Hoćete li ponovno osamostaliti Državni zavod za zaštitu prirode i Agenciju za zaštitu okoliša?
Smatram da je bilo neprirodno
spajanje Agencije za zaštitu okoliša i Državnog zavoda za zaštitu prirode,
jer to su dvije institucije različitih zadataka. Postupak spajanja nije ni
završio kako treba, prema tome, važno je da te institucije budu odvojene u
funkcionalnom smislu, a dio službi poput čišćenja, dostave itd. može biti
zajednički. U ponovno osamostaljenje tih institucija kreće se odmah, postoje
ideje tko će biti na njihovom čelu, ali još je rano o tome govoriti.
Što će biti s Fondom za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost i hoćete li nastaviti s projektima sufinanciranja građana?
U Fondu
treba proanalizirati poslovanje i projekte jer ne nose svi jednaku financijsku
korist niti osiguravaju smanjenje emisija. Vjerujem da će tu doći do promjene
politike, sigurno ćemo pomagati građanima u pogledu povećavanja njihove
održivosti jer neizolirane kuće su loša stvar, ljudi nisu svjesni da mogu
potrošiti 50 posto manje goriva tijekom sezone. Još je prerano reći hoće li biti
i još povoljnijih mjera za građane, kao i tko će biti na čelu Fonda.
Koliki će biti proračun Ministarstva zaštite okoliša i prirode?
Radimo na
projekciji proračuna za 2016., dobili smo želje pojedinih uprava oko rasta
izdataka. Državna politika ići će na rezanje rashoda ili da se bar drže na
istoj razini. Mislim da imamo potencijala povećati ukupnu aktivnost držeći isti
limit kao i 2015. Ali, o tome je još prerano govoriti, jer imamo na
raspolaganju vanjske izvore iz fondova EU-a. Proračun Ministarstva lani je
iznosio 244 milijuna kuna, neće biti problem ostati u istim gabaritima, ako se
to bude tražilo. Nastojat ćemo biti jako racionalni i odgovorni. S novcima
državnih obveznika ponašat ćemo se odgovorno, uvijek postoje mogućnosti za uštede,
samo ih treba pronaći.
Hoće li Ministarstvo iseliti iz ZagrebTowera?
To će
ovisiti o analizi koja će biti uskoro završena. Uključuje analizu troškova u
ZagrebToweru za sve naše sastavnice prije i poslije preseljenja, pa ćemo
vidjeti što to ekonomski znači. Postoje i stavke ugovora koje govore o
trajanju, prijevremenom izlasku i troškovima koji bi se tu pojavili. Nakon
provedene analize reći ćemo kako stoje stvari. Postoji mogućnost da se ugovor
razvrgne, samo je pitanje koliko to košta i je li za državu razumno da to
razvrgava.
Veliki problem su studije utjecaja na okoliš čiju izradu plaćaju tvrtke. Što ćete napraviti da promijenite tu praksu?
Redefinirat
ćemo taj sustav, nije prirodno da prolaznost studija utjecaja na okoliš u
Hrvatskoj bude čak 95 posto dok je, primjerice, u Švedskoj 55 posto. Ako sam
vas angažirao da mi napravite studiju, onda vi morate biti neovisni da mi
kažete kako je moj zahvat neprihvatljiv za okoliš, pa da odustanem od projekta.
To je svojevrsni sukob interesa, što je država pomagala tako da je formirala
povjerenstvo koje nije postavljalo suvišna pitanja. S redefiniranjem toga
krenut ćemo praktički odmah.
Kakva će biti vaša politika prema zaštićenim područjima?
U
nacionalnim parkovima i parkovima prirode postoji poprilično velika raznolikost
u pogledu poslovanja i stupnjeva zaštite, te aktivnosti koje se tamo provode.
Analizirat ćemo stanje, postoje iskustva iz drugih zemalja i probat ćemo naći
efikasniji sustav, da se stupanj zaštite prirode poveća, da se parkovi približe
građanima jer je njihova ukupna posjećenost slaba. Naši ljudi vikendom više
vole otići u šoping centre, tamo voditi djecu i piti kavu, a trebalo bi im
pokazati da su ti parkovi blizu naselja, ima ih jako puno i šteta je da ne
borave u prirodi. Moglo bi se ići prema objedinjavanju parkova u
agenciju, ovisno o tome što će reći analiza.
Kanite li uspostaviti bolju suradnju s nevladinim udrugama za zaštitu okoliša i prirode?
Da,
mislim upostaviti kvalitetnu komunikaciju s udrugama. Vidjet ćemo točno formu
kroz koju će to ići, da ne bude nikakvih barijera u pogledu izmjene
informacija, u smislu prihvata prijedloga i primjedbi i da se time cijeli
sustav poboljša. Vrlo često postoje nekakvi šumovi, prijepori do kojih nije
trebalo ni doći. Sama komunikacija će već donijeti puno.
Namjeravate li unaprijediti ekološku poljoprivredu i eko-turizam, za što Hrvatska ima velike potencijale?
