Za tu se kopiju pretpostavljalo da je jedna u nizu replika naslikanih davno poslije Leonardove smrti, no nakon temeljite restauracije utvrđeno je da je riječ o replici koju je naslikao jedan od učenika iz Leonardove radionice u isto vrijeme kad je nastalo i djelo renesansnog majstora.
"To je najstarija i najvažnija kopija slavne slike", rekao je Gabriele Finaldi, direktor Odjela za istraživanja madridskoga muzeja.
Slika pripada madridskom muzeju od njegova osnutka 1819., a zbog crne pozadine i okvira vjerovalo se da je naslikana na hrastovu drvu, koje su često koristili sjevernoeuropski umjetnici.
Tehnička studija, koja je počela kad je pariški muzej Louvre prije dvije godine zatražio kopiju na posudbu za izložbu koja se otvara sljedećeg mjeseca, pokazala je da je slika naslikana na orahovini kao i original, a infracrveno svjetlo pokazalo je da se u pozadini slike vide tragovi planina baš kao i na Leonardovoj slici.
Konzervatori su, uklonivši sloj laka s lica portretirane žene, za koju se pretpostavlja da je Lisa Gherardini, žena firentinskog trgovca Francesca Del Gioconda, otkrili nijanse tipične za 16. stoljeće, a kada su skinuli sloj crne boje, otkrili su raskošan krajolik sličan originalu.
Premda je podrijetlo slike koja se čuva u Pradu nepoznato, pretpostavlja se da ju je u Španjolsku donio talijanski kipar Pompeo Leoni tijekom jednoga od čestih putovanja na relaciji Milano-Madrid u 16. stoljeću ili neki pripadnik španjolskoga plemstva. No, nisu pronađeni nikakvi dokazi koji bi poduprli te pretpostavke.
Slika će biti izložena u Madridu do 13. ožujka kad će otputovati u Louvre kako bi bila izložena uz original. "U Parizu ćemo možda otkriti više podataka o mogućem autoru slike", nada se kurator Odjela za talijansko renesansno slikarstvo u Pradu Miguel Falomir.