MEĐUIZVJEŠTAJ POSLOVODSTVA
za 4. kvartal 2018. (kumulativ razdoblja 01.01. – 31.12.2018./nerevidirano)
Naznake značajnih događaja koji su se dogodili u razdoblju izvještavanja poslovne godine i utjecaj tih događaja na skraćeni skup financijskih izvještaja
Poslovanje Varteksa i Varteks Grupe u četvrtom kvartalu i na nivou 2018. godine obilježeno je rastom prihoda od prodaje i to prvenstveno snažnim rastom prihoda u maloprodaji u 4. kvartalu. U cijeloj 2018. ukupni prihodi u maloprodaji u odnosu na 2017. su veći za 13,9% tj. 6,5 mil. kn, iako je prvi kvartal 2018. bio najlošiji u Varteksovoj zabilježenoj povijesti.
Početna pozicija Varteksa u 2018. je bila izrazito loša, s nedostatkom robe u dućanima, velikim dospjelim dugovanjima dobavljačima i neredovitim plaćama, uz dramatičan pad prihoda od maloprodaje, a maloprodaja vlastitih proizvoda je ključ Varteksovog uspjeha. Početkom 2018., upravo na svoju 100. godišnjicu, Varteks je bio u jednoj od najtežih situacija ikada i praktički na koljenima.
Dokapitalizacija početkom 2018. omogućila je Varteksu da izmakne stečaju, ali nije bila dovoljna da se sanira poslovanje i kompanija napravi zaokret. Međutim, dala je temelje najprije financijskoj stabilizaciji, kroz djelomično servisiranje dospjelih dugovanja, te sporazum s ključnim kreditorima o moratoriju na otplatu dugoročnog duga. No, izrazite slabosti iz prethodnih razdoblja kumulativno su negativno djelovale na poslovanje u raznim aspektima i tijekom većine 2018.
Nedovoljan radni kapital nije omogućavao pravovremeno investiranje u proizvodnju zaliha za ključnu sezonu jesen-zima, nastavio se snažan odljev radnika, a korporativna kultura bila je zaražena defetističkom atmosferom dugogodišnjeg neuspjeha, uz veliko nepovjerenje partnera, uključivo ključne kupce. Čak i treći kvartal 2018. bio je pod teškim teretom propuštanja prihoda od usluga (šivanja za druge) kako bi se mogle popuniti zalihe vlastitih proizvoda, ali i propuštenih prihoda zbog vlastitih organizacijskih slabosti.
Ipak, sredinom i prema kraju godine, a ponajviše u trećem kvartalu, povedeni su projekti operativnog restrukturiranja, tj. povećanja efikasnosti, čiji će se efekti već jasno vidjeti u 2019.
No, i u bilanci su naslijeđene izrazite slabosti, kako očite, tako i prikrivene, primjerice, neupotrebljive zalihe stare i do dvadeset godina. Stoga je četvrti kvartal značajno opterećen troškovima vrijednosnog usklađenja kratkotrajne imovine te rasterećenjem za buduće poznate rashode kroz troškove rezerviranja, što uz jednokratne troškove otpremnina znači jednokratne troškove od 14 mil. kn u četvrtom kvartalu tj. 16,4 mil. kn na nivou 2018.
Kako je dokapitalizacija početkom godine bila nedovoljna za stabilizaciju poslovanja i pogotovo poslovni preokret, a kompanija bila odsječena od financijskih tržišta uključujući nevoljkost poslovnih banaka za financiranjem obrtnog kapitala i iznosa potrebnih za sanaciju kratkoročnih dugovanja, a kako bi se mogle isplatiti plaće, izbjegle blokade poslovanja i stečaj, te nakon dramatičnih izvještaja Uprave Nadzornom odboru o nastalim situacijama, najveći dioničar je u nekoliko navrata kratkoročno i beskamatno posudio novac kompaniji u kumulativnom iznosu od oko 30 mil. kuna.
Rezultat poslovanja Varteks Grupe za 2018. gubitak je od 31,6 mil. kn, što je za 2,7 mil. kn više od gubitka u 2017. No, primjerenije je gledati rezultat na razini EBITDA i to bez jednokratnih stavki. Ukoliko se isključe jednokratni troškovi i prihodi razdoblja, normalizirani EBITDA u 2018. je negativan u iznosu od 6,7 mil. kn, u odnosu na negativnih 11,7 u 2017. S obzirom na izrazite probleme u prvom dijelu godine, ovo smatramo odličnim napretkom.