To imam u planu, smatram da bi svaki park posjetiteljima morao omogućiti da konzumiraju nešto lokalno, ekološki proizvedeno, umjesto da tamo ljudi jedu tjesteninu i ragu proizvedene u Italiji. Nužna je integracija i uključivanje lokalnog stanovništa u parkove tako da oni mogu svoje proizvode tamo plasirat, a taj potencijal je još neiskorišten. Također ćemo aktivno poticati ekološku poljoprivredu jer je taj potencijal Hrvatske debelo neiskorišten. Ako dođete u neki kraj, da ga osjetite ne samo po vizuri, nego i po mirisu i nekakvoj tkanini ili tanjuru.
Hoćemo li stići ispuniti sve rokove koje nam je Europska unija propisala u pogledu otpada ili ćemo morati plaćati penale?
Ne
trebamo se toga bojati nego hrabro krenuti u provedbu akcijskih planova koje
ćemo zacrtati. Svi zakoni o gospodarenju otpadom imali su zacrtano odvojeno
prikupljanje otpada i isticali su vrijedna svojstva pojedinih komponenti
otpada. Sve je to pisalo još prije 20 godina, ali do toga nitko nije držao. Ako
odredimo da je to važno i prioritetno i kažemo koje mjere ćemo provesti, onda
nam ni rokovi neće biti problem.
Što ćete poduzeti da se zaustavi onečišćenje zraka u Slavonskom Brodu?
To je prioritet za Ministarstvo i državu jer doista trebamo zaštiti naše građane. Slavonski Brod je predugo izložen prekomjernim međugraničnim emisijama, međutim, to je međudržavno pitanje, gdje već postoji komunikacija između Hrvatske, BiH i EU. Na rješavanju tog problema radi međudržavna komisija koja će se sastati idućeg tjedna. Postoji sporazum koji je praktički pripremljen za potpisivanje između hrvatske Vlade i Vijeća ministara BiH o suradnji na zaštiti okoliša i održivog razvoja, pa mislimo da će to biti dodatni instrument kroz koji ćemo moći djelovati. Rafinerija nafte je privatno poduzeće u susjednoj državi, njihova proizvodnja je jeftina jer imaju niske standarde zaštite okoliša, a ljudi trpe. Preko granice ljudi isto trpe, međutim tamo rade, ljudi su gladni kruha i situacija je teška. Nije to jednostavno za riješiti, međutim, imamo nekih instrumenata pa ćemo nastojati tu biti što aktivniji. To sam naveo kao prioritetno pitanje i na prvoj sjednici Vlade, rješenje nije jedostavno, ali možemo krenuti odlučnije.
Što donosi nova politika gospodarenja otpadom, koja je potpuno drugačija od one koja se dosad vodila?
Politika
gospodarenja otpadom je područje gdje treba napraviti najsnažnije promjene.
Sadašnja politika se još uvijek dominantno temelji na upravljanju, tj.
postupanju sa smećem ili pomiješanim komunalnim otpadom, što je u stvari
materija uništenih vrijednosti. Ipak se politika gospodarenja otpadom popravila
u zadnjih desetak godina jer je strategijom iz 2005. bilo planirano preko 90
posto otpadnog materijala skupiti kao pomiješani komunalni otpad ili smeće, a
danas je to reducirano na 70 do 80 posto. Međutim, promjene moraju biti
snažnije. Svakoga dana suočavamo se s novim izazovima, imamo novi
"paket" kružnog gospodarstva iz EU-a, sve ide ka tome da moramo iz
temelja promijeniti odnos prema otpadu. Nažalost, gradnja ovako zamišljenih
centara za gospodarenje otpadom ne omogućava ispunjenje ciljeva iz spomenutog
paketa. To je naprosto u koliziji s tom idejom i zato trebamo revidirati
tehnološke sadržaje i ciljeve koji su za centre predviđeni.
Što će se dogoditi s planiranih 13 centara za gospodarenje otpadom, od kojih su dva već izgrađena?
Već smo
krenuli s analizom zatečenog stanja izgrađenosti ili planiranja. Dva centra su
pred puštanjem u rad te je potrebno vidjeti ispunjavaju li obveze iz ugovorne
dokumentacije. Pored toga, analizirat ćemo njihov rad u odnosu na nove ciljeve
iz paketa kružnog gospodarstva. Iako se za dva završena centra malo što može
napraviti, ova analiza će omogućiti donošenje argumentiranih odluka u pogledu
preostalih centara. Ipak se radi o konceptualnoj promjeni koju makar sada s
zakašnjenjem treba provesti za preostale centre gospodarenja otpadom. Od
preostalih centara koje je Hrvatska planirala izgraditi nekoliko ih je u
zrelijoj fazi pripreme dokumentacije i mi sada pojedinačno analiziramo te
centre da bismo utvrdili što napraviti sa svakim od njih.
Što ćete učiniti kako bi gradovi i općine počeli građanima naplaćivali odvoz otpada po količini?
