Istraživanje pod nazivom "Retail Barometer across CEE & SEE" daje pregled stanja u Poljskoj, Rumunjskoj, Češkoj, Slovačkoj, Mađarskoj, Hrvatskoj i Srbiji, tržištu s više od 97 milijuna stanovnika, a temeljeno je na rezultatima web anketa provedenih među ključnim korisnicima maloprodajnih prostora, developera i zakupodavaca.
Istraživanje je pokazalo da će trenutna ponuda maloprodajnih prostora u regiji porasti za dodatnih 2,5 milijuna četvornih metara do 2013., pri čemu će se samo tijekom 2012. na tržištu pojaviti novih 45 trgovačkih centara.
Češka ima najvišu stopu gustoće maloprodajnih prostora u usporedbi s ostalim zemljama iz regije. Druga je Poljska, a Hrvatska treća sa 184 četvornih metara na 1.000 stanovnika.
Poljska i Rumunjska imaju veći izbor između međunarodnih i domaćih brandova dok su manje zemlje poput Srbije, Mađarske, Hrvatske i Češke ostaju ovisnima o međunarodnim markama, pokazuje istraživanje.
Prognoze kretanja maloprodaje u Hrvatskoj su neizvjesne zbog, kako se navodi, nesređene ekonomske situacije te slabašnog rasta BDP-a i oporavka maloprodaje. Ipak, u Jones Lang LaSalle-u napominju da bi pristupanje Hrvatske EU-u moglo potaknuti oporavak.
Prema rezultatima istraživanja, površina maloprodajnih prostora u Hrvatskoj kreće se oko 810.000 četvornih metara, a glavni objekti koncentrirani su u Zagrebu u kojem je polovica ukupne površine. Daljnih 40 posto je u Splitu, Rijeci i Osijeku.
Tijekom 2011. godine otvoreno je 70.000 novih četvornih metara što je 50 posto manje nego godinu ranije, a u 2012. očekuje se realizacija dvaju većih projekata - City Centra One East u Zagrebu sa 47.000 kvadrata i ZTC-a u Rijeci sa 20.000 kvadrata.
Najavljeni su i veći projekti za 2013. godinu, među kojima su Zagreb East sa 100.000 četvornih metara u kojem bi trebala biti IKEA, Supernova, također u Zagrebu površine 60.000 četvornih metara, te Malla u Splitu (61.000 kvadrata).
U Jones Lang LaSalle-u smatraju kako će ulagačima nakon zasićenja u većim gradovima, interesantni postati oni s 45.000 do 50.000 stanovnika, kao što su Šibenik i Varaždin.
Ističu da su iznajmljivači suočeni s problemom neiznajmljenih prostora i u tome vide šansu za trgovce u postizanju povoljnih uvjeta zakupa.
Naime, kako je pokazalo istraživanje, tijekom druge polovice 2011. prosječna stopa nepopunjenosti u trgovačkim centrima iznosila je oko 15 posto, a trenutne prosječne mjesečne zakupnine za suvremene trgovačke centre u Zagrebu kreću se od 20 do 22 eura po četvornom metru dok je prosječna mjesečna zakupnina za prostore u samom središtu Zagreba 85 eura/m2.
Ove su godine na hrvatsko tržište ušli međunarodni lanci kao što su H&M, Aldo Shoes, G-Star, Tag Heuer i Jeordie’s, a u istraživanju se kao potencijalni noviteti u idućoj godini spominju New Look, KFC i Burger King.