Mate Meštrović je podsjetio kako je njegov otac s tom nacionalnom povijesnom temom počeo još 1917. godine, kada je u Cannesu izradio sadreni reljef istog naziva, a koji se danas nalazi u londonskom Tate Museumu.
"Domagojevi strijelci veličaju snagu i prostranost srednjovjekovne države koja se uspješno branila od najezde sa svih strana, a reljef predstavlja tadašnju hrvatsku državnost i njezinu opstojnost do danas, unatoč komadanjima kojima je Hrvatska bila podvrgnuta tijekom svoje duge i krvave povijesti", ustvrdio je.
Objasnio je kako se odlučio za donaciju reljefa jer bi, da ga je prodao stranim muzejima za njih on bio vrijedan umjetnički rad, no za Hrvatsku je puno više - uspomena na početke državnosti, njezin kontinuitet i opstojnost.
Njegova supruga, Rumjana Meštrović istaknula je kako se sada reljef vratio tamo gdje pripada, u svoju domovinu, i svojevrsni je sažetak Meštrovićeve životne priče i umjetnosti. "Mogli smo ga prodati, ali novac ima svoje trajanje, a ovo nije poklon za danas ili sutra, već za vječnost", istaknula je.
Iako Domagojevi strijelci podsjećaju na asirske reljefe, Rumjana Meštrović smatra kako se od njih i bitno razlikuju. "Tradiciju je nadogradio svojim talentom i stilom, no za razliku od asirskih ratnika njegova lica imaju karakter i osobnost, svi su okrenuti u istom smjeru što pokazuje snagu naroda, a strijela im je zajednička - zajedništvo je ono što im daje snagu", napomenula je, dodavši kako je to ujedno i prikaz njegove patnje za domovinom.
To nije samo materijalna donacija nego i sjećanje
Barbara Vujanović, viša kustosica Atelijera Meštrović podsjetila je da je reljef Domagojevi strijelci nastao u periodu nakon što je Meštrović otišao iz Syracuse u South Bend. "To nije samo materijalna donacija već i sjećanje na život i umjetnost slavnog kipara, dodala je.
Po njezinim riječima, važnost reljefa nije samo u tome da sjedinjuje tradiciju od Asirije do danas, već i Meštrovićev životni put i hrvatsku povijest, novi kontinent gdje je nastao s Europom i Hrvatskom koje su mu uvijek bile najvažnije.
Sandra Grčić Budimir, ravnateljica Muzeja Ivana Meštrovića, rekla je kako su mecene, pokrovitelji i donatori oduvijek bili važni partneri kulturnim institucijama, a njihove donacije često su bile začetak nečega što je postalo međunarodno važno i prepoznatljivo.
"I naša ustanova počiva na donaciji, samog Ivana Meštrovića koji je 1952. godine darovao svoja umjetnička djela i nekretnine. Samim time svjesni smo važnosti tog filantropskog čina", istaknula je.
Zahvalivši donatorima koji svjedoče da su "svjesni što znači baština, ali i o povjerenju koje imaju u Muzeje Ivana Meštrovića", ravnateljica je najavila osnivanje Kluba donatora koji bi mogao još više poticati doniranje muzejima.
Na svečanost predstavljanja nove donacije u Atelieru Meštrović, uz Meštrovićevu skulpturu Djevojka s lutnjom kratki koncert na lutnji imala je Ema Stein.