U zadnjem kvartalu ostvarena je blago pozitivan normalizirani EBITDA od 0,3 mil. kn (u usporedbi s -3,4 mil. kn u četvrtom kvartalu prethodne godine), te je to već drugi kvartal u 2018. s pozitivnim normaliziranim EBITDA.
Varteks ima tri glavna segmenta poslovanja: šivanje za druge, za klijente kao što su Hugo Boss, J.Lindeberg i Zadig & Voltaire, proizvodnja vlastitih marki i maloprodaja, te proizvodnja i prodaja odjeće specijalne namjene.
Varteks je i dalje veliki izvoznik, pa je u 2018. 46% prihoda ostvario izvozom, uglavnom usluga za druge. Iako ovi poslovi donose stabilnost u poslovanju, s obzirom na relativno niske marže i naslijeđene interne probleme, te poslovnu, društvenu i demografsku okolinu u kojoj Varteks posluje, u ovakvom obliku nisu sami za sebe dovoljni za održivo poslovanje. No, kompanije vidi značajnu sinergiju ovog dijela poslovanja s proizvodnjom za vlastite brandove. U proizvodnji odjeće posebne namjene poslovanje je stabilno, s blagom tendencijom rasta.
U četvrtom kvartalu 2018. ostvaren je izrazit rast prihoda u maloprodaji, uz istovremeno velik oporavak profitnih marži, jer je kompanija odustala od neprimjerenog i kaotičnog diskontiranja, uz istovremeno značajno dinamičniji marketinški pristup, što je rezultiralo najvećom kvartalnom normaliziranom bruto dobiti u maloprodaji u zadnjih 5 godina, iako uz smanjeni broj dućana. Više o odličnom razvoju u maloprodaji u poglavlju o očekivanjima za 2019.
Ključ Varteksovog uspjeha je re-etabliranje vlastitog branda odjeće visoke kvalitete, te je u drugoj polovici godine i Nadzorni odbor posvetio naročitu pažnju preokretu u tom dijelu poslovanja, pa je i osnovao svoj Odbor za razvoj i strategiju. Daljnji oporavak i razvoj kompanije zahtijevalo je dinamičniju implementaciju poslovnih planova, te je Nadzorni odbor početkom 2019. za predsjednika uprave imenovao svog člana g. Nenada Bakića, koji sada zajedno s g. Paškom Velom, managerom bogatog iskustva u poslovima restrukturiranja čini dvočlanu upravu.
Uz aktivniji rad NO, promjenu korporativne kulture i oporavak poslovanja, u zadnjim mjesecima 2018. i početkom 2019. praktički je potpuno prestao odljev proizvodnih radnika (uz rijetke osobno uvjetovane odlaske, ali i nova zapošljavanja).
Očekivanja za buduće razdoblje i najznačajniji rizici
Uprava očekuje pozitivni normalizirani EBITDA u svim kvartalima 2019.
U 2018. provedeni su projekti restrukturiranja vezani uz smanjenje troškova, pri čemu su najznačajniji efekti vezani uz kadrovsko restrukturiranje administrativnog i režijskog osoblja, racionalizaciju korištenja prostora i racionalizaciju u upravljanju procesima; prvenstveno nabave, prodaje i proizvodnje.
U 2019. godini poslovanje je prvenstveno usmjereno na procese razvoja poslovanja. U dijelu izvoznih poslova, nastavlja se suradnja s dosadašnjim renomiranim poslovnim partnerima, a posebno sa Hugo Bossom, te je Varteks zadovoljan velikim unaprjeđenjem odnosa s tim ključnim partnerom, što se ogleda kroz veće povjerenje, financijsku podršku i razumijevanje za porast Varteksovih troškova rada.
Pozitivni efekti u ovom segmentu najviše se očekuju kroz efikasnije upravljanje i korištenje proizvodnih procesa i kapaciteta.
Poslovi prodaje odjeće za specijalne namjene i korporativno odijevanje vezani su uz ugovore javne nabave i korporativnog odijevanja; dijelom prema već ugovorenim poslovima, a dijelom kroz očekivane poslove za poznate poslovne partnere.
Naročito je važan razvoj u proizvodnji vlastitih marki i maloprodaji. Varteks je pri kraju 2018. i početkom 2019. počeo izrazito modernizirati svoj portfelj.
