 posto, koje između ostalog čine razvoj inovativnog poslovnog modela, stvaranje novih usluga/proizvoda te izgradnja održivog sustava sklonog kontinuiranim inovacijama i promjenama, mnogo je zahtjevniji dio za koji je nužna aktivna uloga upravljačke strukture tvrtki radi provedbe transformacije na svim razinama", ističu iz Apsolona.
Istraživanje pokazuje i da se aktivnostima digitalne transformacije najviše upravlja s razine IT odjela, u 44 posto slučajeva, dok 26 posto ispitanika njome upravlja s razine predsjednika uprava, a 15 posto s razine člana uprave.
"Spomenuti podaci ukazuju na to da čelni ljudi hrvatskih tvrtki nisu prepoznali važnost, odnosno potrebu za digitalnom transformacijom. Nužna je promjena stava upravljačke strukture hrvatskih tvrtki koja će omogućiti cjelovitu implementaciju digitalne transformacije u poslovanju, a time osigurati buduću konkurentnost i uspjeh na tržištu", ocjenjuje Antoljak.
U Njemačkoj svaka treća tvrtka prepoznaje važnost digitalne transformacije, kod nas svaka dvadeseta
Usporedba rezultata istovjetnih istraživanja, onog Apsolona za Hrvatsku te tvrtke Etventure GmbH za Njemačku, pokazuje da je važnost digitalne transformacije prepoznalo vrlo malo hrvatskih tvrtki, svega 4,5 posto, za razliku od Njemačke, gdje taj postotak iznosi 35 posto.
Iz Apsolona napominju da su prisutne velike razlike i kada je riječ o spremnosti zaposlenika za provedbu digitalne transformacije. Pritom, samo 9 posto hrvatskih tvrtki smatra da su njihovi zaposlenici spremni za taj proces, dok je kod njemačkih tvrtki taj postotak 42 posto.
S druge strane, po pitanju spremnosti za digitalnu transformaciju čak 77 posto hrvatskih tvrtki izjavilo je da je dobro pripremljeno, za razliku od tek 35 posto njemačkih tvrtki. "Uzimajući u obzir ekonomske i gospodarske prilike, hrvatska procjena ovdje se čini vrlo optimističnom", ocjenjuju iz Apsolona.
Iz tvrtke napominju da njihova kao i međunarodna iskustva pokazuju da digitalno transformirane tvrtke imaju 35 posto veće prihode, dok se motivacija i produktivnost zaposlenika povećava i do 40 posto.
"Svaki odgovoran menadžer i napredniji poduzetnik koji ne razmišlja o prilagodbi poslovnog modela i uvođenju tehnologija u svoje poslovanje će biti manje konkurentan od onih koji o tome ozbiljno razmišljaju ili već provode promjene", kaže Antoljak.