Ta su dva velika flamanska slikara redovno radila zajedno, kao na slici Diane koja se priprema za lov, a izložba postavljena u palači Mauritshuis u Den Haagu prikazuje dvanaest od nekoliko desetina slika koje su preostale od te jedinstvene koprodukcije.
Jan Brueghel Stariji (1568-1625) i Peter Paul Rubens (1577-1640) obojica su živjela u Antwerpenu i bili su bliski prijatelji. Obojica su tajne svog umijeća naučili u Italiji i proslavili se svojim slikarstvom već u ranim godinama života.
U njihovo doba nije bilo neuobičajeno za slikare da zajednički rade na slikama, ali u slučaju ovog partnerstva na platnima su se susretala dva posve kontrastna genija.
"Rubens je bio slikar ljudskog lika, dok je Brueghel slikao pejsaže i životinje", kaže autorica izložbe Ariane van Suchtelen.
Nove znanstvene metode, prvenstveno rendgenske snimke, detaljno objašnjavaju kako su Rubens i Brueghel dijelili posao.
Na slici Rajski vrt Brueghel je prvo nacrtao grubu skicu. Zatim je Rubens pozicionirao Adama i Evu, a potom je Brueghel kreirao životinje i biljke koje su ih okruživale i dočaravale sliku raja.
Djelo je potpisano latinskim kraticama koje otkrivaju da je sliku naslikao Brueghel a Rubens izradio ljudske likove.
Brughel je počeo slikati Povratak iz rata s prikazom bitke u pozadini. Kad je Rubens nakon toga u prvom planu naslikao Veneru kako razoružava Marsa, preslikao je dijelove pozadine koju je partner već bio naslikao tako da je Brughel morao ponovo izraditi bitku u pozadini.
Van Suchtelen kaže da je Rubens samo Brueghelu dozvoljavao imati posljednju riječ. U njihovoj kooperaciji bi obično Brueghel započinjao sliku i na kraju stavljao završni akcent.
"Bila je to jedinstvena kombinacija kontrasta, utemeljena na čvrstom prijateljstvu", kaže van Suchtelen.
Obojica su slikara bili poznati i njihova djela silno tražena, tako da su ih samo jako bogati mogli platiti. Više se ne zna točno za sve slike tko ih je naručio, ali katkad se na samim platnima mogu naći indicije. Pet od njihovih zajedničkih djela bave se ljudskim osjetilima, a jedna, Alegorija okusa, izložena je i u Maritshuisu. U pozadini se vidi lovačka kuća nadvojvode Alberta i njegove supruge Isabelle u Tervurenu kod Bruxellesa, što ukazuje na to da je upravo on naručio sliku.