"Nacionalni ispiti praktičnog znanja provodit će se tijekom svih školskih godina u stručnim školama, kako bi se ispitala osposobljenost učenika za tržište rada", najavio je ravnatelj NCVVO-a Goran Sirovatka. Time će se, dodao je, odgovoriti na kroničan nerazmjer između znanja koje nude škole i onoga što traži gospodarstvo.
Gospodarstvu, dodao je, hitno trebaju mladi ljudi bolje osposobljeni u matematičkim i prirodoznanstvenim disciplinama, dok će nam dugoročno biti potrebno sve više kadrova osposobljenih za rad i poduzetništvo
Nacionalni centar od iduće godine počinje s testiranjem znanja i vještina u zdravstvenim školama, a projekt će se, rekao je Sirovatka, kasnije širiti i na ekonomske i elektrotehničke škole, kojima je obuhvaćen najveći broj učenika u stručnim školama.
Ustvrdio je i kako će nacionalni ispiti biti monitoring prilagođenosti obrazovnog sustava tržištu rada. U tu će svrhu, najavio je, mijenjati i nastavni program koji će omogućiti da se bolje i drukčije uči kako bi se stekla potrebna znanja.
O neprilagođenosti hrvatske radne snage potrebama tržišta govorili su i predstavnici Hrvatske gospodarske komore. Istaknuli su kako je u Hrvatskoj potrebno dvije godine za osposobljavanje mladog radnika, dok je europski prosjek svega šest mjeseci. Na tom je tragu istaknuta potreba trajne suradnje obrazovnog sustava i gospodarstvenika te jasna artikulacija tržišnih potreba.
Projekt vanjskog vrednovanja stručnih znanja i vještina NCVVO je osmislio u suradnji s nizozemskim vladom, u čije je ime zamjenica veleposlanice Wiltemijin van Maafzen istaknula potporu hrvatskim obrazovnim projektima koji žele dostići europske standarde.
"Nacionalni ispiti izuzetno su važni za gospodarstvo kojemu kvalitetna radna snaga donosi nužnu konkurentnost u uvjetima globaliziranog tržišta", ustvrdila je van Maafzen. Oni omogućavaju punu zaposlenost i cjeloživotno obrazovanje, koji su jedni od glavnih ciljeva Europske unije, dodala je.
O važnosti NCVVO-a govorio je državni tajnik u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i športa Želimir Janjić. Istaknuo je važnost objektivnog vrednovanja znanja te eliminaciju mogućnosti korupcije u obrazovnom sustavu. "Nacionalni centar, osnovan prije pet godina, trebao bi biti glavna poluga u ispitivanju znanja i vještina, ali i u stvaranju novog hrvatskog društva temeljenog na znanju i poštenju", istaknuo je Janjić.
Nedovoljnu osposobljenost kadrova koje školuju hrvatske škole i visokoobrazovne ustanove komentirao je danas i ministar znanosti, obrazovanja i športa Radovan Fuchs nakon dodjele nagrada Ivan Filipović u Hrvatskom povijesnom institutu.
Ministar Fuchs, odgovarajući na novinarski upit, istaknuo je da se intenzivno osmišljavaju projekti kojima će se studenti osposobljavati za praktična znanja koja traže gospodarstvenici.
"Upravo zato se i pristupa reorganizacijama i revizijama studijskih programa", rekao je, istaknuvši potrebu promjene cijele paradigme obrazovanja. Kroničan nedostatak informatičara i stručnjaka tehničkih zanimanja objasnio je općim svjetskim trendom po kojemu su mladim ljudima privlačnija humanistička i društvena zvanja, iako su većinom suficitarna. Kako bi se ta slika u Hrvatskoj izmijenila, najavio je raspisivanje natječaja Ministarstva za stipendiranje školovanja za deficitarna zanimanja.