Vlada predlaže da se trećina trošarine od 60 lipa po litri goriva, koja je do sada išla HAC-u, usmjeri u održavanje cesta i izgradnju željezničke infrastrukture.
"Pitanje nije tko će dignuti ruku za ovaj zakon, nego tko je zavlačio ruke u državni džep", replicirala je Šukeru Ingrid Antičević Marinović (SDP), koja je podsjetila na brojne afere u cestogradnji za HDZ-ovih vlada, od Bechtela do preskupog bojanja tunela.
Oporba je, međutim, uvjerena da predloženim zakonom Vlada poručuje kako namjerava zaustaviti izgradnju autocesta i ostaviti jug Hrvatske u prometnoj izolaciji.
"Kada vi HAC-u uzimate gro sredstava koja je uprihodio temeljem naknade za održavanje i izgradnju cestovne infrastrukture jasno je da ta tvrtka više ne može nastaviti izgradnju", rekao je Branko Bačić (HDZ).
Činjenicu da će se dio trošarina preusmjeriti prema HŽ Infrastrukturi Bačić tumači kao dokaz da će dio trošarina koji odlazi HŽ-u biti potrošen na tekuće poslovanje HŽ Infrastrukture.
Uvjeren je kako je predloženi zakon pisan u kabinetu ministra financija, pa ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić zbog toga u današnjoj raspravi gotovo i nije sudjelovao.
I laburist Mladen Novak nezadovoljan je jer ministar nije odgovorio na pitanja o budućem razvoju prometnog sektora.
"Vidimo da u koncesiji Zračne luke Zagreb ništa ne ide kako treba. Hoće li i ovaj ugovor o budućoj koncesiji autocesta u sebi imati ugrađeno to da će koncesija ovisiti o količini prometa? Što ako uopće ne nađete koncesionara", pitao je Novak.
I Boro Grubišić (HDSSB) podsjeća da Hrvatska plaća koncesije umjesto koncesionara na autocestama sa slabim prometom.
"Hrvatski građani, čak i oni koji se ne voze i nemaju auto, namiruju profit time debelim guskama", rekao je Grubišić, koji je od ministra zatražio strategiju prometnog razvitka Hrvatske.
"Pitajmo se kada će pasti trošarine, a ne kome će se raspodijeliti, kada će pasti cijene goriva, koje su veće nego u zemljama sa znatno višim životnim standardom", poručio je Grubišić.
Zanimalo ga je i što Vlada namjerava učiniti s prometnim povezivanjem juga Hrvatske. "Hoćemo li graditi Pelješki most, što time gubimo, a što dobivamo? Jedan dan je najava da će biti tunel, sutra da će biti most", upozorio je Grubišić.
Ni na jedno izlaganje ministar Hajdaš Dončić nije odgovorio, zbog čega je optužen da "uopće ne sluša raspravu, nego cijelo vrijeme tipka po mobitelu".
Natalija Martinčević (HNS) očekivala je, pak, da će Vlada predložiti smanjenje naknade koju poduzetnici plaćaju za korištenje prilaza na javnu cestu, a koja iznosi između 15 i 30 kuna po četvornom metru prilaza.
Replicirao joj je HDZ-ov Goran Marić, koji smatra da je od trošarina na gorivo problematičnija cijena obveznog osiguranja motornih vozila.
"Da je to osiguranje 50 posto manje, sva osiguravajuća društva bi poslovala i dalje pozitivno i ostvarivala dobit, a značilo bi to veliko rasterećenje vlasnicima motornih vozila", uvjeren je Marić, koji tvrdi da mnogi građani ne registriraju vozila zbog skupog osiguranja.
Franko Vidović (SDP) odbacuje optužbe da Hrvatska odustaje od gradnje autocesta. "Ide se na monetizaciju autocesta da se odvoji sektor naplate i održavanja, a građenje se i dalje financira iz trošarina", objasnio je Vidović.
I njegov stranački kolega Igor Rađenović ističe da je Hrvatska po kilometrima izgrađenih autocesta pri europskom vrhu, a HDZ je optužio da se protivi izgradnji željezničke infrastrukture.