Pola desetljeća nakon financijske krize, investitori žele vidjeti zarade kompanija koje nisu generirane isključivo smanjivanjem rashoda. Njihov fokus sada je na rastu prihoda kompanija.
Analitičari na dioničkim tržištima očekuju da bi 1.200 najvećih svjetskih kompanija ove godine moglo povećati prihode za čak 5.000 milijardi dolara, podaci su konzultantske tvrtke Accenture. Velik je to izazov za najveće svjetske kompanije.
„Problem je u očekivanjima analitičara na dioničkim tržištima da kompanije svake godine budu sposobne rasti daleko iznad stopa gospodarskog rasta. Stoga bi najveće kompanije trebale ići i dalje od razmišljanja o brzorastućim tržištima u razvoju te početi gledati i na one segmente gdje vidimo značajne promjene potrošačkog ponašanja, jer u tim je segmentima mnogo potencijalnog prostora za rast“, ističe Mark Spelman, strateg u Accenturi.
U svim regijama, procjene analitičara o rastu prihoda kompanija daleko premašuju procjene stopa gospodarskog rasta. Dok je primjerice Svjetska banka prošloga tjedna smanjila procjenu ovogodišnje stope globalnog gospodarskog rasta na 2,4 posto, a razvijenih gospodarstava na svega 1,3 posto, analitičari procjenjuju da će prihodi kompanija u Aziji, izuzev Japana, porasti ove godine čak 7,8 posto, u SAD-u 3,8 posto, a u eurozoni 2,4 posto!
U globalnim kompanijama, međutim, i dalje prevladava oprez - povjerenje menadžera u vezi kratkoročnih poslovnih izgleda i dalje nisko.
Ovogodišnje istraživanje konzultantske tvrtke Pricewaterhouse-Coopersa (PwC), koje je obuhvatilo 1.300 izvršnih direktora globalnih kompanija, pokazuje da je svega 36 posto njih 'vrlo uvjereno' u to da će u idućih 12 mjeseci prihodi njihovih kompanija porasti. Usporedbe radi, godinu prije to je očekivalo 40 posto ispitanih direktora.
U dugome roku, izvršni direktori svjetskih kompanija nešto su više optimistični. Ipak, ne i previše, s obzirom da je svega otprilike desetina kompanija od 1.200 čije su dionice sadržane u S&P Global 1200 indeksu, uspjela ostvariti veći rast prihoda od godišnje stope gospodarskog rasta u protekle tri godine.
Boreći se s trendom sporog gospodarskog rasta, za kompanije je ključna sposobnost da osvoje veće tržišne udjele putem više ciljano usmjerenih strategija.
„Sve je izvjesnija neizvjesnost. U takvom novom gospodarskom okruženju, najvažnija je strateška fleksibilnost“, poručuje Jonas Prising, iz konzultantkse tvrtke Manpower.
Akvizicije i spajanja kompanija mogle bi biti jedan od načina rasta prihoda korporacija, no izvršni direktori oklijevaju s poduzimanjem takvih velikih poslova unatoč jeftinom novcu na tržištu i relativno niskim valuacijama kompanija. Ustvari, te aktivnosti u najmanjem su fokusu izvršnih direktora u zadnjih šest godina, pokazuje istraživanje PwC-a.
Važan fokus kompanija sada je pronalazak pametnijih načina da povećaju prodaju na postojećim tržištima. Za mnoge, to uključuje primjenu digitalne tehnologije kako bi održali korak s promjenama načina na koje potrošači kupuju robu i usluge, i to tako da svoje resurse preusmjeruju prema on-line kupnji, pa sve do toga da koriste nove alate za analizu njihova ponašanja.
Traže se i nove prilike. Tako kompanije koje prodaju luksuznu robu, primjerice, agresivno grade svoju maloprodajnu mrežu. Neke kompanije oslanjaju se na geografsko širenje radi povećanja prihoda od prodaje. Primjerice španjolske, suočene s padom potrošnje na domaćem tržištu, okreću se primarno Latinskoj Americi zbog svoje jezične prednosti, poput Telefonice. Druge se klade u oporavak američke potražnje u ovoj godine, poput njemačkog BMW-a i modne kuće Hugo Boss.
U svakom slučaju, s obzirom na tržišna očekivanja o 5.000 milijardi dolara novih prihoda ove godine, svjetski poslovni čelnici morat ćeu okrenuti svaki kamen da bi ih ispunili.