To ćemo u
komunikaciji s jedinicama lokalne samouprave staviti na stol, jer je to važan
dio rješenja problema. Najčešće ljudi koji odlučuju o tome nemaju dovoljno
jasan stav ni odlučnost, jer ovdje se radi o nužnoj promjeni ponašanja koja se
traži od građana. Kako biste tražili od građana da se odreknu dijela komocije
morate biti uvjereni da je to važno, a mi ćemo to kvanificirati ekonomski i
ekološki, da znamo svi da je odzvonilo neodgovornom ponašanju prema otpadu.
Najvažnije je da se papir i plastika, koji mogu u dobroj mjeri ekonomski
nositi sustav, moraju odvojeno prikupljati i to postupanje građana mora biti
valorizirano. U velikoj mjeri zanemarena je mogućnost da ljudi kod kuće
kompostiraju jer je to za komunalni sustav najjeftinije. Svako odvajanje
smanjuje troškove i omogućuje zaradu. Ako netko ne želi odvajati otpad jer
smatra da je njemu bitna komocija, onda to mora koštati, a razlika u cijeni
mora biti višestruka. Konkretne mjere i provedbe definirat ćemo vrlo brzo, a
sigurno će nastojati koristiti sve moguće potencijale u stvaranju kružnog
gospodarstva s aspekta gospodarenja otpadom. Vidjet ćemo koje su mogućnosti s
"eko dizajnom", utjecat ćemo na projektiranje proizvoda kako bi se
mogli nakon uporabe reciklirati, mnogo predmeta koji se olako odbacuju, poput
namještaja ili igračaka, mogu se i dalje koristiti. Kućno kompostiranje je
efikasna i jeftina metoda na koju treba ukazati jer su naši djedovi imali male
kompostare u vrtovima, a danas ljudi ošišaju živicu i to stave u vreću za
smeće. Vrlo je bitna individualizacija odgovornosti, jer je najveći
problem u zajedničkim objektima, gdje ima puno sustanara, da netko poštuje
visoke standarde, a netko ne.
Što mislite o najavljenoj gradnji spalionice u zagrebačkom naselju Resnik?
Danas
graditi spalionicu za miješani komunalni otpad ili smeće naprosto je iznimno
loša i neodgovorna ideja, kada stavimo sve argumente na stol onda to nikome ne
smije pasti na pamet. Danska, koja je prva u Europi po spaljivanju otpada,
prije dvije godine donijela je strategiju izlaska iz spaljivanja u kojoj su
izrijekom priznali da su pogriješili u pogledu postupanja s otpadom jer su ga
promatrali isključivo kao izvor energije, iako je daleko vrijedniji kao
sredstvo zaštite resursa. Kad reciklirate čuvate materiju, ali i energiju.
Spaljivanje je jako skupo i štetno zbog emisija u okoliš, uvijek imate
stanovito onečišćenje unatoč najmodernijim sustavima za pročišćavanje dimnih
plinova. Prema tome, za spalionicu nema ni jednog razumnog argumenta, a puno ih
je protiv.
Što će biti s gradnjom odlagališta radioaktivnog otpada na Trgovskoj gori?
Hrvatska
koristi radioaktivni materijal, imamo medicinska istraživanja i suvlasnik smo
nuklearne elektrane Krško, pa u tom pogledu imamo obveze. Što se tiče izgradnje
skladišta za nuklearni otpad, nisam se još stigao detaljno upoznati sa svim
elementima tog problema, a ako postoje obveze onda guranje glave u pijesak nije
razumno, nego se mora pristupiti pronalaženju rješenja na standardni, propisani
način. Dio toga je procjena utjecaja na okoliš pa ćemo u tome sudjelovati, no o
svemu odlučuje Vlada jer je to državno pitanje, a odluku o lokaciji treba
donijeti na temelju šire stručne rasprave i konsenzusa. Vjerojatno ćemo se
jednog dana morati odlučiti hoćemo li imati to odlagalište ili ćemo trajno
plaćati izvoz, što je možda bolje rješenje, ali u tome moraju sudjelovati svi
koji mogu argumentirano raspravljati i na temelju toga donijeti odluku.
Najavili ste da će gospodarenje vodama ući u nadležnost Ministarstva zaštite okoliša i prirode, što nije uspio provesti ni jedan vaš prethodnik. Hoće li se to dogoditi?
To je
naša namjera i očekujem da će se to dogoditi. Mislim da je to logično jer
sektor gospodarenje vodama prirodno pripada okolišu, voda je jedna od
sastavnica okoliša. Ne bih htio da se to shvati kao uzimanje nekog važnog
resora, gdje bi provodili neku svoju internu politiku. Inzistiramo na
horizontalnom povezivanju među resorima, tako da se uklone mnoge barijere koje
su postojale u horizontalnoj komunikaciji i rezultirale ukupnim smanjenjem
efikasnosti Vlade. Formalna činjenica da ćemo to uklopiti u naše Ministarstvo
ne znači da će se onemogućiti otvorenost dobrim prijedlozima za suradnju,
rješavanje poljoprivrednih pitanja, navodnjavanje itd. Onečišćenje voda,
primjerice rijeka, jedan je od glavnih razloga zašto će vode pripasti tom
resoru.