Istaknuto je to na današnjoj konferenciji o trendovima u telekomunikacijama i medijima koja je u organizaciji tjednika Lider i konzultantske kuće PriceWaterHouseCoopers (PwC) okupila više od sto najvažnijih predstavnika telekom i medijskih kompanija u Hrvatskoj.
Telekomunikacijski sektor u svijetu, pa i Hrvatskoj (manje-više), do 2020. će obilježiti šest megatrendova, kazao je partner u PwC-u Rolf Meakin temeljem istraživanja i procjena te kuće dodavši da su među 'jačim' trendovima m-commerce ili mobilno plaćanje te 'cloud' usluge.
Iako ide sporije od očekivanja ipak se u idućih nekoliko godina očekuje veliki rast m-commercea odnosno da će već do 2016. više od 85 posto svih terminala za prodaju biti prilagođeni tom principu.
Meakin je pritom naglasio da bi upravo u tome telekomi mogli dobro zaraditi, bilo da se radi o prihodima od transakcija, mobilnog oglašavanja ili nekim uslugama između te dvije, jer je vrijednost tog tržišta (m-commerce) u tri zadnje godine s 9 milijuna američkih dolara poraslo na nekoliko milijardi dolara.
Drugi važan izvor zarade je 'cloud' ili usluge u virtualnom računalnom 'oblaku' koje su aktualne zadnjih nekoliko godina, a očekuje se da će do 2015. udjel cloud servisa sa sadašnjih 5 posto narasti na 20 posto.
Već sada je gotovo 80 posto svih aplikacija u 'cloudu', a trenutno blizu 50 posto tvrtki u svijetu koristi neki od tih servisa i ta će se brojka samo povećavati, pokazalo je istraživanje PwC-a.
Važnim megatrendom koji će obilježiti budućnost telekoma i njihove prihode Meakin je označio i promjenu geopolitičkih snaga u svijetu (s jakim rastom tzv. zemalja E7, među kojima su Turska, Brazil, Kina, Rusija, Indija, Indonezija i Meksiko nasuprot slabijeg rasta u zemljama G7).
To će, slično kao i porast korištenja društvenih mreža i poslovnih modela koji iz tog proizlaze, ali i sve brže mreže te općenito digitalne revolucije koja je ušla u sve sektore, znatno preusmjeriti tržišnu telekom 'utakmicu' na nove segmente poslovanja.
U svemu je važno ipak shvatiti da telekomi više realno ne mogu očekivati rast zarade od korisnika kojima će uz uvažavanje svih spomenutih i drugih trendova koji će se tek pojaviti morati dati više za manje.
Kao ni kod telekoma tako ni kod medija nema rasta bez digitalne transformacije, koja medijima omogućava ne samo opstanak nego i razvoj, posebno ako se stvore novi sadržaji od čega prihodi ponovo u biznis modelima postaju ravnopravni s onima od oglašavanja.
Oglašavanje u medijima će i dalje rasti, kao i dominacija TV-a kao 'super medija', ali za razliku od prethodne godine optimizam se, po ocjeni konzultanta u PwC-u Dejana Ljuštine, vraća i u novine i magazine, posebno zbog online izdanja.
Slijedom toga nakon nekoliko godina pada očekuje se i rast čitanosti pa i prihoda novina koji neće biti velik, ali će promijeniti trend, kazao je Ljuština.