FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

Gertrude Stein i pariška avangarda u newyorškom MET-u

ZAGREB, 25. veljače 2012. (Hina) - Izložba o utjecaju američke spisateljice Gertrude Stein i njezine obitelji na razvoj moderne umjetnosti i književnosti, koja se otvara 28. veljače u muzeju Metropolitan Museum of Art (Met) u New Yorku, pruža novi pogled na umjetničko vizionarstvo obitelji koja je veći dio života provela u Francuskoj i odigrala ključnu ulogu u oblikovanju percepcije moderne umjetnosti na prijelazu stoljeća.

Gertrude (1874.–1946.), njezina braća Leo i Michael te Michaelova supruga Sarah, početkom 20. stoljeća žive u Parizu gdje među prvima prepoznaju talente avangardnih slikara kao što su Henri Matisse, Pablo Picasso, Paul Cezanne i Henri de Toulouse-Lautrec.

Svojom mentorskom ulogom na granici avanturizma, Steinovi su umnogome zaslužni za revolucionaran razvoj vizualnih umjetnosti na prijelazu 19. u 20. stoljeće. Apsolutno predani "novome", s neupitnim povjerenjem u vlastite sklonosti, razvijali su snažne veze s vodećim umovima svoga doba te bili ključne figure legendarnih pariških salonskih okupljanja i moćni oblikovatelji javnog ukusa.

Izložba "The Steins collect: Matisse, Picasso and the Parisian Avant-garde" (Steinovi - kolekcionari: Matisse, Picasso i pariška avangarda) objedinjuje dvjestotinjak radova iz zbirki članova obitelji Stein - slika, skulptura, crteža, grafika i ilustriranih knjiga, uključujući četrdesetak Picassovih te šezdesetak Matisseovih radova. No, iako fokusirana na radove Matissea i Picassa, izložba obuhvaća i slike, skulpture i radove na papiru Pierrea Bonnarda, Mauricea Denisa, Juana Grisa, Marie Laurencin, Jacquesa Lipchitza, Henria Manguina, Andrea Massona, Elija Nadelmana, Francisa Picabie i drugih.

Pojačana bogatom arhivskom građom - uključujući fotografije, obiteljske albume, filmske isječke, osobnu korespondenciju, te razne zapise, izložba nudi nov pogled u njihov svijet, prateći trajan utjecaj koji su Steinovi ostavili na umjetnost i kolekcionarstvo, te neprocjenjivu ulogu koju su odigrali u stvaranju novih međunarodnih standarda ukusa za modernu umjetnost.

Počevši s djelima koje je Leo Stein sakupljao nakon dolaska u Paris 1903. — uključujući slike i grafike Cezannea, Edgara Degasa, Paula Gauguina, Toulouse-Lautreca, Edouarda Maneta te Augustea Renoira, izložba prati razvoj ukusa obitelji Stein i istražuje bliske odnose koje su pojedinačni članovi obitelji razvijali sa svojim prijateljima umjetnicima.

Od trenutka kada su se prvi "usudili" iskazati divljenje Matisseovom "skandaloznom" djelu "Žena sa šeširom" (1905.) koje je po mišljenju mnogih predstavljalo tek "ružne mrlje boje", Steinovi su preuzeli ulogu zagovornika moderne umjetnosti koji će, kako će se pokazati, snažno utjecati na ukus suvremenika i zauvijek preobraziti karijere nekih od najvažnijih umjetnika 20. stoljeća.

Okupljanja subotom navečer u njihovu obiteljskom salonu upoznala su cijeli naraštaj ljubitelja umjetnosti s najnovijim događanjima na svjetskoj umjetničkoj sceni, a posebno s radovima njihovih bliskih prijatelja Matissea i Picassa, i to mnogo prije nego što su njihova djela izlagana.

Zajednički projekt muzeja moderne umjetnosti u San Franciscu (SFMOMA), newyorškog MET-a i Reunion des Musees Nationaux iz Pariza, izložba je već gostovala u SFMOMA-i, potom u pariškoj Grand Palais, odakle stiže u MET. Izložba ostaje otvorena do 3. lipnja.

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