Kinezi "raspolažu gomilama eura i dolara koje žele potrošiti" i računaju na stabilnost regije, na rast i svoje konkurentne cijene kako bi ostvarili "savršen pristup tržištima Zapadne Europe" koja je prioritetno odredište njihova izvoza, rekao je za agenciju AFP Witold Orlowski, konzultant za PricewaterhouseCoopers i bivši savjetnik poljskog predsjednika.
Uvoz kineskih proizvoda u Europsku uniju učetverostručen je od 2000. do 2010. i u prvih deset mjeseci 2011. godine iznosio je 243,8 milijarda eura, pokazali su statistički podatci Eurostata.
Dok kineska ulaganja zabrinjavaju zemlje eurozone suočene s dužničkom krizom, njihovi susjedi s istoka, bilo da su to članice Europske unije ili ne, pred kineskim ulagačima prostiru crveni tepih.
Peking traži "nisku cijenu rada i preferencijalnu politiku" regije, kazao je kineski stručnjak Cui Hongjian.
"Kina ima manje političkih razmimoilaženja sa zemljama Srednje i Istočne Europe nego sa Zapadom i dobro s njima surađuje", rekao je dužnosnik iz Kineskog instituta za međunarodne studije.
Za Kinu "Europa je ujedno i tržište i proizvodni centar", ističe Orlowski.
Mađarska, danas članica Europske unije, ima pogon proizvodnje telekomunikacijske opreme Huawei. Ta je grupa jedan od najvećih kineskih ulagača u regiju s ukupnim godišnjim prihodom koji bi se ove godine trebao udvostručiti u odnosu na 2011., i premašiti 2,28 milijarda eura.
U Poljskoj se Shanghai Electric, jedan od dviju najvećih azijskih grupa, natječe za izgradnju elektrane na ugljen u vrijednosti od 1,9 milijarda eura.
U siječnju je kineska tvrtka LiuGong Machinery kupila poljsku tvrtku Huta Stalowa Wola (HSW), specijaliziranu za proizvodnju građevinskih strojeva i njezinu distributivnu tvrtku Dressta Co za otprilike 56 milijuna eura.
No počeci kineskog prodora na poljsko tržište nisu bili lagani. Varšava je u lipnju raskinula ugovor povjeren tvrtki China Overseas Engineering Group (Covec) za izgradnju dionice autoceste koja Varšavu treba povezati s Berlinom. Razlog je bio taj što kineska tvrtka nije plaćala lokalne podizvođače.
"Ako se Kinezi žele pozicionirati na tržištu infrastrukture u Europi, oni moraju naučiti kako poslovati ovdje", komentirao je Orlowski i objasnio da Kinezi "moraju shvatiti da ovdje neće moći primjenjivati metode naučene u Africi".