Primjerice:
- uvedena je linija Varteks Limited najviše kvalitete, a ograničenog volumena koja jasno iskazuje ambicije k unaprjeđenju kvalitete cijelog portfelja, ali i doprinosi profitabilnost
- najekskluzivnija linija šivanja po mjeri Tailor Made by Varteks značajno raste u volumenu, ali i željom klijenata da odabiru sve kvalitetnije materijale; potražnja u ovom segmentu je trenutno na rubu kapaciteta, pa ovu uslugu čak i ne reklamiramo
- uveden je novi brand odijela Varteks Young koji se obraća kupcima prvog odijela (mature, krizme itd.) u nižoj cjenovnoj kategoriji, te se time napušta strategija diskontiranja glavne linije odijela kako bi se pariralo konkurenciji u tom segmentu
- pokrenuta je pilot serija V:TEX outdoor proizvoda najviše kvalitete za maloprodaju koja slijedi iz ekspertize Varteks Pro koji proizvodi najzahtjevnije uniforme prema NATO standardima
- portfelj odijela dostupan u dućanima je najširi i najdinamičniji u Varteksovoj novijoj, a možda i cjelokupnoj povijesti.
Izrazito dinamiziran marketing uvjerljivo uspijeva kupcima komunicirati vrhunsku kvalitetu i vratiti ih u dućane.
U prva dva mjeseca 2019. Varteks ostvaruje u maloprodaji 67% veće prihode nego u prva dva mjeseca 2018. i 29% veće nego u 2017. Pri tome je bruto dobit (prihodi umanjeni za trošak prodane robe, ali bez troškova poslovanja maloprodaje) veća za 96% i 86% nego u prva dva mjeseca 2018. i 2017. Iako su ovi mjeseci tradicionalno najmanji u cijelog godini, pa nema garancije da će se ovakav dramatičan porast i nastaviti, a niti ključno utječu na cjelogodišnju izvedbu, predstavljaju značajan indikator uspjeha preokreta u tržišnoj poziciji Varteksa.
Uz bolju cjenovnu strategiju koja kapitalizira snagu sve kvalitetnijih proizvoda te korištenje boljih i suvremenijih oblika digitalnog marketinga, te sve širi portfelj vlastitih proizvoda, očekuju se i daljnji rast prihoda u maloprodaji, što će biti potpomognuto i otvaranjem nekoliko prodajnih mjesta što je u tijeku, te također uz podršku odlične izvedbe online prodaje, koja je upravo probno usmjerena i na tržište ostatka EU, kroz testne isporuke u Sloveniju.
Varteks je pokrenuo i unikatni projekt Modni autobus (putujući dućan), a dinamizira i outletsku prodaju kroz fiksni outlet, ali i pop-up outlete.
Suradnja Uprave i Radničkog vijeća je sada odlična, što je rezultiralo i potpisivanjem novog kolektivnog ugovora, te je vraćeno povjerenje i u odnose s lokalnom zajednicom, poglavito Gradom Varaždinom.
Kompanija je i dalje suočena s rizicima vezanim uz rast troškova rada (porast minimalne plaće za 9%), ali i uz privlačenje kvalificirane radne snage. Međutim, Varteks je promjenom u poslovanju i načinu obraćanja prema radnicima uspio zaustaviti odljev radne snage, a rast plaća namjerava kompenzirati većom proizvodnom efikasnošću, te boljim cijenama od kupaca usluga.
Najveće ograničenje, i ujedno rizik, predstavlja i dalje potpuna odsječenost od financijskih tržišta te nemogućnost pribave obrtnog kapitala, što je naročito bitno u ovako intenzivnom porastu poslovanja. Stoga Varteks ima namjeru uskoro objaviti poziv za iskaz interesa za upis novog kapitala ili konvertibilnih obveznica.
Kroz rezultate poslovanja, za četvrti kvartal i za 2018., bez utjecaja jednokratnih troškova koji opterećuju razdoblje, vidljivi su suštinski pozitivni pomaci u poslovanju kompanije te se u 2019. očekuju puni učinci provedenih aktivnosti restrukturiranja i daljnji razvoj poslovanja. Uprava vjeruje u ostvarenje pozitivnih efekata poslovanja u 2019. te značajne pozitivne promjene i preokret u poslovanju Varteksa.
Varteks d.d.
Napomena o izvoru:
Varteks d.d.
Zagrebačka 94, 42000 Varaždin
tel: +385 42 377 445
fax: +385 42 377 395
e-mail: info@varteks.com
web: www.varteks.com
- end - -